گوناگون

ضرورت استفاده دستگاه‌های اجرایی سمنان از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی

معاون سیاسی، امنیتی استاندار سمنان بر استفاده دستگاه‌های اجرایی استان از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، محمد صارمی‌زاده در دیدار با اعضاء و مدیران جهاددانشگاهی استان، از مدیران و نیروی انسانی جهاددانشگاهی استان به عنوان یک نیروی جوان و همگن یاد کرد و گفت: این ویژگی و یکدستی در همه نهادها و دستگاه‌های اجرایی وجود ندارد و همین یک مزیت مثبت برای جهاددانشگاهی است که می‌تواند از آن در راستای تحقق برنامه‌های خود در استان بهره‌برداری کند.

وی افزود: جهاددانشگاهی به تحقیق و پژوهش پیرامون راه‌های اشتغالزایی و پایداری جمعیت روستایی در استان سمنان بپردازد چرا که این مهم هم با ذات انقلابی و هم با ذات جهادی و دانشگاهی بودن مجموعه جهاددانشگاهی، همخوانی دارد.

صارمی‌زاده با اذعان به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ضرورت نهادی با ویژگی‌های جهاددانشگاهی احساس می‌شد، اظهار کرد: جهاددانشگاهی مولود انقلاب اسلامی و ریشه در آرمان‌های انقلاب دارد.

وی با بیان اینکه پژوهش و تحقیق باید متناسب و مرتبط با نیازها و واقعیت‌های جامعه باشد، به برخی مشکلات آموزشی در دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و افزود: یکی از ایرادات اساسی در دانشگاه‌های ما این است که وقتی دانشجو فارغ التحصیل و وارد بازار کار می‌شود، در رشته تخصصی خود شناخت و تخصص عملی و عمیقی ندارد و از این رو در موضوع اشتغال با مشکل مواجه می‌شود.

وی،ادامه داد: جهاد دانشگاهی به واسطه ماموریت‌ها و تخصص و ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند در این بخش موثر باشد و و به عنوان یک حلقه اتصال بین دانشجو، اشتغالزایی و صنعت نقش آفرینی کند.

معاون استاندار سمنان به فعالیت‌های رسانه‌ای جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: خبرگزاری ایسنا به دور از هیاهوی رسانه‌ای و بازی‌های سیاسی و جناحی، به ماموریت ذاتی و اصلی خود پرداخته و در این مهم نیز موفق عمل کرده است. همچنین خبرگزاری قرآنی ایکنا نیز در حوزه علوم قرآنی و انعکاس فعالیت‌های دینی و قرآنی کارنامه قابل قبولی دارد.

صارمی زاده با بیان اینکه استان سمنان از نظر موقعیت جغرافیایی از اهمیت خاصی برخوردار است، از نزدیکی این استان به پایتخت به عنوان یک مزیت یاد کرد و گفت: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیاری چه از نظر راه‌های ارتباطی و راه آهن و چه از نظر نیروی متخصص در استان وجود دارد که باید از آنها در جهت رشد و توسعه بیش از پیش استان بهره گرفت. همچنین تبادل کاری در بین استان سمنان و تهران به واسطه نزدیکی دو استان به سهولت انجام می‌شود و این نیز برای استان سمنان مزیتی است که باید مورد استفاده قرار گیرد.

معاون استاندار سمنان با اشاره به سرانه بالای دانشجو در استان گفت: از هر 6 نفر در استان یک نفر دانشجو است و همین ظرفیت‌های خوبی در استان بوجود آورده که مجموعه جهاد دانشگاهی نیز می‌تواند از این ظرفیت‌ها بهره بگیرد.

وی با بیان اینکه استان سمنان استانی کویری است، خاطرنشان کرد: روستاها در استان‌های کویری، پراکنده و کم جمعیت هستند و از این رو همواره روستاییان نیم نگاهی به مهاجرت دارند. ضمن اینکه رفع مشکل کم آبی و ایجاد اشتغال در روستاهای استان نیز از ضرورتهای استان برای پایداری جمعیت‌های روستایی در استان است.

صارمی زاده، همچنین برای پیگیری عضویت جهاد دانشگاهی در کارگروه‌های تخصصی و پیگیری سپردن دوره های آموزشی مختلف و از جمله دوره‌های آموزشی سازمان‌های مردم نهاد به جهاددانشگاهی استان قول مساعد داد و گفت: با توجه به اقدامات و عملکرد خوب جهاددانشگاهی استان این آمادگی برای حمایت از جهاد دانشگاهی وجود دارد.

وی در خصوص مشکلات جهاددانشگاهی در موضوع محدودیت های مکانی، افزود: تصمیم گیری در خصوص اختصاص فضاهای اداری مازاد به دیگر نهادها در معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری انجام می شود ولی با این همه برای رفع تنگناهای جهاددانشگاهی هر اقدامی که لازم باشد از سوی مدیران استان پیگیری می شود.

حسن رهایی، رییس جهاددانشگاهی استان در این دیدار، بررسی عضویت جهاددانشگاهی در کارگروه های تخصصی استان را خواستار شد و گفت: جهاد دانشگاهی فارغ از همه خط بندی‌های سیاسی در همه دوره‌ها، اطاعت از مقام معظم رهبری و حمایت از دولت‌ها را سرلوحه کارهای خود قرار داده است.

وی از تدوین یک برنامه توسعه سه ساله در جهاددانشگاهی استان خبر داد و افزود: همه فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و رسانه‌ای جهاددانشگاهی استان متناسب با نیازهای استان و در جهت رفع دغدغه‌های مسوولین استان است.

رهایی، خواستار بهره گیری بیشتر از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در نهادها و دستگاه های اجرایی شد و اظهار کرد: جهاد دانشگاهی استان آمادگی دارد که در همه بخش‌ها وارد میدان شود.

همچنین حسن رهایی در این دیدار، گزارش کاملی از فعالیت‌های جهاددانشگاهی استان در یک سال گذشته ارایه کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا