گوناگون

معاون وزیر اقتصاد:باید بتوانیم سرمایه‌گذار داخلی را جذب کنیم

معاون وزیر اقتصاد و مدیرکل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی هدف از تدوین نقشه راه استان را نحوه تامین منابع مالی دانست و گفت: طرحی تحت عنوان «آمایش سرزمین» تا حدودی انجام گرفته که ضروری است با توجه به زمان باقی مانده نقشه راه توسعه استان هرچه سریع‌تر فراهم شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان(ایسنا) منطقه گیلان، خزاعی امروز شنبه در نشست کارگروه سرمایه‌گذاری اظهار کرد: گیلان دارای مزیت‌های بسیار خاصی است که می‌تواند در توسعه استان بسیار موثر باشد.

وی نیروی انسانی را یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه هر استان دانست و افزود: سرمایه گذاری خارجی یکی از شروط توسعه استان محسوب می‌شود؛ گیلان از نظر سطح سواد، فعالیت‌های اجتماعی، دانشگاهی و توانمندی‌های پژوهشی در شرایط بالایی قرار گرفته است، لذا توانایی کاردانی مردم گیلان بسیار بالاست و این سرمایه‌ای نیست که بتوان براحتی کسب کرد.

معاون وزیر اقتصاد گفت: امروز در دنیا منابع انسانی اولین منابعی است که برای توسعه هر کشور حرف اول را می‌زند که استان گیلان از این نظر پیشتاز است، پس از نیروی انسانی منابعی نظیر دریا، جنگل، صنایع، معادن و سپس دسترسی‌های استان در داخل و خارج می‌توانند در توسعه استان سهمی داشته باشند.

خزاعی ادامه داد: استان گیلان به لحاظ موقعیت جغرافیایی می‌تواند به راحتی با استان‌های دیگر و حتی کشورهای حاشیه دریای خزر در ارتباط باشد؛ استان گیلان دارای توانمندی‌های متعدد و یکسری توسعه نیافتگی‌هاست که حق گیلان نیست. امکانات فرهنگی، اجتماعی، آبرسانی، برق و جاده در همه جا میسر است اما یکسری مشکلات ساختاری داریم که حل آنها به معنی جهاد است.

وی با تاکید بر ضرورت تهیه نقشه راه برای استان گیلان، افزود: طرحی تحت عنوان «آمایش سرزمین» تا حدودی انجام گرفته است که ضروریست با توجه به زمان باقی مانده، نقشه راه توسعه استان هرچه سریع‌تر فراهم شود تا پراکندگی توزیع منابع مالی، ظرفیت استان و جلوگیری از هدر رفتن نیروها مشخص شود.

مدیرکل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی کشور تصریح کرد: در حوزه تامین منابع مالی از چین حدود 22 میلیارد دلار منابع مالی است که در آنجا داریم که جلسات متعددی طی یک ماه گذشته با افراد مختلف در وزارت نفت و بانک مرکزی و ارتباطات جهت افزایش این منابع داشتیم.

خزاعی با بیان این‌که هدف از تدوین نقشه راه استان، نحوه تامین منابع مالی است، اضافه کرد: تامین منابع مالی به دو صورت فاینانس و سرمایه‌گذار داخلی یا خارجی ممکن می‌شود که ابتدا باید بتوانیم سرمایه‌گذار داخلی را جذب کنیم تا بتوانیم اعتماد سرمایه‌گذاری خارجی را جلب کنیم، اما موقعیت کشور بیشتر به جذب سرمایه‌گذار داخلی ارتباط دارد.

وی در خصوص اختصاص منابع فاینانس خارجی گفت: لزوما همسایه بودن گیلان نمی‌تواند مدنظر باشد بلکه باید مواردی نظیر دانش، تکنولوژی، نوع منابع مالی و نوع رابطه سیاسی کشور مطرح باشد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا