گوناگون

مدرسه ها پاساژ می شوند!

81231009 5812178

پایگاه خبری روزنامه ابتکار چهارشنبه نوشت مدارس چند سالی ست که موج جمعیتی دهه شصت و هفتاد را فارغ التحصیل کرده اند و این موج را به سمت دانشگاهها و بازار کار هدایت کردند.

بازار کاری که اوضاعش مشخص است و دانشگاه هایی که ظرفیت فوق لیسانس و دکتری را برای بیرون نماندن متقاضیان به حد ظرفیت یک کلاس راهنمایی رساندند.

آموزش و پرورش با توجه به تعداد پرسنل و اهدافی که برای این وزارت تعریف شده نیاز به درصد بزرگی از در آمد دولت و شهرداری ها دارد.

فارغ از هر نوع شعار ؛ سرمایه گذاری در این بخش چیزی نیست که جای دوری برود،میزان جدیت در تربیت کودکانی که والدین به دست این وزارت می سپارند تعیین می کند کشور در آینده چه وضعیتی خواهد داشت، وزیر جدید هم همان گلایه ها را دارد؛ بحث اصلی همان کمبود بودجه است.

اما وزیر آموزش و پرورش به جر و بحث بودجه مشکلات مهمتری هم دارد که خودش هم علاقه ای به مطرح کردن آنها نشان نمی دهد.

فانی هم بحثی از تحت فشار بودن آموزش و پرورش برای استخدام افرادی از یک نهاد خاص مطرح نمی کند، از مسیری که دیگران برای هزینه بودجه این وزارت تعیین می کنند حرفی نمی زند، از اینکه چرا مدرسه های تهران باید از نیروهای بازنشسته یا از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد استفاده کنند اما نیروهای رسمی و فارغ التحصیلان تربیت معلم حق ورود به تهران را ندارند حرفی نمی زند.

او با یک حرف تازه آمده: کارمان به جایی رسید که می خواهیم مدرسه هایی که موقعیت خوب اداری، تجاری یا مسکونی دارند را بفروشیم!

طبق قانون اساسی، حکومت جمهوری اسلامی موظف است وسایل تحصیل رایگان دانش آموزان کشور را تامین کند.

تامین هزینه مورد نیاز این بخش یک وظیفه است، بودجه نویسان برای تامین هزینه برای قراردادهای فوتبالیست ها اگر همانقدرکارشناسی شده عمل کنند که درمورد هزینه مورد نیاز یک معلم برای یک زندگی خیلی معمولی،مشکلات رفع خواهد شد.

بحث کمبود پول نیست، درصد خیلی کمی از معوقات بانکی را در صورت وصول به وزارت آموزش و پرورش به عنوان یک وزارت مادر تخصیص دهند دیگر مدرسه ای فروخته نمی شود ! مشکل از توزیع در آمد های دولتی ست و شهرداری هایی که انگار فراموش کرده اند به جز فروش تراکم در برابر آموزش هر شهروند نیز مسئول هستند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال در قانون بودجه 93 طی لایحه ای پیشنهاد دادیم تا بتوانیم فضای آموزشی خود را که در موقعیت اداری و تجاری هستند تبدیل به احسن کنیم و آنها را واگذار کرده با استفاده از درآمد حاصله از این واگذاری فضاهای آموزشی را توسعه دهیم.

به گزارش ایسنا، علی اصغر فانی با حضور در هفتاد و هشتمین جلسه شورای شهر تهران افزود: اعتقاد دارم شورا و شهرداری می توانند در این زمینه به ما کمک کنند و اگر بتوانیم کاربری املاکی که در موقعیت های تجاری و اداری هستند تغییر دهیم و آنها را واگذار کنیم شاید بتوانیم با واگذاری هر مدرسه، چندین مدرسه اختیار کنیم.

وی همچنین پیشنهاد داد: مدارس و کارهای خدماتی آنها برای حفظ و نگهداری، مرمت و ایجاد فضای سبز به شهرداری تهران واگذار شود و هزینه های آن به صورت مشارکتی صورت گیرد.

فانی همچنین با اشاره به اینکه در برخی کشورهای دنیا هزینه های جاری و تامین فضای مدارس توسط شهرداری ها شکل می گیرد، تاکید کرد: باید بتوانیم از همکاری شورای شهر و شهرداری در این زمینه بهره مند شویم.

وی با بیان اینکه شهر تهران به گونه ای است که مرکز شهر مرتب در حال خالی شدن از نظر دانش آموزان است و اطراف شهر به طور دائم در حال گسترش دانش آموز است، گفت: انتظارمان از شورای شهر این است که به ما در رابطه با تغییر کاربردی در بافت داخل شهر و تملک زمین در اطراف شهر همکاری کند تا بتوانیم متناسب با رشد جمعیت در اطراف تهران به خصوص غرب تهران و تا حدودی شرق تهران فضای مناسب داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش به علاوه با اشاره به تغییر کاربری برخی مدارس به مسکونی گفت: هم اکنون در برخی مناطق مدارس به مسکن تبدیل شده اند که این موضوع مشکلات جدی برای آینده ما ایجاد خواهد کرد و در آینده زمینی در اختیار ما نخواهد بود که برای توسعه فضاهای آموزشی استفاده کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه مدارس بعد از ظهرها خالی است گفت: فضاهای آموزشی ما می تواند با برنامه ریزی و مدیریت صحیح در اختیار مردم محله قرار گیرد تا کودکان بتوانند به عنوان زمین بازی از این فضاها برای پر کردن اوقات فراغت خود استفاده کنند.

فانی با تاکید بر وجود مشکلاتی در پرداخت هزینه های جاری مراکز تحصیلی بیان کرد: هزینه های پرسنلی مثل اضافه کار به سرایدار مدرسه و استفاده از توان مدیر و معاون مدرسه می تواند فضاهای خوبی را در اختیار شهروندان قرار دهد.وی با اشاره به وجود فرهنگ سراها و اختیاراتی که متعلق به شهرداری است، گفت: این اختیارات می تواند با وزارت آموزش و پرورش به مشارکت گذاشته شود.

در برخی ساعات امکانات شهرداری بلا استفاده است که می توانیم از این فضاها برای دانش آموزان استفاده کنیم.

فانی با اشاره به مدارس هیات امنایی نیز گفت: این مدارس، مدارسی است که با مشارکت مردم اداره می شود. مالکیت آن متعلق به آموزش و پرورش است اما با کمک مردم فعالیت های فوق برنامه در این مدارس زیاد است.

از این امکانات نیز می توانیم استفاده کنیم و شورایاری ها و شهرداری ها را به خدمت خود دربیاوریم.وزیر آموزش و پرورش همچنین خطاب به اعضای شورای شهر تهران تاکید کرد: هرچند تسهیلات خوبی در زمینه صدور مجوز ساخت مدرسه در اختیار ما قرار دارد، انتظار داریم این تسهیلات بیشتر شود تا بتوانیم با حذف مراحل اداری نسبت به احداث مدارس اقدامات لازم را انجام دهیم.

*مشکلات معیشتی انگیزه لازم را از معلم ها گرفته است

فانی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به نقش معلم در آموزش و پرورش دانش آموزان گفت: معلمان ما به دلیل مشکلات معیشتی از انگیزه لازم برخوردار نیستند و معلمی که انگیزه لازم را نداشته باشد نمی تواند نقش اصلی خود را در تعلیم و تربیت ایفا کند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه در همه دولت های پیشین آموزش و پرورش نتوانسته آن گونه که باید عمل کند، گفت: یکی از سیاست های جدی ما توسعه مشارکت در آموزش و پرورش است.

اعتقاد داریم هرچقدر مردم و نهادها و ارگان های مختلف به آموزش و پرورش کمک کنند امکان اداره بهتر برای آموزش و پرورش فراهم است.

فانی در بخش دیگری از گزارش خود به اعضای شورای شهر درباره درصد سهم اعتبارات آموزش و پرورش در دولت گفت: در سال 80، 23 درصد اعتبارات دولت در اختیار آموزش و پرورش بود. سال گذشته این میزان به 12.5 درصد و در سال 93 این درصد به 13 درصد رسیده است.

وی افزود: درصد اعتبارات دولت در سال 93 نسبت به سال 92 حدود 11 درصد افزایش داشته است و این در حالی است که اعتبارات آموزش و پرورش 26 درصد رشد داشته و این موضوع نشانگر حمایت بیشتر دولت یازدهم از وزارت آموزش و پرورش است.

فانی همچنین با بیان اینکه بیش از 98.5 درصد اعتبارات آموزش و پرورش اعتبارات پرسنلی است، گفت: این موضوع به این معنی است که 98.5 درصد اعتبارات ما برای پرداخت حقوق کارکنان آموزش و پرورش خرج می شود.

فانی با اشاره به اینکه اعتبارات آموزش و پرورش در سال 93، 21 هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: در بهترین وضعیت 300 میلیارد تومان از این میزان برای کیفیت بخشی می ماند که رقم ناچیزی است.

وی افزود: با اینکه امسال نسب به پارسال وضعیت بودجه در بخش دولتی بهتر شده است، هنوز هم با کسری اعتبار مواجهیم و توسعه مشارکت سیاستی جدی است که ما در آموزش و پرورش دنبال می کنیم و شاید حضور من در شورای شهر بتواند راهگشایی برای حل مشکلات قدیمی و مزمن آموزش و پرورش باشد. وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از گزارش خود به اعضای شورای شهر با اشاره به وجود 105 هزار مدرسه در کشور گفت: 12.5 میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم و کارمند آموزش و پرورش در قریب به 750 منطقه آموزشی و 32 اداره کل آموزش و پرورش در سراسر کشور داریم.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه کشور است، افزود: هر اقدام و تصمیمی در آموزش و پرورش همه جامعه را متاثر می کند.

فانی با بیان اینکه 48.4 درصد دانش آموزان کشور دختر هستند، گفت: تعداد کلاس ها 550 هزار کلاس درس است.وی افزود: 53 درصد پرسنل آموزش و پرورش را خانم ها تشکیل می دهند در حالی که 51 درصد دانش آموزان پسر هستند.

وی با بیان اینکه در شهر تهران 80 درصد معلم ها زن هستند گفت: در پایتخت 51 درصد دانش آموزان پسر هستند که این عدم توازن در جنسیت مشکلات فراوانی به وجود می آوررد.فانی با بیان اینکه بیش از 66 درصد پرسنل لیسانس هستند گفت: میانگین سواد پرسنل بیش از 15 کلاس است.

*طی 10 سال آینده نیمی از کارکنان آموزش و پرورش بازنشسته می شوند

وی افزود: به ازای هر 19 دانش آموز یک معلم داریم و به ازای هر 12 دانش آموز یک پرسنل در آموزش و پرورش وجود دارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: طی سه سال آینده 10 درصد کارکنان آموزش و پرورش بازنشسته و در 10 سال آینده نیمی از آنان بازنشسته می شوند که این موضوع برنامه ریزی سنگینی در زمینه نیروی انسانی طلب می کند.

وزیر آموزش و پرورش پاسخ پس از اتمام سخنرانی اش در حاشیه این جلسه، در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آخرین وضعیت پرونده ناظم متجاوز به دانش آموزان و ورود این وزارتخانه به عنوان شاکی در این پرونده گفت: شما که این موضوع را می دانید، چرا از من سوال می پرسید؟

538/

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا