Mihanpostپیشنهاد سردبیرعکسهوا فضا

انتشار تصویر دیدنی از صورت‌های فلکی ذات‌الکرسی و برساووش توسط ناسا

انتشار تصویر دیدنی صورت‌های فلکی ذات‌الکرسی و برساووش توسط ناسا ین روزها با استقبال خوب علاقه مندان به حوزه نجوم قرار گرفته و این عکس به دلیل زیبایی خاصش در شبکه های اجتماعی نیز دست به دست در حال چرخیدن است. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

قبل از توضیح در خصوص انتشار تصویر دیدنی صورت‌های فلکی ذات‌الکرسی و برساووش توسط ناسا باید گفت که صورت‌های فلکی ذات‌الکُرسی، خداوند کرسی یا کاسیوپیا – Cassiopeia – از صورت‌های فلکی است که در نیم‌کره شمالی زمین دیده می‌شود که البته پیکر W شکل این صورت فلکی در حالی به آسانی قابل مشاهده است که دو ستارهٔ انتهایی آن راهنمای خوبی برای پیدا کردن اسب بزرگ است.

صورت‌های فلکی ذات‌الکرسی و برساووش
فهرست ستاره‌های ذات‌الکرسی

cجالب است بدانید که ذات‌الکرسی نخستین بار توسط عبدالرحمان صوفی رازی با چشم غیرمسلح رصد شد و مورد مطالعه قرار گرفت که در واقع این قسمت پر ستاره از آسمان شب تقریبا ۱۰ درجه از آسمان در صورت‌های فلکی ذات‌الکرسی و برساووش را در بر گرفته است. در سمت چپ تصویر می‌توانید دو سحابی IC 1805 و IC 1848 را ببینید که حالا ناسا تصویر دیدنی از صورت‌های فلکی ذات‌الکرسی و برساووش را به عنوان تصویر روز نجومی در سایت خود منتشر کرده که فوق العاده زیبا، دیدنی و قابل تامل است.

البته با نگاه به تصویر منتشر شده ناسا از این دو صور فلکی خواهید دید که سحابی بالایی با نام سحابی قلب هم شناخته می‌شود و  سحابی که در قسمت پایین تر نیز قرار گرفته بنام سحابی روح معرف است و در سمت راست تصویر نیز خوشه‌های ستاره‌ای NGC 869 و NGC 884 را می‌بینید که با نام «اچ و خی برساووش» یا صرفا خوشه‌های دوتایی برساووش شناخته می‌شوند.

صورت‌های فلکی ذات‌الکرسی و برساووش
تصویر جدید ناسا از صورت‌های فلکی ذات‌الکرسی و برساووش

برای مشاهده تصویر در اندازه واقعی بر روی آن کلیک کنید

بد نیست بدانید که قطر سحابی‌های قلب و روح که هرکدام خوشه‌های ستاره‌ای خودشان را هم دارند به ۲۰۰ سال نوری می‌رسد و فاصله‌ی آن‌ها با ما بین ۶ تا ۷ هزار سال نوری است.

در حقیقت این دو قسمتی از یک مجموعه‌ تولد ستاره‌ای هستند که در طول بازوی برساووش کهکشان راه‌شیری کشیده شده و این که خوشه‌های دوتایی تقریبا در همان فاصله‌ای قرار گرفته‌اند که سحابی‌های قلب و روح قرار دارند.

این دو خوشه‌ کاملا نزدیک به هم قرار گرفته‌اند و هر دو چیزی معادل ۱۳ میلیون سال عمر دارند. نزدیکی و سن یکسان آن‌ها نشان می‌دهد که احتمالا از دل زایشگاه ستاره‌ای یکسان در آمده‌اند.

منبع : nasa

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا