Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

ادعای ساخت هیدروژن فلزی توسط محققان رد شد + عکس

چندی پیش شاهد اطلاع رسانی در خصوص ساخت هیدروژن فلزی توسط فیزیکدانان بودیم ، عنصری که اگر به فلز تبدیل می شد در نوع خود می توانست تحول بزرگی را برای تامین انژی در جهان ایفا نماید ، چرا که هیدروژن فلزی که شکل متفاوت و تا حدودی غیر قابل امکان این عنصر محسوب می شود ، ساخت آن حدود ۸۰ سال پس نیز توسط فیزیکدانان پیش بینی شده است ، اما حالا ادعای ساخت هیدروژن فلزی توسط بعضی از محققان به رد شده است . در ادامه با میهن پست همراه شوید.

با این حال ساخت هیدروژن فلزی اگر چه با توجه به شرایط موجود و امکانات دانشمندان کمی غیر قابل باور است اما برخی از صاحب‌نظران شواهد موجود در مقاله محققان دانشگاه هاروارد را در رابطه با تبدیل هیدروژن به فلز کافی نمی‌دانند چرا که فیزیکدانان هنوز اطلاعات زیادی در مورد ویژگی‌های این ماده به دست نیاورده اند و در واقع از واکنش آن نیز بی اطلاع هستند. چرا که آزمایش های پیشین نشان داده است که وقتی دانشمندان الماس‌ را تا مرز یک میلیون اتمسفر در آزمایشگاه فشرده  و سپس رها کرده اند ، قالماس ها به کلی در هم شکسته اند ، حال همین دانشمندان هنوز این را نمی‌دانند که اگر در آزمایش مشابه برای تبدیل هدیروژن به فلز فشارها وارده را بردارند ،‌ آیا هیدروژن فلزی ، همچنان شکل خود را حفظ خواهد کرد یا خیر ؟ موضوعس که هنوز پاسخی برای آن ارائه نشده است.

هیدروژن فلزی
فرمول نحوه ساخت هیدروژن فلزی در آزمایشگاه

محققانی که در رابطه با این تحقیق به مخالفت پرداخته‌اند معتقدند خطاهایی در این آزمایش‌ها رخ داده است و آنچه که محققان هاروارد به دست آورده‌اند فلز هیدروژنی نبوده بلکه اکسید آلومینیوم بوده است. ویژگی آلومینیوم اکسید این است که در فشار بسیار بالا نیز فشار را تحمل می‌کند.

در این میان محققان دانشگاه هاروارد در گزارش خود آورده‌اند که برای تبدیل هیدروژن به فلز هیدروژنی از نوعی فرآیند تغییر ماهیت شیمیایی فلز استفاده کرده‌اند.

آن ها در جریان آزمایش‌ها هیدروژن را تحت فشار فوق العاده بالا قرار داده‌اند و مشاهده‌ کرده‌اند که لایه‌ای شفاف از هیدروژن فلزی تشکیل شده است اما فعلا امکان استخراج از محیط را ندارد چون به سرعت متلاشی و ناپدید می شود.

هیدروژن فلزی
آنچه که محققان هاروارد به دست آورده‌اند فلز هیدروژنی نبوده بلکه اکسید آلومینیوم بوده است

با این حال ساخت هیدروژن فلزی در دنیای علم و فناوری جنجالی نبود و بسیاری از رسانه‌ها با آب و تاب اخباری از اولین کیمیاگری موفقیت‌آمیز را مخابره کردند. اهمیت این موضوع در اینجاست که اگر این آزمایش واقعا موفقیت‌آمیز بوده باشد، می‌توان از آن یک سوخت جدید موشک تولید کرد که چهار برابر نمونه‌های فعلی بازدهی داشته باشد.

عدم انتشار محاسبات علمی دقیق از روند آزمایش‌های ساخت هیدروژن فلزی و عدم امکان خروج این لایه از محفظه ، شک و تردیدها را به شدت افزایش داده است.

منبع  independent

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا