Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

رصد دو سیاه‌ چاله فضایی بزرگ که به دور هم می‌چرخند + عکس

ستاره‌ شناسان در مهم‌ ترین اکتشافات اخیر خود، دو سیاه‌ چاله فضایی بزرگ را رصد کرده‌اند که صدها میلیون سال نوری با هم فاصله دارند اما دور هم می‌چرخند.این اکتشاف نتیجه بیش از دو دهه کار و مطالعه است و شاهکاری باورنکردنی از اندازه‌گیری دقیقی است که همیشه مورد نیاز ستاره‌شناسان بوده است. درک طبیعت چنین تعاملاتی (میان سیاه‌چاله‌ها)، درک بیشتری در مورد اینکه چگونه کهکشان‌ها و جهان تکامل یافته‌اند، به ما می‌دهد. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

گِرگ تیلور در مورد رصد این دو سیاه‌ چاله فضایی بزرگ می‌گوید:

مدت طولانی است که به فضا نگاه می‌کنیم و به دنبال سیاه‌ چاله‌ های بزرگ هستیم که دور هم می‌چرخند تا در نهایت بتوانیم یکی شدن دو کهکشان را درک کنیم که البته تئوری‌ هایی را نیز در این زمینه تعریف کرده‌ایم که ادغام سیاه‌چاله‌ها را توضیح می‌دهد اما تاکنون کسی این امر را به چشم ندیده بود.

سیاه‌ چاله فضایی بزرگ

ستاره‌شناسان در این آزمایش ، دو سیاه‌ چاله فضایی عظیم را در یک کهکشان با نام 0402+379 رصد کردند که 750 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارند.

به گفته محققان، جرم ترکیبی به‌ دست آمده از ادغام این دو سیاه‌ چاله فضایی بزرگ چیزی معادل 15 میلیارد بار از خورشید خودمان بزرگ‌ تر است و گردش این دو حدود 24 هزار سال طول می‌کشد. این بدان معناست که حتی اگر تیم تحقیقاتی یک دهه این سیاه‌چاله‌ها را رصد می‌کردند، نمی‌توانستند کمترین انحنای گردش آنها را درک کنند.

راجر رومانی ، یکی دیگر از اعضای این تیم از دانشگاه استانفورد، در مورد وضعت این دو سیاه‌ چاله فضایی بزرگ می‌گوید:‌

فرض کنید که یک حلزون روی یک سیاره شبیه زمین که دور «پروکسیما قنطورس»، در فاصله 2/243 سال نوری می‌چرخد، با سرعت یک سانتی‌متر در ثانیه حرکت کند. این حرکت زاویه‌ای است که در این مطالعه حل کرده‌ایم.

سیاه‌ چاله فضایی بزرگ

مطالعه روی سیاه‌ چاله‌ ها بسیار دشوار است زیرا نمی‌توان آنها را به طور مستقیم رصد کرد و فقط می‌توان اثر آنها روی اجرام نزدیک را مشاهده کرد.

این تیم تحقیقاتی برای مطالعه خود روی سیاه‌چاله‌ها از آرایه خط پایه بسیار بزرگ VLBA استفاده کردند که شامل 10 تلسکوپ رادیویی می‌شود. تیم تحقیقاتی با اندازه‌گیری فرکانس‌های مختلف سیگنال‌های رادیویی ساطع‌شده از سیاه‌چاله‌ها توانستند نقشه‌ای از مسیر آنها را تهیه کنند.

این در حالی است که محققان این پروژه بر این باورند که زمانی که با تحلیل داده‌ها نقشه‌ای از آن تهیه کردیم، متوجه شدیم که آنها دور یکدیگر می‌گردند و این امر بسیار هیجان‌انگیز بود زیرا درک بسیار خوبی در مورد این اجرام معماگونه به ما می‌دهد.

منبع   sciencealert

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا