گوناگون

مردم از شوراها انتظار درگیری‌های حزبی و جناحی ندارند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام ناصحی در نطق پیش از دستور شصت و یکمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به فرارسیدن 9 اردیبهشت روز ملی شوراها اظهار داشت: این روز را به همه اعضای چهارمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور و به خصوص شورای شهر تهران تبریک می‌گویم و آرزوی موفقیت بیشتر برای همه بزرگواران از درگاه الهی طلب می‌کنم.

وی تصریح کرد: شوراها یکی از جلوه‌های بارز مردم‌سالاری دینی در کشور ما هستند، انقلاب اسلامی، انقلاب مردمی است و باید مردمی بودن از طریق سازوکارهای قانونی حفظ شود.

حجت‌الاسلام ناصحی خاطرنشان کرد: مردم در انتخابات چهارمین دوره شوراها حضور افتخارآمیز داشتند که این حضور به مردم، موجب افزایش مسئولیت‌ها می‌شود و همه باید بدانیم که رأی مردم امانتی در دست ماست که وظیفه داریم آن را حفظ کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران ادامه داد: تهران زبانی برای بیان هویت تاریخی و فرهنگی خود ندارد، با تصویب طرح جامع شهر تهران که مهم‌تر از تصویب این طرح حفظ این مصوبه، اجرای آن و تکمیل و استمرار آن است ممکن است اشخاص در اجرا و در شورا تغییر کنند، اما اندیشه‌ها نباید رها شود.

وی افزود: مردم از شوراها انتظار درگیری‌های حزبی و جناحی ندارند و مردم برای رسیدن به محل کار خود باید یکی دو ساعت دود بخورند و سر وصدا را تحمل کنند که از دولت و مجلس و شوراها انتظار دارم که برای حل این مشکلات کاری کنند.

حجت‌الاسلام ناصحی اظهار داشت: مردم شاید نتوانند سخنرانی کنند و صحبت‌های خود را بیان کنند، اما تشخیص می‌دهند که چه کسانی به فکر خدمت هستند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در پایان گفت: انشاءالله اعضای چهارمین دوره شورای شهر تهران بتوانیم به وظیفه خود عمل کنیم و این شهر بزرگ را که مرکز جمهوری اسلامی است، به بهترین وجه اداره کنیم و مردم از انتخاب خود راضی باشند.

در این جلسه همچنین رحمت الله حافظی با تاکید بر احیای جایگاه قانونی شوراها، از اعضای شورا خواست به سه وظیفه حمایت، هدایت و نظارت که توصیه رهبری به شورای شهر است، پایبند بمانند.

وی گفت: 35 سال از صدور فرمان امام به شورای انقلاب مبنی بر تشکیل شوراهای اسلامی و تاکید بر نقش مردم در اداره کشور می گذرد. آن حضرت در اوج تنش های اوایل انقلاب در 9 اردیبهشت 58 این حکم را دادند. امام نقش شوراها را در جهت شخصیت بخشیدن به مردم از اساسی ترین اصول اسلامی تلقی فرمودند.

حافظی ادامه داد: شوراها تجلی گاه اراده امت در نهاد حکومت است. اما سوال اینجاست امروز این اصل مهم تا چه میزان تحقق یافته است؟ شوراها چهارمین دوره خود را سپری می کند و شورای تهران به عنوان الگوی سایر شوراها همواره جایگاه خاصی داشته است. شورای تهران امروز با در اختیار داشتن تجربه شوراهای سه دوره گذشته دیگر فرصت آزمون و خطا ندارد و تنها باید با تفکر شورایی در جهت مشارکت مردم در سرنوشت خویش گام بردارد.

وی افزود: سیاست بازی موجب سلب اعتماد مردم از شورا می شود. امروز که مقام معظم رهبری در دیدار با شورا وظیفه اعضا را هدایت، ‌نظارت و حمایت بیان کرد، باید طبق روال گذشته قدم برداریم؟ آیا وقت آن نرسیده که از حمایت پا را فراتر گذاشته و در ابعاد هدایت و نظارت قوی تر ظاهر شویم؟ آیا نباید به جای شورای شهرداری به شورای شهر تبدیل شویم؟

رئیس کمیسیون سلامت،‌ محیط زیست و خدمات شهری شورا تاکید کرد: باید به سمت احیای جایگاه شوراها حرکت کنیم، حرکتی که مطلوب همه اعضای شورا است. از ابتدای فعالیت شوراها تا کنون بارها قانون شوراها در مجلس بازنگری شده و در هر بازنگری اختیارات و جایگاه شوراها تحدید شده است.

وی اضافه کرد: اصلی که باید به آن توجه کرد،‌ بازنگری در قانون انتخابات شوراها و تخصصی شدن این فرایند و آغاز روند آن از دل محلات است. بی شک در این فضاست که جایگاه شورا به معنای واقعی مردمی و تخصصی می شود و مانع از ورود جریانات سیاسی به شورا به عنوان سکوی پرش برای رسیدن به جایگاه های دیگر می شود. اعضا باید دغدغه شهر و مردم را داشته باشند، نه دغدغه آینده سیاسی خویش.

حافظی همچنین در ادامه گفت: باید در این دوره شورا به مدیریت یکپارچه شهری بپردازیم که تا کنون تحقق نیافته است. باید به یاد بیاوریم که چرا به شورا آمدیم. آیا حضور ما در شورا جز برای خدمت بی منت به شهر و مردم است؟ دستیابی به این هدف در گرو شکل گیری مدیریت یکپارچه شهری است. باید شورا را شورای شهر بدانیم و ‌در هر قدم منافع مردم را به یاد بیاوریم.

وی خطاب به همکاران خود گفت: بیایید از تجربیات دوره های گذشته بیاموزیم و جایگاه نظارت واقعی و نه صوری را به شورا برگردانیم. در مسائل کشوری مجلس شورای اسلامی و در مسائل شهری شورا در راس امور است، هر چند این موضوع خوشایند عده ای نباشد. بیایید دست به دست هم داده و با احیای جایگاه شورا قدرت نظارت و هدایت را به شورا بازگردانیم تا دیگران بدانند که باید در چارچوب ضوابط حاصل از خرد و تفکر جمعی نمایندگان مردم و با مدیریت خلاق و جهادی برای ایجاد شهری هوشمند فعالیت نمایند.

حافظی در پایان ابراز امیدواری کرد حضور محسن رضایی در جلسه شورای شهر گامی موثر و بلند در جهت احیای جایگاه حقیقی شوراها قرار بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا