Mihanpostگوناگون

۵۵۰ نفر در نیمه اول امسال تغییر نام دادند/ تغییر نام و انتخاب توسط افراد بدون مراحل قضایی

به گزارش خبرنگار مهر، نامگذاری یکی از حقوق و در واقع نخستین احسان و نیکی والدین نسبت به کودک، پس از تولد، انتخاب نام نیکو و مناسبی برای او است که هنگام تولد یا قبل از تولد، باید آن را به بهترین شکل انجام دهند.

در دین اسلام انتخاب نام نیکو برای فرزند از وظایف مهم پدر و مادر بوده و اسلام معتقد است نام‌ها در تکوین شخصیت انسان تاثیری شگرف و انکارناپذیر دارند.

نام نیکو می‌تواند انگیزه نیکوکاری و گرایش به سمت الگوهای مطلوب را در فرد ایجاد و نام های تحقیرآمیز و نکوهیده ممکن است به گرایش‌های منفى، انزوا، انتقام و پرخاشگری منجر شود.

در گذشته افراد تا پایان زندگی با نامی که والدین برای آنان انتخاب می کردند خطاب می شدند، در دهه های اخیر تغییر نام به عنوان یکی از وظایف خدمتی ثبت احوال به افراد ارائه و هر فرد یکبار در طول عمر خود می تواند نامش را انتخاب و در شناسنامه تغییر دهد.

نام در شکل گیری شخصیت افراد موثر است

یک جوان اراکی با بیان اینکه نام در شکل گیری شخصیت افراد تاثیر بسزایی دارد، گفت: داشتن نام با معنی و مفهوم زیبا و پسندیده برای افراد زمینه ساز شخصیت مطلوب و توجه اطرافیان است.

سارا صالحی با اشاره به اینکه انتخاب نام برای افراد یکبار در زندگی امکان پذیر است، افزود: اگر والدین با دقت و توجه بیشتر برای کودک خود نام انتخاب کنند لزومی به صرف هزینه و زمان برای تغییر نام نیست.

وی با بیان اینکه نام خود را تغییر داده است، اظهار کرد: متاسفانه طی مراجعاتی که به ثبت احوال برای انجام عملیات اداری و تغییر نام داشتم برخورد برخی کارکنان این اداره با ارباب رجوع مناسب نبود و در اثر کوتاهی کارکنان زمان بیشتری صرف شد.

انتخاب نام نیکو از مهمترین وظایف والدین

یک کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه در اسلام به انتخاب نام نیکو بسیار سفارش شده است، گفت: درد امروز جامعه ما انتخاب نام های غیراسلامی است.

حجت الاسلام رضا بیاتی با بیان اینکه والدین باید در انتخاب نام فرزندان خود دقت لازم را داشته باشند، اضافه کرد: در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) آمده است که اگر در خانواده ای یکی از نام های ائمه اطهار (ع) برای اعضای خانواده انتخاب شود فقر و نداری به آن وارد نمی شود.

وی ادامه داد: با توجه به تاکیدات ائمه اطهار (ع) در انتخاب نام مناسب و در شان فرزندان، باید نام هایی با معنای مشخص و نیکو برای فرزندان انتخاب شود تا در جامعه مورد تمسخر قرار نگیرند.

اطلاعات لازم برای مراجعان در سایت موجود است

مسئول روابط عمومی اداره کل ثبت احوال استان مرکزی با تاکید بر اینکه سایت این اداره کل به روز بوده و اطلاعات لازم برای مراجعان روی سایت موجود است، گفت: مراجعان قبل از حضور در این اداره می توانند به سایت مراجعه کرده و اقدامات اولیه برای انجام فعالیت مورد نظر خود را مطالعه کنند.

علی محمودی ادامه داد: تغییر نام (افراد بالای ۱۵ سال) نامناسب فقط یکبار در طول زندگی فرد امکان پذیر است، پس باید متقاضیان به منظور تغییر نام خود نهایت دقت و وسواس را داشته باشند که در صورت موافقت کمیته های نام و اجرای آن، دیگر  تغییر نام برای فرد متقاضی امکانپذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه در صورتی که فرد دارای سن بالای ۱۸ سال باشد باید شخصا با در دست داشتن مداراک لازم برای تغییر نام اقدام کند، افزود: استشهاد محلی مبنی بر مشهور بودن به نام درخواستی، گواهی عدم سوء پیشینه از مراجع قضائی، اصل و تصویر کارت شناسایی ملی و شناسنامه عکس دار، پرداخت هزینه قانونی برابر تعرفه مربوطه وتکمیل فرم درخواست توسط متقاضی یا وکیل قانونی مدارک لازم برای تغییر نام است.

مسئول روابط عمومی اداره کل ثبت احوال استان مرکزی ادامه داد: در صورتی که سن متقاضی بین ۱۵ تا ۱۸ سال باشد، علاوه برمدارک فوق متقاضی و پدرش باید فرم درخواست تکمیل کنند.

محمودی اظهار کرد: در اراک و ساوه متقاضیان باید به دفاتر پیشخوان دولت و در سایر شهرستان ها به اداره ثبت احوال محل سکونت خود مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه در اراک چهار دفتر پیشخوان دولت و ساوه دو دفتر جهت انجام امور مربوط به ثبت احوال فعال است، عنوان کرد: مقدمات واگذاری خدمات ثبت احوال به پنج دفتر پیشخوان در شهرهای اراک، محلات، خمین، شازند و زرندیه در حال بررسی و انجام است.

مسئول روابط عمومی اداره کل ثبت احوال استان مرکزی با اشاره به خدمات دولت مصوبه کارگروه پیشخوان خدمات دولت استادنداری مرکزی، افزود: اخذ درخواست تعویض شناسنامه، تغییر نام و نام خانوادگی، المثنی شناسنامه، صدور گواهی وفات، اخذ مدارک جهت ثبت مشخصات فرزندان در شناسنامه والدین، مداراک برای ثبت واقعه ازدواج در شناسنامه، اجرای آراء محاکم قضایی، المثنی کارت ملی، تعویض کارت ملی و ارائه معرفی نامه به مراکز انتظامی از جمله خدمات ثبت احوال به شهروندان است.

تغییرنام بیش از ۵۰۰ نفر در نیمه اول سال ۹۳

مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در نیمه اول امسال ۵۵۰ تغییر نام در این اداره کل ثبت شده است، افزود: تعداد پرونده های درخواست تغییر نام بیش از این بوده که با تغییر نام تعداد مذکور موافقت و نام آنان تغییر یافت.

یزدان خسروی با اشاره به اینکه از این تعداد ۳۲۳ نفر پسر و ۲۲۷ دختر نام خود را تغییر دادند، افزود: در بین نام های مردان امیرعلی با فراوانی ۳۴۴، محمدطاها با فراوانی ۲۴۰ و امیرحسین با فراوانی ۲۲۵ به ترتیب رتبه اول تا سوم را در تغییر نام به خود اختصاص دادند.

وی ادامه داد: در بین نام های مونث نیز فاطمه با فراوانی ۴۷۶ رتبه اول، زهرا با فراوانی ۳۱۴ رتبه دوم و نازنین زهرا با فراوانی ۱۸۳ رتبه سوم را دارا است.

مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی با بیان اینکه در نیمه اول امسال تعداد ۹۲۰  نفر نام خانوادگی خود را تغییر دادند، بیان کرد: اگر والدین دقت و وسواس کافی برای انتخاب نام فرزندانشان انجام دهند و نامی نیکو برای آنان انتخاب کنند دیگر لازم نیست فرزندان در آینده نام خود را تغییر دهند.

خسروی گفت: این مهم سبب می شود افراد در طول زندگی از انتخاب نام خود توسط والدین راضی بوده و این بهترین هدیه از سوی والدین به فرزندان است.

وی با اشاره به اینکه شناسنامه در صورتی تعویض می شود ک شناسنامه فعلی مستعمل و غیرقابل استفاده باشد، افزود: در مواردی چون تغییر نام و نام خانوادگی، تغییرات سجلی که از طریق هیئت حل اختلاف یا دادگاه یا حذف طلاق بائن(غیرمدخوله) انجام می شود.

مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی اظهار کرد: در موارد مذکور فرد با در دست داشتن مدارک لازم در صورت سکونت در شهرهای اراک و ساوه به یکی از دفاتر پیشخوان ارائه کننده خدمات هویتی و در سایر شهرها به اداره ثبت احوال محل سکونت مراجعه کند.

خسروی ادامه داد: تغییر کد پستی محل سکونت، تغییر یا اصلاح مشخصات هویتی مندرج در شناسنامه، مستعمل و فرسوده بودن کارت شناسایی ملی از مواردی است که شهروندان می توانند برای تعویض کارت شناسایی ملی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه از ۱۰ خردادماه امسال در اراک و ساوه اکثر درخواست های مراجعین از طریق دفاتر پیشخوان ارائه دهنده خدمات هویتی انجام می شود، بیان کرد: با بازرسی های دوره ای بر نحوه ارائه خدمات دفاتر پیشخوان توسط مسئولین اداره کل نظارت می شود و در کلیه ادارات تابعه فرم های نظرسنجی از نحوه ارائه خدمات هویتی توسط مراجعین تکمیل و به اداره کل ارسال می شود.

مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی تصریح کرد: امسال هیچگونه شکایتی از ثبت احوال استان مرکزی نشده و رضایت شهروندان باعث خوشحالی است.

در آخر ذکر این نکته حائز اهمیت است که در صورت نگاه همه جانبه والدین به نامگذاری افراد و پذیرش گذشت زمان، می تواند از نارضایتی فرزندان از اسامی کاست و تعداد تغییراتاسمی را نیز به حداقل ممکن رساند.

نام نیکو گر بماند زآدمی، به کزو ماند سرای زرنگار

گزارش از: زهرا پاکباز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا