گوناگون

مقبره الشعرا، گنجینه تاریخی و فرهنگی ایران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مقبره الشعرا را نماد تبریز دانست و آن را گنجینه‌ی تاریخی و فرهنگی ایران برشمرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی آذربایجان‌شرقی، «علی‌اکبر صفی‌پور» در آئین بهسازی، توسعه و تکمیل مجموعه‌ی فرهنگی و تاریخی مقبره الشعرا اظهار کرد: مقبره الشعرای تبریز بعنوان یکی از مراکز بزرگ و تاریخی این شهر مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است و باید اقدامات مناسبی برای بازسازی و بهسازی آن انجام شود.

صفی‌پور مقبره الشعرای تبریز را از گنجینه‌های بی‌نظیر تاریخی و فرهنگی ایران برشمرد و تلاش مدیریت شهری برای بازسازی این طرح را خواستار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با اشاره به امکانات و گروه‌های مشاوران حوزه‌ی شهرداری اظهار امیدواری کرد تا به‌زودی شاهد توسعه و تکمیل این بنای تاریخی باشیم.

به گزارش ایسنا، «نجفی»، شهردار تبریز نیز در مراسم آغاز طرح بهسازی، توسعه و تکمیل این مجموعه اظهار کرد: 45 سال پیش احداث المان مقبره الشعرا در این محل آغاز شد که ما آن را به سرانجام می‌رسانیم.

وی افزود: با همراهی و کمک هنرمندان، تندیس‌ها و المان‌های فاخر و ارزشمندی در این مکان برافراشته می‌شود تا شاهدی بر عظمت و بزرگی تاریخ، گذشته و حال تبریز بوده و حامل پیام گذشتگان تبریز برای آیندگان باشند.

شهردار تبریز گفت: با پیشرفت و توسعه‌ی مجموعه‌ی مقبره الشعرا و موزهی قاجار این دو مجموعه عظیم را به هم متصل می‌کنیم تا علاوه بر نمایان شدن موزهی قاجار مجموعه بی‌نظیر فرهنگی، تاریخی و گردشگری در این محل ایجاد شود.

نجفی افزود: با اجرای چند طرح بزرگ از جمله امتداد خیابان 18 متری شرقی مقبره الشعرا تا خیابان ششگلان، اتصال موزه قاجار به مقبره الشعرا، ساخت سالن با عظمت در نزدیکی بقعه‌ی سید حمزه و چند طرح دیگر به‌دنبال این هستیم که مجموعه‌ی بزرگ مقبره الشعرا را به یک مکان زیبای گردشگری تبدیل کنیم.

براساس این گزارش، مقبره الشعرای تبریز در خیابان ثقه الاسلام و در ضلع شمالی بقعه سید حمزه واقع است. بنای یادبود زیبایی با تأسیسات توریستی به نام مقبر الشعرا در این محل ایجاد شده که آرامگاه یکی از بزرگترین شاعران معاصر کشورمان (شهریار) در این محل قرار دارد.

مقبره الشعرا قبلاً با نام‌های حظیره الشعرا، حظیره القضاه و قبرستان سرخاب، معروف و مشهور بوده اما متأسفانه گذشت روزگاران و مهم‌تر از آن حوادث طبیعی چون سیل و زلزله، شکل ظاهری آن را از میان برده و اثری از قبور این بزرگان بر جا نمانده است. لیکن در شهریورماه 1350 هجری شمسی طرح یاد بود مقبره الشعرا طراحی شده و به تدریج ساخته شد که هم‌اکنون این مجموعه فرهنگی پذیرای میهمانان و گردشگران است.

از معروف‌ترین آرمیدگان مقبره الشعرای می‌توان به اسدی طوسی، قطران تبریزی، مجیرالدین بیلقانی، خاقانی شیروانی، ظهیرالدین فارابی، شاپور نیشاپوری، شمس الدین سجاسی، ذوالفقار شروانی، همام تبریزی، مانی شیرازی، شکیبی تبریزی و سید محمد حسین شهریار اشاره کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا