گوناگون

صلح و سازش دو خانواده دشتستانی پس از سال ها کینه و دشمنی

81202890 5763708

به گزارش ایرنا، پس از تلاش های فراوان اعضای شورای حل اختلاف، مسوولان قضایی دشتستان و بستگان و بزرگان دو طرف، آیین صلح و سازش میان دو خانواده ˈ جوان ˈ و ˈتوکلیˈ که به علت وقوع سه قتل میان آنها شش سال با هم در تب کینه و انتقام و دشمنی می سوختند، در روستای ˈبرمکˈ برگزار شد.

پدران و مادران این دو خانواده در طول این سال ها همواره نگران فرزندان خود بودند که مبادا آتش این دشمنی شعله ورتر شده و دامن سایر جگرگوشه هایشان را بگیرد.

امروز درایام فرخنده شعبانیه هر دو طرف لذت بخشش را بر انتقام برگزیدند و درحضور کلام خدا هم قسم شدند که برای همیشه دشمنی را کنار بگذارند و هم عفو و بخشش را به فرزندان خود یاد دهند و هم صلح و آرامش را به خانواده یشان بازگردانند.

پدرخانواده توکلی که یک فرزندش را از دست داده است گفت: من بخاطر خدا بخشیدم و به امام حسین اقتدا کردم و برای رضای خدا از اشتباه طرف مقابل گذشتم.

وی افزود: همه زحمت کشیدند و در این امر خیر ما را یاری کردند از جمله خانواده جوان که بزرگواری کردند تا کدورت ها کنار گذاشته شود.

پدرخانواده جوان نیز از تلاش و کوشش همه مسوولان و شورای حل اختلاف در صلح و سازش بین دو خانواده تقدیر و تشکر کرد.

رییس شورای حل اختلاف استان بوشهر گفت: با یاری خداوند متعال و کمک از ائمه معصومین(ع) یکی از دعاوی و پرونده های مهم که درسطح شهرستان دشتستان داشتیم به پایان خوب و خوش صلح و سازش رسید.

وی افزود: اختلافات چندین ساله ای که میان دوخانواده جوان و توکلی وجود داشت امروز با گردهمایی درمسجد و با ادای سوگند، این دو خانواده دل خود را به هم نزدیک کردند و این اختلاف بزرگ درسطح دشتستان برطرف شد.

شهرام برامکی اضافه کرد: از این دو خانواده به خاطر تحقق این آرمان الهی قدردانی می کنیم و امیدواریم این موضوع مبنایی برای آغاز مختومه کردن همه اختلافات و دعاوی است که درسطح شهرستان دشتستان وجود دارد.

وی ادامه داد: برای برقراری صلح و سازش میان این دو خانواده 50 جلسه با حضور ریشسفیدان دو طرف و اعضای شورای حل اختلاف برگزار شده بود.

رییس دادگستری شهرستان دشتستان گفت: برای حل اختلافات در سطح شهرستان شوراهای حل اختلاف تلاش زیادی انجام می دهند و درواقع یکی از برنامه ها ارتقای سطح صفا و دوستی درمیان مردم و برطرف کردن کدورت هاست.

مسلم ذاکری افزود: دربرخی پرونده ها که امید می رود صلح و سازش صورت گیرد تلاش همه جانبه برای متقاعد کردن طرفین برای پاک کردن زنگار کینه وعداوت که نتیجه ای جز دشمنی های خطرناک برای خود و فرزندانشان ندارد، انجام می شود.

وی بیان کرد: سازش زمینه ساز امنیت، محبت و از بین رفتن کینه ها و کدورت هاست.

ذاکری درباره ایجاد صلح وسازش بین دو خانواده جوان و توکلی تصریح کرد: دستگاه های مختلف مرتبط و خانواده برامکی که در روستای برمک با آنها آشنایی داشته و در این امر بانی خیر هستند تلاش کردند اما اگر فهم و درایت، بینش و متانت بالای این دو خانواده نبود نتیجه ای نداشت و این دو خانواده واقعا نشان دادند که پیرو امام حسین(ع) هستند.

وی گفت: از فروردین امسال برنامه صلح و سازس را دردعاوی اجرایی کردیم و تاکنون نزدیک به چهار پرونده قتل با سازش در دشتستان مختومه شده است.

ذاکری یادآور شد: افراد و خانواده های زیادی بودند که با همدیگر قهر و کینه و کدورت داشتند که با صلح و سازش این پرونده ها مختومه اعلام شد.

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان دشتستان گفت: تلاش های خانواده برامکی که به عنوان پیش قدم در ایجاد صلح و صفا بین دو خانواده که به مدت دو سال زحمت کشیدند، قابل تقدیر است.

سرهنگ حمیدرضا انصاری یادآورشد: تلاش های خانواده برامکی، سایر ریش سفیدان محلی، شوراهای حل اختلاف استان و شهرستان و بزرگواری دو خانواده درگیر درایجاد صفا، سازش، امنیت در منطقه و جلوگیری از ریشه دار شدن این دشمنی قومی بسیار با ارزش بود.

وی اظهارکرد: قرار گرفتن در مسیر صلح و سازش و ارتقای فرهنگ جامعه کمک شایان توجهی به جلوگیری از کج روی ها و نامیلایمات با توجه به مکتب و ایدئولوژی ما می تواند داشته باشد.

انصاری نقش بزرگان یک خانواده و طایفه را در ایجاد روحیه دوستی و آرامش فرزندان و جوانان مهم دانست و اضافه کرد: اگر بزرگترهای خانواده ها کینه ها را به فرزندان خود منتقل نکنند کج روی از قانون به حداقل می رسد و به امنیت و سلامت و آرامش خانواده ها کمک کنند.

وی گفت: ایجاد صلح و سازش بین این دو خاواده که سال هاست براثر یک اختلاف ناخواسته روی آرامش ندیده اند حرکتی ارزشمند است که می تواند در موارد مشابه شتاب گیرد.

انصاری اضافه کرد: یکی از مهمترین پیامد ها و بازخورد صلح و سازش بازگرداندن دوباره افراد طرد شده که می توانند برای خود، خانواده و جامعه مفید باشند به جامعه است.

وی ادامه داد: بزرگواری، سعه صدر و انعطاف پذیری این دو خانواده تلاش ها را نتیجه بخش کرد و امروز شاهد فرهنگ رو به پیشرفت در بحث امنیت، آرامش ونظم در این دو خانواده و طایفه آنها هستیم.

انصاری بیان کرد: بزرگان خانواده ها باید ارتباط مستمری پس از این داشته باشند و باعث پاک شدن کدورت ها و و ایجاد روحیه صلح و دوستی در بین فرزندان خود شوند.

دراین اعضای دو خانواده به صورت دسته جمعی سوگند یاد کردند که از کینه ها و کدورت های گذشته دوری کنند و با در صلح و صفا در کنار هم زندگی کنند و راوابط حسنه داشته باشند.

برگزاری مراسم روبوسی اعضای دو خانواده، قربانی کردن گوسفند، برگزاری سفره مشترک، اهدای لوح تقدیر از سوی شورای حل اختلاف استان بوشهر به پدر دو خانواده تقدیم شد.

شهرستان دشتستان با 250 هزار نفر جمعیت و مرکزیت شهر برازجان در سال اخیر از لحاظ امنیتی ارتقا یافته است. ک/4

7213/539

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا