Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

نخستین تصویر نجومی خورشید توسط چه کسی و چگونه ثبت شد ؟

نخستین تصویر نجومی خورشید توسط چه کسی و چگونه ثبت شد ؟ بله این شاید سوالی باشد که به دهن هر کسی و بخصوص علاقه مندان به حوزه نجوم خطور کند. خورشید قلب و مرکز منظومه شمسی است و در واقع نور و گرمای آن به ادامه حیات در زمین و تعادل در دیگر سیاره های این منظوره را نقشی اساسی را ایفا می نماید. با این حال جالب است بدانیم که چه کسی بعد از رایج شدن عکاسی نجومی توانست از این منبع انرژی عکس برداری کند. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

بنابراین باید گفت که نخستین تصویر نجومی خورشید در آوریل ۱۸۴۵ توسط فردی بنام هیپولیت فیزو و لئون فوکو، فیزیکدانان فرانسوی – همین تصویری را که در سایت می بینید ثبت کرد و نام خود را به عنوان اولین ثبت کننده عکس نجومی واضح خورشید در تاریخ مصور نجوم ماندگار کرد، اگر چه قبلا نیز توسط افرادی دیگری عکس هایی از خورشید گرفته شده بود اما این عکس به واسطه وضوح و کامل بودنش به لحاظ مطالعات نجومی روی زبان ها افتاد.

نخستین تصویر نجومی خورشید در حالی توسط این دانشمندان به ثبت رسید که وی از یک داگروتایپ استفاده کرد که در آن زمان این شیوه از عکس برداری نجومی به این شکل رایج و انجام می شد.

نخستین تصویر نجومی خورشید
نخستین تصویر خورشید

بد نیست بدانید که دستگاه داگروتایپ از یک صفحه فلزی استفاده می‌شد که با مواد شیمیایی به منظور حساس ساختن آن به نور درمان شده بود و در برابر صحنه قرار داده می‌شد و در مرحله بعدی مواد شیمیایی مختلف به آن اعمال می‌شد تا نوردهی متوقف شود.

این تصویر به نمایش خورشید با لبه‌های نسبتا واضح پرداخته و چند لکه خورشیدی نیز روی آن دیده می شود که بعدها با اندازه گیری مقایسی ثابت شد که این لکه‌ها نسبتا بزرگی که در این تصویر بر روی خورشید دیده می شود هر کدام به وسعت سیاره مشتری هستند.

منبع : esa

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا