گوناگون

بزرگ‌ترین عبادات انسان با حج سنجیده می‌شود

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه همدان اظهارکرد: بزرگ‌ترین عبادات ما با حج سنجیده می‌شود، بطوری که حج سنگ محک و میزان برای سایر عبادات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه همدان، آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی در آئین نمازجمعه بیست و یکم شهریور سالجاری ضمن دعوت نمازگزاران به تقوای الهی افزود: همگان را به تقوایی دعوت می‌کنم که از معرفت صحیح دینی نشات گرفته است و همه زندگی و دنیا و آخرت ما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: این روزها در موسم حج قرار داریم و این در حالیست که کشور اسلامی ایران امسال 60 هزار زائر به سفر حج اعزام می‌کند.

فریضه حج مانور بزرگ جهان اسلام است

محمدی فریضه عبادی و سیاسی حج را مانور بزرگ جهان اسلام دانست و خاطرنشان کرد: دین مقدس اسلام به عنوان تنها دین کامل و مترقی در جهان، همه آنچه را که به سعادت و رشد کمال انسان منجر می‌شود را به نحو احسن بیان کرده است. چنانچه قرآن کریم هم بارها به این نکته تاکید کرده است.

وی افزود: تمام فرایض دین اسلام از واجبات و مستحبات، سه فریضه یک سازندگی اساسی و حیاتی در زندگی انسان دارند که در میان دیگر فرایض گل سرسبد هستند.

خطیب‌جمعه همدان ادامه‌داد: اولین فریضه اساسی نماز است. اهمیت نماز به قدری است که اگر انسان از ثواب واقعی آن آگاه بود همه عمر خود را در حال سجده سپری می‌کرد.

وی افزود: فریضه دوم و اساسی، روزه ماه رمضان است که از اهمیت بسیاری برخوردار است، بطوری که اگر انسان از ثواب آن مطلع بود تمام ماه‌های سال را روزه می‌گرفت.

محمدی، فریضه حج را سومین فریضه حیاتی مورد تاکید دین مبین اسلام برشمرد و اظهارکرد: اگر امت اسلام موفق می‌شدند که نماز و روزه و حج خود را به طور صحیح و پرشکوه برگزار کنند، کل کره‌زمین تحت تاثیر قرار می‌گرفت و متحول می‌شد.

ثواب یک حج عمره با سایر خیرات قابل مقایسه نیست

وی با اشاره بر اینکه فریضه حج دارای دو بُعد مثبت و منفی است گفت: در شرح ابعاد مثبت حج حدیث داریم که اگر کسی یک اتاق پر از طلا داشته باشد و تمام این اتاق پر از طلا را در راه خدا انفاق کند، ثواب این کار به اندازه ثواب یک حج معمولی نخواهد بود.

خطیب جمعه همدان ادامه‌داد: حاجیان باید قدر حجی را که می‌روند بدانند. این سفر سراسر سفر نور، عشق، عرفان، خودسازی و یک سفر الهی است.

وی در ادامه با اشاره به حدیث دیگری از پیامبر اسلام (ص) در اهمیت بُعد مثبت حج تصریح‌کرد: اگر شخصی یک کوه طلای سرخ داشته باشد و همه این کوه طلا را در راه خدا خرج کند، ثوابی که به یک حاجی می‌دهند بسیار بیشتر از ثوابی است که به این شخص انفاق کننده خواهند داد. اینقدر حج و مقام آن ارزشمند است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان با اشاره به ثواب زیارت ائمه اطهار(ع) اظهارکرد: هر کس به زیارت امام غریب حضرت امام‌رضا(ع) برود، خداوند متعال ثواب هزار هزار سفر حج عمره را به او عنایت می‌کند، چرا که تمام زائران خانه خدا به دور کعبه می‌چرخند و کعبه با آن همه قدر و منزلت به دور امام می‌چرخد. کعبه یک سنگ نشانیست که ره گم نشود و این اشاره به مقام ولایت و امامت دارد.

محمدی گفت: خداوند در قلوب مومنین و در اعماق دل انسان‌های با معرفت است.

وی در ادامه با اشاره به ابعاد منفی فریضه حج اظهارکرد: هر کس که استطاعت و توان مالی برای سفر به خانه خدا و ادای فریضه حج دارد باید به این کار اقدام کند. اگر چنانچه شخصی از روی غرور و نادانی حج را سبک بشمارد و واجب خدا را عمل نکند، کافر است و در هنگام مرگ مسلمان از دنیا نمی‌رود، بلکه به دین یهودی و نصرانی می‌میرد.

خطیب جمعه همدان گفت: بزرگ‌ترین عبادات ما با حج سنجیده می‌شود، بطوری که حج یک سنگ محک و میزان برای سایر عبادات است.

حج به بانوان دارای مهریه بالا واجب است

وی با اشاره به بانوانی که مهریه بالا دارند تاکید کرد: حج به همه بانوانی که مهریه آنها بالا است واجب است و متاسفانه بسیاری از بانوان از این امر مهم و این وظیفه الهی مطلع نیستند.

به گزارش ایسنا، قبل از خطبه‌های نماز جمعه امروز، مراسم دعای توسل برای سلامتی مقام معظم رهبری با حضور مردم همدان، اصناف و بازاریان این شهر برگزار شد. همچنین به شکرانه سلامتی ایشان چند راس قربانی ذبح شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا