Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریمحيط زيست

سیگاری شدن فنچ های خانگی خلیج مکزیک دانشمندان را شوکه کرد ؟

سیگاری شدن فنچ های خانگی خلیج مکزیک در حالی دانشمندان را شوکه کرده است که نتایجی یک تحقسق پژوهش در خلیج مکزیک نشان می‌دهد که پرندگان کوچک این منطقه از نیکوتین ته‌ سیگار استفاده می‌کنند تا بر مشکلاتشان غلبه کنند. سیگار کشیدن به خودی خود عادت بد و آزار دهنده‌ای‌ است و موجب بروز مشکلات مستقیم و بیماری‌های زیادی در بشر می‌شود اما به‌ تازگی مشخص شده است که این عادت بد و آسیب‌زا، نه‌تنها هوا را آلوده می‌کند، بلکه با زباله‌هایش زندگی طبیعی برخی حیوانات را نیز به اعتیاد کشانده است. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

فنچ های خانگی که از ته‌ سیگارهای دور ریخه شده در خیابان برای لانه سازی استفاده می‌کنند به دلیل ارتباط مستقیم با آن به شدت به آن اعتیاد پیدا کرده و  پژوهشگران که از سال 2012 تاکنون تحقیقاتی را در این خصوص را آغاز کرده اند اینطور برداشت کردند که بافت پنبه‌ای موجود در ته‌ سیگار، برای پرندگان به‌منزله پرهای ریخته برداشت می‌شود و از آن برای ساختن لانه‌ای گرم‌‌ و نرم‌ تر استفاده می‌کند.

فنچ های خانگی

اخیرا پژوهش تازه‌ ای به دنبال یافته‌های کار قبلی انجام شد که در آن لانه فنچ‌ها در پردیس‌های دانشگاهی منطقه مورد بازرسی و پوژهش قرار گرفت. در این پژوهش مشخص شد که پرندگان کوچک از ته‌سیگار و پنبه آن به‌ عنوان آفت‌کش استفاده می‌کند.

از آنجا که نیکوتین برای بسیاری از موجودات کوچک مانند حشرات موذی و خونخوار، سمی کشنده است، این پرندگان برای حفاظت از جوجه‌هایشان در مقابل ساس و دیگر حشرات از ته‌سیگاری که به‌ شدت آغشته به نیکوتین است استفاده می‌کنند و در این میان نیز پژوهشگران دریافتند که هرچه تعداد ساس‌ها در لانه پرنده‌ای بیشتر باشد، آن پرنده ته‌سیگار بیشتری را به لانه خواهد آورد و در اطراف جوجه‌هایش می‌گذارد.

فنچ های خانگی

این پژوهش همچنین مشخص کرد که نیکوتین بر تعداد جوجه‌آوری و زاد و ولد فنچ‌ها نیز اثر دارد و موجب بروز برخی ناهنجاری‌های ژنتیکی نیز شده است. هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که آثار نیکوتین در زندگی فنچ‌ها همگی مانند آفت‌کشی مثبت هستند یا نسل این پرندگان در حال تهدید است اما به‌ طور مشخص حیوانات و به‌خصوص پرندگان مانند ما انسان‌ها با اجداد طبیعی خود خداحافظی و رفتاری متناسب با زندگی الوده شهری انتخاب کرده‌اند.

منبع   sciencealert

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا