گوناگون

طرح ملی مراقبت فعال آنفلوانزای پرندگان در قزوین آغاز شد

به گزارش خبرگزاری مهر، مجید رضا شکری  با اعلام اجرای طرح ملی مراقبت فعال آنفلوانزای پرندگان در این استان اظهارداشت: این طرح با هدف بررسی میزان شیوع تحت تیپ‌های احتمالی آنفلوانزا شامل H5 ، H7، H9 در استان قزوین همگام با سایر استان‌های کشور از تاریخ 26 مهر ماه تا 26 آبان ماه سال جاری اجرا می‌شود.

وی افزود: تعداد 54 واحد اپیدمیولوژیک طیور در استان در سطوح واحد پرورش مرغ اجداد، مادر، تخم‌گذار، پرورش بوقلمون و روستایی، به صورت تصادفی انتخاب و از طریق نمونه‌برداری سرمی نزدیک به یک هزار و 500 پرنده، به روش الایزا و HI، از نظر تیتر سرمی H5 ،H7 و H9 مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

بیش از 413 هزار نوبت سر دام در قزوین واکسینه شدند

مدیرکل دامپزشکی قزوین گفت: در هفت ماهه نخست سال جاری 413 هزار و 665 نوبت سر دام در این استان علیه بیماری بروسلوز واکسینه شدند.

بهمن نقیبی در این  باره اظهارداشت: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد 8 هزار و 132 رأس گوساله، 12 هزار و 763 رأس گاو، 145 هزار و 547 رأس بره و بزغاله و 247 هزار و 223 رأس گوسفند و بز در استان قزوین علیه بیماری بروسلوز مایه‌کوبی شده‌اند.

وی افزود: بیماری بروسلوز به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مطرح است که در صورت وقوع بیماری در دام‌ها سقط جنین و کاهش تولید مشاهده می‌شود و در صورت ابتلای انسان به این بیماری عوارض ناشی از آن دارای تبعات جسمانی و اقتصادی زیادی است.

نقیبی ادامه داد: طی همین مدت اکیپ‌های دامپزشکی استان با انجام خون‌گیری از تعداد 24 هزار و 928 رأس گاو و گوساله در واحدهای صنعتی، 316 رأس گوسفند و بز در واحدهای روستایی و تعداد دو رأس گاو و 32 رأس گوسفند و بز مبتلا به بیماری را شناسایی و کشتار کرده‌اند.

وی از تمامی دامداران خواست برای پوشش کامل واکسیناسیون دام‌ها، نسبت به همکاری کامل با اکیپ‌های اعزامی از سوی این اداره‌کل اقدام کنند.

پلمپ یک واحد عرضه مرغ و ماهی غیر بهداشتی در البرز

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان البرز از پلمپ یک واحد عرضه مرغ و ماهی غیر بهداشتی در این شهرستان خبر داد و گفت: واحدهایی که در استان قزوین ضوابط بهداشتی دامپزشکی را رعایت نمی‌کنند به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد.

علی آقاجان‌ نیامعلم در این باره اظهارداشت: طی بازدید کارشناسان اداره دامپزشکی شهرستان البرز از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی‌، یک واحد عرضه مرغ و ماهی در شهرستان البرز به علت عرضه نامناسب و غیر بهداشتی فرآورده‌های خام دامی به مراجع قضائی معرفی شد.

وی افزود: برخی از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی با وجود تذکرات متعدد شفاهی و کتبی اداره دامپزشکی مبنی بر رعایت ضوابط بهداشتی، همچنان به تخلفات بهداشتی خود اصرار می‌ورزند‌.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان البرز گفت: به استناد ماده 688 قانون مجازات اسلامی – تعزیرات، اقدام واحد نامبرده مصداق بارز تهدید علیه بهداشت عمومی تشخیص داده شد و با دستور دادستان و همکاری نیروی انتظامی این واحد پلمپ شد.

آقاجان نیامعلم همچنین از شهروندان خواستار شد: در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی موارد را به سامانه ارتباطی 1512 و یا اداره دامپزشکی شهرستان البرز با شماره تلفن 028- 32240900 اطلاع‌رسانی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا