گوناگون

تونل گلاب دو فعال است،مدیرکل آب منطقه‎ای اصفهان عزل شد

رییس کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری با اشاره به تاثیر سوء ارائه اطلاعات غلط استان همجوار در بحث آب بر مردم و مسئولان، گفت: گفته می‌شد تونل دوم گلاب تعطیل است درحالی که وزیر نیرو در سفر ریاست جمهوری به استان متوجه شد که فعالیت در این تونل هم‌چنان ادامه دارد که این امر موجب عزل مدیرکل آب منطقه‎ای اصفهان شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری 19 شهریورماه در نشست کمیته صیانت از آب استان با بیان این‌که مردم چهارمحال و بختیاری مخالف انتقال آب نیستند، افزود: آب جزو انفال و متعلق به همه مردم است اما اکنون بحث درخصوص نحوه انتقال و چگونگی بهره‌برداری از آب است.

وی اظهار کرد: مردم چهارمحال و بختیاری در طول تاریخ سعی کرده‌اند در انتقال آب از این استان سخاوتمندانه برخورد کنند و همواره دو رودخانه پر آب کارون و زاینده رود که از این استان منشأ می‌گیرند در استان‌های دیگر جاری هستند.

رسانه‌های استان‌های همجوار اطلاعات درست در حوزه آب مخابره کنند

جعفری با اشاره به خشکی زاینده‌رود در مرکز اصفهان، تصریح کرد: رسانه در استان‌های همجوار با اطلاع رسانی غلط به مردم، مدعی هستند آب زاینده‌رود را چهارمحال و بختیاری بسته است، درحالی که از قبل از انقلاب تاکنون مدیریت سد زاینده‌رود بر عهده اصفهان بوده است.

رییس کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: ماندن یا جاری شدن آب از پشت سد زاینده‌رود ارتباطی با مسئولان چهارمحال و بختیاری ندارد.

وی به خشکسالی‌ها از سال 1388 و بحران آب در استان اشاره و تصریح کرد: وجود 11 میلیارد مترمکعب منابع آبی در استان چهارمحال و بختیاری آماری از ابتدا غلط بوده است و اکنون نیز با تغییر نوع بارش از برف به باران و هفت سال خشکسالی، منابع آب ما نصف میزان قبل شده است.

سرعت گرفتن صنعتی شدن، از دلایل دوچندان شدن نیاز آبی اصفهان است

جعفری با بیان این‌که در چند سال اخیر تقاضای آب در استان همجوار شدت یافته و چند برابر شده است، افزود: سرعت گرفتن صنعتی شدن، از دلایل دوچندان شدن نیاز آبی اصفهان است.

به گفته وی، اکنون 70 درصد از صنایع فولاد کشور در اصفهان، یعنی در فلات مرکزی خشک کشور فعال است و این صنایع چون فولاد و ذوب آهن نیاز شدید به آب دارند؛ هم‌چنین صنعتی شدن و فضای مناسب اشتغال باعث مهاجرت مردم از سه استان مجاور به اصفهان شده است که این امر نیاز به آب شرب را نیز بیشتر می‌کند.

جعفری میزان سرانه فضای سبز هر نفر در اصفهان را 21 متر و بالاتر از نرم کشوری دانست و گفت: تامین آب این فضای سبز نیز به یک معضل تبدیل است.

بیش از 5 هزار هکتار از اراضی کشاورزی اصفهان شالیزار است

رییس کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: اکنون بیش از 5 هزار هکتار از اراضی کشاورزی اصفهان شالیزار است که نیازمند آبیاری غرقابی مانند شمال کشور است.

جعفری با تاکید بر لزوم استفاده استان همجوار از شیوه‎های اصولی در مصرف آب اظهار کرد: با جلوگیری از توسعه صنایع آب‌بر و اصلاح روش‌های کشاورزی در اصفهان می‌توان بسیاری از معضلات ناشی از کم‌آبی را در این استان کنترل کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا