Mihanpostپیشنهاد سردبیرهوا فضا

کشف آثار اسید کربنیک در رودخانه های دهانه گیل سیاره مریخ

کشف آثار اسید کربنیک در رودخانه های دهانه گیل سیاره مریخ اطلاعات جدیدی در مورد این سیاره ارائه کرده است که باعث به وجود آمدن فرضیات جدید از وجود آب در مریخ شده است . برای مشاهده توضیحات بیشتر در ادامه با میهن پست همراه باشید .

بسیاری از دانشمندان فضایی که بر روی سیاره مریخ تحقیق کرده اند  اعتقاد دارند در سالیان بسیار دور در این سیاره مقدار بسیار زیادی آب وجود داشته است و این آب ها درون دریاها و دریاچه های عظیمی روی سطح این سیاره جاری بوده اند اما به مرور زمان و تغییر شرایط آب و هوایی آب موجود در این سیاره بخار شده و این بخار آب از جو مریخ نیز بصورت کامل خارج شده اند . برخی دیگر از دانشمندان نیز معتقد هستند آب ها به زمین نفوز کرده و در حالت یخ در زیر لایه های سنگی موجود هستند و باید با انجام کاوش های بیشتر آنها را کشف کرد .

کشف آثار اسید کربنیک در رودخانه های دهانه گیل سیاره مریخ
گودال گیل در مریخ و محل فرود مریخ نورد کنجکاوی

اما حالا دانشمندان کیهان شناس با انجام یک بررسی و مدل سازی از دهانه گیل سیاره مریخ به این نتیجه رسیده اند که احتمالا در سالهای نخستین از عمر مریخ آب زیادی بصورت باران بر روی این سیاره فرود آمده اما این باران ها بصورت کاملا اسیدی بوده و حالا تنها اسید کربنیک از آن بجای مانده است . البته دانشمندان هنوز بصورت قطعی نتوانسته اند این ادعا را ثابت کنند اما مورد مشابهی از آن روی زمین در دره گرند‌کانیون  آمریکا وجود دارد که مهره تاییدی برای این نظریه است .تولد دره گرند‌کانیون آمریکا در حدود ۱۶ میلیون سال به طول انجامیده و مقادیر زیادی از کربنات در آن وجود دارد .

دانشمندان قصد دارند با انجام حفاری های بسیار عمیق روی سطح مریخ و کشف آثار اسید کربنیک در لایه های سنگی این ادعای خود را به اثبات برسانند .

منبع : redplanet

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا