گوناگون

قطعی برق ارتباطی به تحویل گاز به نیروگاه ها ندارد

81233138 5815757

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عبدالحسین ثمری در نشست خبری با انتقاد از مصرف بالای انرژی در کشور، اظهار داشت: شدت مصرف انرژی در ایران 9 برابر ژاپن و 4 برابر ترکیه است.

معاون عملیات شرکت ملی گاز با بیان اینکه در ایران همواره میزان مصرف از تولید پیشی گرفته است، گفت: در طول سال های گذشته همواره در تامین گاز مورد نیاز در فصل زمستان با مشکل مواجه بوده ایم.

ثمری افزود: با وجود اینکه زمستان سال گذشته حدود 600 میلیون مترمکعب گاز در شبکه سراسری عرضه شد، به دلیل افزایش بی رویه مصرف سوخت، در تامین گاز مشکلاتی رخ داد.

** تحویل روزانه 205 میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه ها

معاون عملیات شرکت ملی گاز درخصوص تامین گاز نیروگاه ها نیز گفت: نیروگاه ها به 240 میلیون مترمکعب گاز در روز نیاز دارند که در حال حاضر 205 میلیون مترمکعب آن تامین می شود.

ثمری خاطرنشان کرد: برنامه تکلیفی شرکت ملی گاز برای تحویل گاز به نیروگاه ها در جریان است و بنابراین قطعی پراکنده برق در روزهای اخیر ارتباطی به تحویل ندادن گاز به نیروگاه ها ندارد.

وی با بیان اینکه سایر نیاز نیروگاه ها به سوخت از محل سوخت های مایع تامین می شود، افزود: در فصل زمستان میزان تحویل گاز به نیروگاه ها به 150 میلیون مترمکعب گاز کاهش می یابد.

معاون عملیات شرکت ملی گاز با اشاره به ورود 80 تا 100 میلیون مترمکعب گاز جدید به شبکه سراسری درسال جاری، اظهار داشت: با افزایش ظرفیت تولید گاز، مشکل کمبود گاز به طور نسبی کاهش می یابد، اما به طور کامل رفع نمی شود.

ثمری ادامه داد: گاز مورد نیاز صنایع نیز روزانه 90 میلیون مترمکعب است که به غیر از فصل زمستان مشکلی در تامین آن وجود ندارد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تامین گاز، گفت: برای اینکه در روند تامین گاز مورد نیاز کشور خللی وارد نشود، زمان تعمیرات اساسی فازهای 9 و 10 پارس جنوبی را به جای شهریور ماه در روزهای مصادف با ماه مبارک رمضان انجام می دهیم.

معاون عملیات شرکت ملی گاز افزود: با کاهش زمان تعمیرات در فازهای پارس جنوبی، گاز بیشتری در این فازها تولید شد.

ثمری اضافه کرد: همچنین از طریق تعمیر پالایشگاه های فجرجم، سرخون و ایلام حدود 95 میلیون مترمکعب نسبت به برنامه مصوب افزایش تولید داشته ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در پالایشگاه بیدبلند روزانه 12 میلیون مترمکعب ظرفیت تصفیه گاز را نسبت به سال 92 افزایش داده ایم.

معاون عملیات شرکت ملی گاز گفت: در پالایشگاه فجر جم نیز روزانه 6 میلیون مترمکعب نسبت به برنامه مصوب، تولید افزایش یافته است.

وی افزود: عملیات تزریق گاز به میدان شوریجه نیز از 10 خردادماه آغاز شده که از طریق آن ظرفیت تولید شوریجه 4 میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد.

** اجرای تعمیرات پیشرفته توربین ها برای اولین بار در کشور

ثمری گفت: برای اولین بار در کشور بدون کمک خارجی ها، عملیات سطح c توربین های زیمنس در ایستگاه های تقلیل فشار که پیشرفته ترین نوع تعمیرات به شمار می رود را انجام دادیم.

معاون عملیات شرکت ملی گاز خاطرنشان کرد: همچنین تاکنون 32 درصد تعمیرات اساسی کمپرسورهای تقلیل فشار را انجام داده ایم.

** توپکرانی 8 هزار کیلومتر از خطوط لوله گاز در سال 93

ثمری با بیان اینکه در سال های اخیر که تحریم ها شدت یافت عملیات پیگرانی (توپکرانی) در خطوط لوله انجام نشده بود، گفت: پیگرانی 8 هزار کیلومتر از خطوط لوله را در سال جاری آغاز کرده ایم.

معاون عملیات شرکت ملی گاز ادامه داد: شرکت ملی گاز قصد دارد تا در مناطقی که امکان گاز رسانی وجود ندارد، ذخایر مینی ال ان جی تشکیل شود.

اقتصام(3)2022**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا