گوناگون

سمنان اول کشور در شاخص های اهدا به نسبت جمعیت و اهداکننده مستمر خون

81255090 5853453

ˈمحمود صادقیˈ روز پنجشنبه به مناسبت چهلمین سالروز تاسیس سازمان انتقال خون به خبرنگار ایرنا افزود: در استان سمنان به ازای هر هزار نفر 55 اهداکننده خون وجود دارد که متوسط کشوری این عدد 27 و متوسط جهانی آن 22 نفر است.

وی تاکید کرد: استان سمنان از سال 1379 تاکنون مقام اول کشور در تعداد اهداکننده خون به ازای جمعیت را دارد و پس از سمنان، استان مازندران با اختلاف قابل توجه دوم کشور است.

وی با اشاره به اینکه 68 درصد از افراد اهداکننده خون در استان سمنان اهداکننده مستمر خون هستند، خاطرنشان کرد: استان سمنان در این شاخص نیز از سال 1386 تاکنون رتبه اول کشور را داراست.

صادقی با اشاره به نهم مرداد به عنوان آغاز فعالیت سازمان انتقال خون ایران، اضافه کرد: ایران از نظر سلامت خون های اهدایی در بین کشورهای منطقه حرف اول را می زند.

وی اظهار داشت: شهروندان استان سمنان 12 هزار واحد خون در چهار ماه امسال اهدا کرده اند.

وی تصریح کرد: تعداد کل مراجعین به پایگاه های انتقال خون در استان سمنان در سال گذشته 42 هزار نفر بود که از این تعداد 33 هزار و 700 نفر موفق به اهدای خون شدند که 67 درصدشان اهداکننده مستمر و 15 درصدشان اهداکننده بار اولی بودند.

مدیرکل انتقال خون استان سمنان با اشاره به کم رغبتی بانوان برای اهدای خون در کشور، اظهار داشت: در ایران فقط پنج درصد از اهداکنندگان را خانم ها تشکیل می دهند در صورتی که متوسط جهانی بانوان اهداکننده خون 30 درصد است.

وی با بیان اینکه در ایران از هر چهار زن فقط یک نفر ممکن است مشکل خونی داشته باشد و با اشاره به اینکه سلامت خونی خانم ها درصدی از سلامت خونی مردان بیشتر است، از بانوان به ویژه جوانان خواست در امر خداپسندانه اهدای خون مشارکت بیشتری داشته باشند.

صادقی گفت: با توجه به اهدای گسترده خون توسط شهروندان استان سمنان، اداره کل انتقال خون این استان به عنوان معین استان تهران، در برطرف کردن نیازهای خونی دیگر استانها نیز نقش آفرین است.

وی اظهار داشت: به لطف اهدای خون بالا در استان سمنان، متوسط عمر بیماران خاص مانند هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی طولانی تر شده است.

مدیرکل انتقال خون استان سمنان به اشاره به اینکه گروه سنی 30 تا 45 سال بیشترین اهدای خون را داشته اند و با بیان اینکه گروه سنی 21 تا 26 سال گروه سنی غالب جامعه هستند، افزود: ترغیب جوانان به اهدای خون برای پایین آوردن گروه سنی اهداکننده باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

پیام چهلمین سالروز تاسیس سازمان اهدای خون ˈچهل سال همدلی، چهل میلیون اهداکننده، تداوم بیکران زندگیˈ است.ک/3

611/599

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبير:
mail32 newsroom@irna.ir

contact تماس بی واسطه با مسئولین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا