Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

هواپیمای خورشیدی Impulse 2 و گزارشی از ادامه سفرش به دور دنیا

هواپیمای خورشیدی Impulse 2 در ادامه سفر خود به دور کره زمین از هاوایی به سانفرانسیسکو رسید. ایمپالس ابتدا مسیر پرواز ۱۲۰ ساعته از ناگویای ژاپن به هاوایی ۷۹۰۰ کیلومتر را طی کرد و سه روز هم پرواز آن از هاوایی به کالیفرنیا طول کشید. سفر بدون توقف این هواپیمای خورشیدی به دور دنیا حتما رکوردی است که در تاریخ هوافضا ثبت خواهد شد. با میهن پست همراه شوید.

هواپیمای خورشیدی Impulse 2 که تنها با انرژی خورشید پرواز می‌کند در هاوایی برای مدت کوتاهی زمین‌گیر شد چراکه به هنگام سفر از ژاپن به سوی کالیفرنیا، باتری‌های آن دچار آسیب شده بودند. تکمیل پرواز از هاوایی به کالیفرنیا، نهمین مرحله از سفر ایمپالس ۲ به دور جهان است که مسافت آن ۴ هزار کیلومتر بود.

برتراند پیکارد، خلبان این مرحله از پرواز ایمپالس روز شنبه (چهارم اردیبهشت) به هنگام عبور از فراز پل گلدن گیت سانفرانسیسکو گفت: «حالا رسما در آمریکا هستم».

ایمپالس سفر خود را از ماه مارس گذشته در ابوظبی شروع کرد. این هواپیما که ۱۷ هزار سلول خورشیدی روی آن نصب شده، پس از ابوظبی، از آسمان عمان، هند، میانمار و چین گذشته و به ژاپن رسیده بود. ایمپالس برای اتمام سفر به دور کره زمین، باید ۳۵۰۰۰ هزار کیلومتر پرواز کند. اکنون دو خلبان به نوبت پروازهای ایمپالس را هدایت می‌کنند. قرار است ایمپالس ۲ در فرودگاهی محلی در نزدیکی سانفرانسیسکو فرود آید.

این هواپیمای خورشیدی با طی کردن موفقیت‌آمیز فاصله میان ژاپن و هاوایی، یک رکورد تازه در تاریخ هوانوردی با هواپیماهای خورشیدی ثبت کرد. ایمپالس باید تا پیش از ماه اوت از اقیانوس اطلس هم عبور کند چون از آن به بعد فصل گردبادها آغاز خواهد شد.

بد نیست بدانید که هواپیمای خورشیدی ایمپالس دارای طول بال‌های ۷۲ متری است که از یک بوئینگ ۷۴۷ نیز عریض‌تر است. با این وجود وزن این هواپیما تنها ۲۳۰۰ کیلوگرم است درحالی‌که یک بوئینگ ۷۴۷ لااقل ۱۸۰ تن وزن دارد. تعداد سلول‌های خورشیدی نصب شده رویان به ۱۷۲۴۸ سلول می‌رسد که بر روی سطح فوقانی هواپیما گسترده شده‌اند. انرژی دریافتی از این سلول‌ها به چهار موتور الکتریکی ملخ‌دار منتقل می‌گردد. همچنین انرژی دریافتی در چهار باتری لیتیوم پلیمر ۲۱ کیلووات ساعتی نیز ذخیره می‌شوند. سرعت نهایی SI2 نیز تنها حدود ۴۵ کیلومتر بر ساعت می‌باشد.

منبع: BBC

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا