Mihanpostپزشکیپژوهشی

تزریق دارو به بافت های بدن با نیروی ماوراءصوت + عکس

تزریق دارو به بافت های بدن با نیروی ماوراءصوت پروژه ای است که مدت ها توسط دانشمندان برای دارورسانی هدفمند به بدن انسان مورد بررسی و تحقیق قرار داده که در این میان اقدام به ساخت توپ‌های میکرومتری کردند که می تواند دارو را با نیروی ماوراءصوت به بافت های بدن انسان برساند چرا که قرص‌ها ابزار دقیق و ظریفی برای انتقال دارو به بدن نبوده و نمی‌توان اطمینان یافت که بعد از عمل گوارش، داروها به میزان کافی به بافتهای مورد نظر بدن برسد. با میهن پست همراه شوید.

تزریق دارو به بافت های بدن با نیروی ماوراءصوت موضوعی است که حتما اساس انقلابی در حوزه پزشکی در بحث تزریق هدفمند و بدون درد دارو به بدن خواهد بود و به جای این که با یک پارچه آغشته به مواد بیهوشی دهان شما را بپوشانند و بی هوشتان کنند، یک اسلحه توپ مانند میکرومتری با استفاده از نیروی صوت دارو را به سمت اندام مورد نظر شلیک کند و هیچ نیازی به بیهوش کردن شما نباشد.

بدنه این توپ‌ها تنها پنج میکرومتر طول دارد. برای این منظور محققان ابتدا یک غشا را مانند ایجاد حفره‌های کوچکی در سطح پوست، سوراخ کردند. سپس لایه‌ای از طلا و گرافن به حفره‌ها اضافه کردند تا نیروی شلیک توپ‌ها را تقویت کند. سپس یک نانولوله در حد یک میکرومتر – به اندازه یک ویروس HIV – روی توپ سوار می‌شود که از سیلیکون ساخته شده و با یک ژل مایع پوشانده شده است.

تزریق دارو به بافت های بدن با نیروی ماوراءصوت

این ژل حاوی پرفلورکربن(PFC) به عنوان سوخت است؛ زیرا بدون وجود سوخت نمی‌توان توپ را شلیک کرد. وقتی PFC را با یک پالس صوتی ماوراصوت روشن کنید، شروع به تبخیر می‌کند و این امر منجر به تولید حباب‌های کوچک گاز می‌شود که به سرعت منتشر می‌شوند، انتشار سریع این حباب‌ها لوله توپ راوادار به شلیک می‌کند.

محققان توانسته‌اند با استفاده از این توپ به عمق بافت‌های بدن نفوذ کنند و این امر امکان استفاده از این مکانیسم برای انتقال دارو در آینده را امکان‌پذیر می‌کند که به گفته آن ها، ماوراصوت به یکی از زمینه‌های جذاب برای انتقال دارو تبدیل شده است زیرا کاملا غیرتهاجمی است و به راحتی می‌تواند دارو را به نواحی خاصی از بدن برساند.

منبع: popsci

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا