گوناگون

عید سعید قربان روز ذبح هوای نفس با تیغ تقوا

عید سعید قربان نمادی از تسلیم در برابر فرامین الهی و روز شکوفایی ایمان و دل سپردن به رضایت محبوب، و روز ذبح تمنیات و هوای نفس با تیغ تقواست.

عید سعید قربان شادی گذشتن از خواسته‌ها و داشته‌های دنیای خاکی و سربلندی مخلوق در برابر خالق بی‌همتاست و نقطه‌ی عطف و اوج آزادگی ابراهیم خلیل‌الله و سرافرازی از دشوارترین آزمایش الهی است که به آغاز حاکمیت توحید و مرگ تردید و طلوع یقین منجر شد.

امتحان دشواری که به قیمت گذشتن و قربانی کردن پاره‌ی جان و فرزند دلبندی چون اسماعیل برای اجرای مهم‌ترین رسالت ابراهیم خلیل‌الله(ع) است که مصداق عینی ذبح خواسته‌های نفسانی انسان در برابر خداوند متعال است.

قربانی کردن چهارپایان نمادی از خوار کردن خواسته‌های دنیای فانی، شکرگزاری و عبودیت راستین است و عید سعید قربان بیرون آمدن از حصار تنگ تعلقات و وابستگی‌های دنیوی، سرسپردن و تسلیم شدن در مقابل قدرت لایزال الهی است.

*عید قربان روز باشکوه وحدت مسلمانان است

آیت‌الله «حسن ممدوحی»، عضو مجلس خبرگان رهبری امروز (یکشنبه 13 مهرماه) با تبریک عید سعید قربان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی قم، اظهار کرد: عید سعید قربان روز رهایی از غیرخدا و روز شکوه، عزت بزرگی مسلمانان جهان است.

وی افزود: عید سعید قربان نمادی از تسلیم در برابر فرامین الهی و روز شکوفایی ایمان و دل سپردن به رضایت محبوب، و روز ذبح تمنیات و هوای نفس با تیغ تقواست.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری عید سعید قربان را مجرای فیض الهی، عنایت رحمان بر بندگان مطیع دانست و گفت: عید سعید قربان روز دست کشیدن انسان از تعلقات مادی برای کسب رضای خداست که با نماز و عبادت و صدقات و احسان، بستری برای جاری کردن مفهوم عبودیت و بندگی فراهم می‌کند.

ممدوحی عید سعید قربان را یکی از چهار عید بزرگ مسلمانان دانست و افزود: این روز در واقع روز آزمایش و امتحان الهی و بزرگ‌ترین پیام آن از خودگذشتگی در مسیر رسیدن به اهداف الهی است.

وی، در زمینه فضایل خاص این روز نیز به آمرزش ویژه این روز اشاره و افزود: باید سنت قربانی کردن را جدی گرفته و اطاعت خداوند را در همه ایام به ویژه عید سعید قربان پررنگ کنیم و به یکدیگر تبریک بگوئیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: عید سعید قربان عید بافضیلت و مقدس اسلامی است از باید اهمیت این عید سعید در جامعه بیش از پیش تبیین شود.

وی عید سعید قربان را عید معنویت، ایثار و فداکاری دانست و گفت: قربانی‌کردن در این روز به معنای ایثار است، چون انسان از مال و دارایی خود در راه خدا ایثار می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: نماز عید سعید قربان نقطه‌ی اشتراک وحدت همه‌ی مسلمانان است و باید از این ظرفیت در همین جهت حداکثر بهره را برد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا