گوناگون

عمری که حلقه‌حلقه دود می‎شود

روزهای تعطیل در پارک‎ها و مکان‎های تفریحی در بین دودهای حلقه‎ای جوانانی دیده می‎شوند که برای گذراندن اوقات فراغت چند ساعتی را در پای قلیان‎ها می‎نشینند و شلنگ آن دست به دست می‎چرخد و هر کسی برای جلب توجه دوستان خود با دودهای قلیان هنرنمایی می‎کند.

گاهی اوقات خانواده‎های دیده می‏‌شوند که کشیدن قلیان را در بین خود نوعی کلاس تلقی می‎کنند و جوانان خود را اعم از پسر و دختر را برای کشیدن قلیان تشویق می‎کنند.

حتی پلاکادرهای در پارک‎ها و مکان‎های تفریحی با عنوان کشیدن قلیان ممنوع نصب شده است، اما کسی به این نوشته توجه نمی‎کند و سلامتی خود را دود می‎کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، قلیان حاوی منوکسید‌کربن است و 10 برابر سیگار برای بدن ضرر دارد و 5 ماده سمی در قلیان وجود دارد که عامل ایجاد بیماری‎هایی مانند فشارخون، سکته مغزی، مشکلات بارداری، زخم معده، آب مروارید چشم و سرطان ریه خواهد بود.

قلیان‎کشی هر روز در بین جوانان و خانواده‎ها رسوخ می‎کند و هر روز عده زیادی به خاطر استعمال دخانیات جان خود را از دست می‎دهند و زدن پلاکادر چاره‎ساز نیست.

اعتقادات و باورهای غلط مبنی بر کم بودن ضرر قلیان نسبت به سیگار بارها رد شده و بر چند برابری ضرر این وسیله آبی نسبت به سیگار تأکید و همچنین میزان اعتیاد آوری قلیان نیز هشدار داده شده است.

در جامعه کنونی نگرشی که به مسئله اعتیاد وجود دارد کاملا متفاوت‎تر از واقعیت‎های کنونی است، در جامعه ما تنها به افرادی که اعتیاد به مواد مخدر یا الکل دارند معتاد گفته می‎شود، اما در واقعیت کسانی هستند که به اینترنت و حتی قلیان عادت کرده‎اند، اینها نیز جزء افراد معتاد به شمار می‎روند.

جوانان و نوجوانان به قلیان از دید تفنن و تفریح نگاه می‎کنند، اما غافل از اینکه این تفنن کم کم به عادت تبدیل شده و انسان را خواه و ناخواه به سمت اعتیاد می‎کشاند.

مسئول بهداشت محیط شبکه بهداشت بروجرد در جلسه کارگروه بهداشت، گفت: با توجه به مشکلاتی که استعمال دخانیات برای انسان به وجود می‎آورد نه تنها در شهرستان بروجرد بلکه در سراسر کشور شاهد کاهش سن اعتیاد هستیم.

ذبیح‎الله بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، افزود: سن اعتیاد در بین جوانان و نوجوانان به 11 تا 13 سال رسیده است و اعتیاد تنها استفاده از مواد مخدر نیست، بلکه استفاده از سیگار و قلیان نیز هست.

وی اظهار کرد: برای جمع‎آوری قلیان از سطح شهرستان بروجرد اقداماتی صورت گرفته است و برخی از سفره‎خانه‎ها نیز در این راستا پلمب شده‎اند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد نیز گفت: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد، این است که در مکان‎های عمومی مثل پارک‎ها توسط خانواده‎ها اقدام به کشیدن قلیان می‎کنند.

محسن صیرفی در گفت و گو با ایسنا، افزود: با توجه به این وضعیت باید راهکاری برای حل و پیشگیری این مشکل اندیشیده شود و بحث عدم استعمال قلیان باید از خانواده‎ها فرهنگ سازی شود.

معاون اجتماعی فرمانداری ویژه بروجرد نیز گفت: معضل استعمال دخانیات در اماکن عمومی از چندسال پیش آغاز شده است و به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

حسن بلوریان افزود: تاکنون راهکارهای برای حل این مشکل پیشنهاد شده است، اما چاره‎ساز نبوده است و برخی خانواده‎ها برای تفریح و تفرج قبل از جمع‎آوری وسایل مورد نیاز قلیان را در سبد خود قرار می‎دهند. اقدامات مقطعی مشکل را مرتفع نخواهد کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری بروجرد گفت: سن استفاده از قلیان کاهش پیدا کرده است که در این راستا باید احساس خطر کرد، متاسفانه قداست‎ها شکسته شده است.

احمد عبدی‏زاده افزود: تمام دستگاه‌های اجرای برای این قضیه باید فرهنگ‎سازی کنند و باید روی مسائل زیرساختی بیشتر کار شود.

وی اظهار کرد: ستون اصلی جامعه جوانان هستند که هر چه زودتر باید این معضل مرتفع شود.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا