Mihanpostپژوهشیپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

علت شکل متفاوت منقار غازها و اردک‌ ها از دیدگاه زیست شناسان ؟

علت شکل متفاوت منقار غازها و اردک‌ ها در حالی توسط زیست شناسان دانشگاه بروان کشف شده که که این محققان معتقد هستند منقار پرندگان دریایی به نسبت پرندگان دیگر دارای اشکال بسیار متنوعی بوده و درون آن رازی نهفته است. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

علت شکل متفاوت منقار غازها و اردک‌ ها در حقیقت به رژیم غذایی آنها باز می گردد به عبارت دیگر بسیاری از پرندگان دریایی که دارای منقارهایی خمیده هستند، رژیم غذایی نیروی تکاملی اصلی در نحوه شکل‌گیری منقار آنهاست.

اولسن به دنبال دلایل پشت پرده این تنوع است. وی انتظار داشت که رژیم غذایی نقش اساسی را در این میان بازی کند اما به جای مقایسه ساده انواع رژیم غذایی با اندازه‌های ضخامت منقار پرندگان، که اکثر دانشمندان علوم طبیعی پیش از این انجام داده‌اند، وی مشغول به تجزیه و تحلیل دقیق‌تری شد.

اولسن به بررسی و اندازه‌گیری فرم سه‌بعدی 136 منقار از پرندگان دریایی، شامل 51 گونه و 46 سرده، پرداخت؛ دو مورد از گونه‌ها از پرندگان انقراض یافته بودند. قدمت یکی از فسیل‌ها، کهن غازان، به 10 میلیون سال پیش بازمی‌گردد.

سپس اولسن این اندازه‌گیری‌ها را با داده‌های دقیقی که وی درباره رژیم غذایی هر پرنده انجام داده بود، جفت سازی کرد. اگر رژیم غذایی و شکل منقار کوچک‌ترین ارتباطی با یکدیگر داشته باشند، نمودار ریاضی همبستگی پایین را نشان می‌دهد.

اولسن در خصوص علت شکل متفاوت منقار غازها و اردک‌ ها می‌گوید:

در این آنالیز الگوهای همبستگی میان دو پایگاه اطلاعاتی مورد بررسی قرار گرفت.

علت شکل منقار غازها

اما نتایج ریاضی یک رابطه قوی میان اولویت رژیم غذایی و شکل منقار نشان داد که به گفته اولسن از نظر فیزیکی کاملا منطقی است.اردک‌ها که در درجه اول از دانه‌ها و حشرات کوچک آبی تغدیه می‌کنند، دارای منقار نسبتا بلند با نوک پهن هستند که می‌تواند مقدار زیادی غذا از آب به دست آورد. غازها که تکامل یافته‌ تا برگ‌ها و ریشه‌های گیاهان را ترجیح بدهند، دارای منقارهای کوتاه‌تر و باریک‌تری هستند که به غازها اجازه می‌دهد گیاهان را راحت‌تر هرس کنند. به گفته اولسن، این همبستگی چنان قوی است که احتمالا رژیم غذایی قوی‌ترین دلیلی است که منقارهای پرندگان دریایی به این شکل تکامل یافته‌اند.

پیش از این، محققان دلایل دیگری مانند تن آرایی و کاهش حررات بدن را دلیل شکل عجیب و غریب منقارهای این پرندگان می‌دانستند. اولسن معتقد است که تجزیه و تحلیل‌های وی بدین معنا نیست که عوامل مذکور نقشی در شکل‌دهی منقار پرندگان دریایی ندارد.

اولسن براساس اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده بود و همچنین تحقیقات پیشین، نظریه را ارائه داده است مبنی بر اینکه اجداد اولیه اردک‌ها، غازها و پرندگان دریایی امروزی اردک گونه بودند. منقارهای غازگونه پدیده جدیداری است، با این حال این منقارها چندین بار در چندین محل تکامل یافته‌اند.علت شکل منقار غازها

به گفته اولسن، بازسازی ریاضی که وی انجام داده است، پرندگان دریایی امروزی و اجداد اولیه آنها در شجره‌نامه فیلوژنتیک پرندگان دریایی (یا خانواده تکاملی) مورد بررسی قرار داده است. تجزیه و تحلیل فسیل کهن غازان نشان می‌دهد که منقارهای اردک گونه به احتمال زیاد شکل مورثی دارند.

علاوه براین، پیدایش گسترده چمن بعد از سرآغاز پرندگان دریایی اتفاق افتاده است؛ این امر نشان دهنده منشا دیراری برای غازها در شجره‌‌نامه پرندگان دریایی است. اولسن گونه منقرض شده دیگری به نام غاز سرخس خوار موآ را مورد مطالعه قرار داد که مثال خوبی برای نشان دادن تغییر شکلی است که وی گمان می‌کند چندین بار در تاریخ تکاملی پرندگان دریایی رخ داده است.

نتایج تحقیقات دیگر حاکی از آن است که غاز سرخس‌خوار موآ دارای جدی اردک‌گونه‌ بوده است اما بعد از اینکه اجدادش سر از هاوایی درآورند، این موجود در گذر زمان ویژگی‌های غاز مانندی را تکامل داده تا با آخرین وضعیت گیاهخواری خود سازگار شود.

منبع   futurity

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا