Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریمحيط زيست

علت طلایی رنگ بودن سوسک سرگین جواهرنشان چیست ؟

سوسک سرگین جواهرنشان دارای رنگ طلایی منحصر بفردی است که علت این رنگ اکنون برای دانشمندان به معمایی بزرگ تبدیل شده. در ادامه به بررسی نتایج یک تحقیق که در این خصوص انجام شده خواهیم پرداخت. با میهن پست همراه شوید.سوسک سرگین جواهرنشان دارای ویژگی های منحصر بفردی در رنگ، بافت و ساختار اسکلت خارجی خود می باشد که آن را از دیگر گونه های سوسک های متمایز کرده است. در حقیقت جالب است بدانید که بافت منحصر به‌فرد اسکلت خارجی این سوسک سرگین قطبش نور را تغییر می‌دهد و باعث می‌شود نور از بدن سیاه این جانور منعکس ‌شود. قطبش جهت‌گیری نوسان یا چرخش یک موج نوری را تعریف می‌کند. این ویژگی سوسک سرگین طلایی نوری-دوجانبه است، بدین معنا که اسکلت خارجی این موجود هر دو نور قطبی شده راست‌گرد و چپ‌گرد را منعکس می‌کند.

پیت وکوسیک، یک فیزیکدان از اکستر، درباره سوسک سرگین جواهرنشان گفت:

به نظر می‌رسد این یک ویژگی استثنایی و فوق‌العاده زیبا در حیوانات و گیاهان است که به عنوان یک پلات‌فرم باارزش عمل می‌کند. تکنولوژی‌های نوری زیستی می‌توانند با الهام از این ویژگی خاص پدیدار شوند.

گونه‌های دیگر سوسک سرگین مانند آنهایی که توسط مصریان باستان پرستیده می‌شدند، به نظر می‌آید با رنگ‌های سبز و آبی متالیک درخشانی پوشانده شده‌اند اما اکثر آنها قطبش نور را منعکس نمی‌کنند. این ویژگی مختص سوسک سرگین طلایی است.سوسک سرگین جواهرنشان

ترکیبی از کیتین و پروتئین‌های دیگر اسکلت خارجی سوسک سرگین جواهرنشان را تشکیل می‌دهد. این اسکلت خارجی ریزساختار است. محققان دقیقا مطمئن نیستند که چرا این سوسک‌‌‌ها یک اسکلت خارج با چنین ویژگی‌های نوری نامتعارفی اختیار کرده‌اند.

امکان دارد که رنگ طلایی این سوسک‌ها به آنها کمک ‌کند راحت‌تر در محیط اطراف درآمیزند. وقتی که سوسک سرگین حرکت می‌کند، جلای طلایی‌اش شکارچیان احتمالی را سردرگم می‌کند.سوسک سرگین جواهرنشان

گونه‌های بسیاری وجود دارند که رنگین کمانی هستند اما گونه سوسک سرگین جواهرنشان دارای رنگ‌های بسیار روشن و براق است. احتمال می‌رود این رنگ‌ها در فرآیند جفت‌گیری استفاده بشوند. هرچند، هنوز معلوم نیست که سوسک‌های سرگین دیگر چگونه رنگ طلایی و نور منعکس شده را می‌بینند. بسیاری از پستانداران کوچک قادر به تشخیص رنگ طلایی از قرمز، سبز و زرد نیستند اما یک پرنده شکاری به خوبی می‌تواند این رنگ‌ها را ببیند.

 

منبع upi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا