گوناگون

مصرف سیگار سالانه 10تا 20 درصد از حجم ریه را کاهش می دهد

81178763 5721286

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر ˈعلی شریفی پورˈ عصر دوشنبه در نشستی با خبرنگاران در ساری به مناسبت هفته بدون دخانیات، مصرف سیگار را عامل اصلی اعتیاد دانست و بیان کرد: 99درصد افرادی که به سمت اعتیاد می روند از سیگار شروع کرده اند.

وی با اشاره به اینکه مصرف دخانیات در سنین جوانی و در بین خانمها طی سال های اخیر در ایران رو به افزایش است، افزود: ایران در مصرف سیگار و مواد دخانی رتبه 10 و 11 دنیا را داراست.

وی اظهار داشت: افرادی که از سنین پایین به مصرف سیگار روی می آورند، دچار بیماریهای ریوی می شوند بنابراین برخورد والدین با نوجوانان در این سنین از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه از هر 10 سیگاری، یک تا دو نفر به دلیل مصرف سیگار جان خود را از دست می دهند افزود: مصرف یک نخ سیگار 15 دقیقه عمر را کم می کند.

دکتر شریفی پور افزود: سرفه های هشدار دهنده، نارسایی ریه ساده تا پیش رونده، برونشیت مزمن و بیماریهای سرطانی غیر قابل علاج و سریع کشنده از جمله بیماریهایی است که فرد سیگاری به آن دچار می شود.

وی، با اشاره به اینکه سیگار بیش از 400نوع ماده مخدر دارد که 100 نوع آن سرطان زاست ، اظهار کرد: سرطانهای پوست، دستگاه گوارش، خون، ریه، مغز، کلیه، مثانه، رحم، لثه و زنان از جمله سرطانهایی است که ممکن است فرد سیگاری به آن مبتلا شود.

وی، با تاکید بر اینکه تنوع بیماری در افراد سیگاری بسیار زیاد است بیان کرد: سیگار یکی از ریزفاکتورهای بیماری قلبی عروقی محسوب می شود به طوری که بعد از تصادفات و بیماریهای قلبی عروقی، بیماریهای ریوی کشنده ترین نوع بیماریها شناخته شد.

وی در مورد مصرف سیگار بعد از غذا اظهار داشت:مصرف سیگار بعد از غذا خوردن به بروز سرطان مری کمک می کند.

دکتر شریفی پور در مورد مضرات مصرف قلیان گفت: برخی گمان می کنند دود قلیان با آب مخلوط می شود اثر منفی آن از بین می رود، در حال که مخلوط دود و آب بیشتر به پرزها و قسمتهای تحتانی ریه می چسبد.

31 می مصادف با 10 خرداد روز جهانی بدون دخانیات نامگذاری شده است.ک/3

7330/402

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا