Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیر

نگاه علم به اثرهای شگفت‌انگیز عشق بر روی بدن انسان

هیچ انسان عاشقی در این کره خاکی پیدا نمی شود که حس و حال خوبی نداشته باشد چرا که عشق باعث می‌شود هر انسانی شاداب ، خندان ، خوش رو و زنده دل باشد. اما آیا این حس و حال ریشه‌ ی علمی دارد؟ ما امروز در میهن پست به تاثیرات شگفت‌انگیزی از عشق اشاره خواهیم کرد که به صورت مستقیم بر روی بدن و ذهن ما اثر می‌گذارد. در ادامه با ما همراه باشید.

عشق باعث افزایش طول عمر می‌شود : تحقیقات نشان داده‌اند که یک رابطه‌ی معنادار، به‌خصوص در ازدواج باعث می‌شود افراد احساس سلامتی بیشتری کنند و سبک زندگی بهتری نیز خواهند داشت؛ از جمله اینکه غذای بهتری می‌خورند، بهتر استراحت می‌کنند و کمتر دچار استرس می‌شوند. داشتن چنین رابطه‌ای باعث می‌شود افراد کمتر دچار بیماری شوند و یا در صورت بیماری، راحت‌تر درمان می‌شوند. از نظر علمی ثابت شده است که افرادی که در یک رابطه‌ی معنادار هستند عمر طولانی‌تری دارند.

اثرهای شگفت‌انگیز عشق بر روی بدن انسان

عشق درد را از بین می‌برد : همه‌ی ما می‌دانیم که در آغوش‌گرفتن، حس راحتی و امنیت را القا می‌کند. تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که اُکسی توسین ( ماده‌ای شیمیایی در مغز که احساس نزدیکی و آرامش را تولید می‌کند)، در طول ۱۰ تا ۲۰ ثانیه در آغوش گرفتن ترشح می‌شود و تاثیر زیادی روی مبارزه با درد، بخصوص سردرد دارد. تنها نگاه‌کردن به عکس کسی که دوستش دارید آستانه‌ی تحمل شما را افزایش داده و بین ۱۵ تا ۴۰ درصد درد را کاهش می‌دهد. مغز از تصویر فرد مورد علاقه‌ی ما برای منحرف کردن حواس از درد استفاده می‌کند و همین باعث می‌شود تحمل درد آسان‌تر شود. درواقع به‌نوعی به عنوان مسکن عمل می‌کند.

عشق بی‌خوابی را درمان می‌کند : هورمون‌های عشق به نام‌های اکسی‌توسین و اندورفین، باعث کاهش ترشح کورتیوزل که هورمون استرس است می‌شوند و از نظر علمی ثابت شده است که تنظیم هورمون‌های عشق بهترین درمان برای بی‌خوابی است.

عشق باعث سلامت قلب می‌شود : مطالعات نشان داده‌اند که ابراز عشق ضربان قلب شما را منظم می‌کند که در شرایط استرس‌زا  تاثیر بیشتری دارد و خطر بروز بیماری‌های قلبی را نیز کاهش می‌دهد. به علاوه، اکسی‌توسین که به عنوان هورمون عشق و یکی از شگفت‌انگیز‌ترین مولکول‌های جهان شناخته می‌شود، باعث کاهش استرس، فشار خون و نگرانی شده و خودباوری را تقویت می‌کند؛ همچنین در مبارزه با افسردگی نیز موثر است.

اثرهای شگفت‌انگیز عشق بر روی بدن انسان

عشق باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود : افرادی که از بیماری رنج می‌برند، هنگامی‌که از اطرافیان خود عشق و محبت دریافت می‌کنند، پاسخ بهتری به درمان می‌دهند و انگیزه‌ی بیشتری برای مبارزه با بیماری دارند.

عشق باعث کاهش احتمال اعتیاد شده و عوارض ترک را نیز کاهش می‌دهد : مواد مخدر، کوکایین، نیکوتین و الکل بسیار اعتیادآور هستند؛ زیرا روی سطح دوپامین بدن تاثیر می‌گذارند. دوپامین هورمونی است که مسؤول لذت و سرخوشی است. عاشق شدن و شیفتگی نیز به همین صورت عمل می‌کند. اما علاوه بر دوپامین، روی تستسترون و اُکسی‌توسین نیز تاثیر می‌گذارد که بهترین ترکیب برای مبارزه با اعتیاد هستند.

به عبارتی دیگر ، عاشق بودن زندگی شما را سرشار از خوشی کرده و لذتی که در زندگی نیاز دارید به شما می‌بخشد و در عین‌حال، هنگامی که در حال مبارزه با اعتیاد هستید، عاشق بودن و دریافت محبت از دیگران به شما کمک می‌کند با عوارض ترک راحت‌تر کنار بیایید و کمتر به فکر بازگشت به سمت اعتیاد میافتید.

اثرهای شگفت‌انگیز عشق بر روی بدن انسان

عشق درمان است : مردم به دلایل مختلفی به سراغ درمان می‌روند اما اکثر اوقات به این دلیل است که می‌خواهند شنیده و درک شوند. از میان تمام متخصصین دنیا،  کسی که بیشتر و بهتر از هرکسی می‌داند چه درمانی برای شما مناسب‌تر است، شریک زندگی شماست. حمایت و علاقه‌ی عشقِ زندگی شما، هم از نظر فیزیکی و هم از نظر ذهنی، تنها دارویی است که شما در برابر ترس، افسردگی، استرس و بیماری‌های جسمی به آن نیاز دارید.

عشق و رابطه‌ی معنادار بی‌اختیار اتفاق نمی افتد. ما انتخاب می‌کنیم که عاشق شویم، روابط خود را بهبود ببخشیم، رفتار متفاوت داشته باشیم و در نهایت شاد و سلامت زندگی کنیم. رابرت استرنبرگ، پزشک متخصص می‌گوید:« بدون ابراز علاقه، حتی بزرگترین عشق‌ها هم از بین می‌روند.» با توجه به این جمله، قلبتان را بگشایید و عشق بورزید؛ زیرا این بهترین روش برای آن است که عشق بیشتری در زندگی خود داشته باشید.

منبع   brightside

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا