Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

ساخت مار رباتیک برای کاوش‌های نفتی در اقیانوس‌ها + ویدیو

ساخت مار رباتیک برای کاوش‌های نفتی در اقیانوس‌ها در حالی در دستور کار شرکت عظیم استات اویل نروژ قرار گرفته است که این کمپانی برای انجام این پروژه از کمک شرکت کونگسبرگ نیز استفاده کرده و تصمیم دارد در طراحی و توسعه ربات‌های زیردریایی با تکنولوژی‌های تازه پیشرفت‌های خارق‌العاده‌ای ایجاد کند.با میهن پست همراه شوید.

ساخت مار رباتیک البته فقط برای کاوش‌های نفتی در اقیانوس‌ها نیست و علاوه بر انجام ماموریت های نفتی خود که می‌تواند دور لوله‌ها بپیچد و با چراغ ال ای دی که روی سرش روشن می‌شود به مسیر یابی خود ادامه دهد، به گفته یکی از متخصصین این پروژه اگر روزی افراد شاغل در دکل های نفتی و کسانی که به هر نوعی مجبورند برای انجام کاری به اعماق آب بروند با چنین ماری برخورد کردید، اصلا نگران نباشید چون این مار رباتیک مانند نمونه حیات وحشش کشنده نیست و چه بسا در شرایط خاص می توانند نجات دهنده جان آن ها باشد.

اگر چه دو سال قبل یعنی در سال ۲۰۱۴ نمونه‌ای از مارهای رباتیک نجات‌دهنده در مسابقات دارپا -سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی – نمایش داده شد اما اکنون ناوگان دریایی کونگسبرگ و استات اویل توافقنامه‌ای را با شرکت Eelume که در واقع زنجیره‌ای از شرکت‌های کوچک دانش‌بنیان فعال در زمینه طراحی ربات‌های ماری‌شکل است، به امضا رسانده‌اند که طی آن قرار است تحول تازه‌ای در عرصه اکتشاف، نصب و نگهداری در حوزه تولید نفت و گاز فراساحلی ایجاد شود.

ساخت مار رباتیک برای کاوش‌های نفتی

براساس اعلام استات‌ اویل این شرکت به دلیل کاهش قیمت‌ها به دنبال روش‌های تازه برای کاهش هزینه‌های جاری خود است و داشتن ربات‌های زیردریایی که قادر به انجام هرکاری به‌صورت اتوماتیک یا کنترل از راه دور هستند، می‌تواند پاسخ کافی به این نیاز باشد.

Eelume شرکتی است که ۱۰ سال است در حوزه ربات‌های ماری‌شکل فعالیت می‌کند و در این زمینه توانسته ربات‌های انعطاف‌پذیری را بسازد که قابلیت دستیابی به مناطقی را دارند که دیگر ربات‌ها از رفتن به آنها معذورند. ربات‌های خزنده همچنین می‌توانند از مسیرهای تنگ و باریک یا حتی داخل لوله‌ها حرکت کنند و تمامی قابلیت‌های ربات‌های دیگر را هم داشته باشند.ساخت مار رباتیک برای کاوش‌های نفتی

در این میان الیزابت برکلند والهیم، مدیر بخش تکنولوژی‌های استات‌اویل، در این‌باره گفت: « Eelume یک نمونه بسیار خوب از شرکت‌ها و ایده‌های کوچک است که می‌توانند کارهای بزرگی در زمینه کاهش هزینه‌های ما انجام دهند. اکنون ما به جای استفاده از شناورهای غول‌پیکر برای انجام کارهای جزئی در کف دریا، یک ربات کوچک خودکار را کف دریا مستقر می‌کنیم تا هروقت لازم شد هرکاری لازم است را انجام دهد».

البته فراموس نشود که هدف اصلی از ساخت ساخت مار رباتیک، استفاده از ربات‌ها برای بازررسی و انجام امور کف دریا با حداقل دخالت انسانی عنوان شده است که نیاز به شناورهای گران‌قیمت و عظیم و همچنین نیروی انسانی و مسائل ایمنی بسیار گران‌قیمت‌تر را از بین می‌برد جرا که این ربات قرار است از بازرسی تا جوشکاری، طیف وسیعی از مشکلات کف دریا را خودش به تنهایی در آینده حل کند اما هنوز از خط تولید کاملا خارج نشده است.

منبع: worldoil

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا