گوناگون

‌گمرکات استان مرکزی حائز مقام نخست انبارهای اختصاصی کشور

مدیرکل گمرکات استان مرکزی گفت: گمرکات استان مرکزی در امر حمایت از تولید، مقام اول انبارهای اختصاصی را در کشور و گمرکات ساوه نیز مقام اول انبارهای اختصاصی را در استان دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، مهدی میراشرفی در کارگروه امور اقتصادی و واحدهای تولیدی که با حضور دو نماینده از سوی معاون اول ریاست جمهوری برگزار شد، تعرفه را یک تیغ دو لبه عنوان کرد و افزود: در بحث تعرفه گمرک به عنوان یک عضو کم تأثیر در جلسات کمیسیون ماده یک حضور دارد.

وی با بیان اینکه تعرفه مؤثر چین هفت درصد و تعرفه مؤثر ایران بیش از 10 درصد است، گفت: اگر تعرفه‌های واردات به نصف تقلیل پیدا کرد به این علت بود که ارز 1226 تومانی به ارز مبادله‌ای تغییر یافت.

میراشرفی یکی از دلایل مهم قاچاق به کشور را تنوع تعرفه‌ها و بالا بودن مأخذ تعرفه‌ها عنوان کرد و افزود: با کاهش و افزایش تعرفه‌ها نمی‌توان کاری پیش برد بلکه منطقی کردن تعرفه‌ها راهگشای کمک به صنعت است.

وی در پاسخ به برخی از سوالات که از سوی مدیران صنایع مطرح شد، گفت: تشخیص ماهیت کالا از وظایف گمرک نیست، بلکه وظیفه استاندرد است و گمرک در بحث چگونگی کمیت کالا با ابزار موجود رندم چک می‌کند.

میراشرفی ریشه قسمت عمده‌ای از مشکلات صنایع در عدم رقابت‌پذیری کالا در داخل و صادرات را در دو موضوع عمده دانست و اظهار کرد: عدم توفیق در صادرات به این دلیل است که استراتژی جایگزینی واردات، 40 سال صنایع کشور بر مبنای استراتژی جایگزینی واردات شکل گرفته است‌ و با این شرایط انتظار استراتژی توسعه صادرات را نیز داریم.

مدیرکل گمرکات استان ضمن اشاره به بیش از 10 گمرک اختصاصی در صنایع بزرگ ساوه عنوان کرد: سیستم حمایتی گمرک از تولید به حدی است که فراتر از قانون عمل می‌کند.

به گزارش ایسنا، در این جلسه مدیران برخی از صنایع ساوه ایراداتی بر عدم پرداخت تعرفه‌های قانونی و تحت‌الشعاع قرار دادن بازار داخلی به واسطه عدم اعمال قانونی در مورد تعرفه واردات را مطرح کردند.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا