Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

مریخ‌ نورد جدید ناسا در صحرای آتاکاما مورد آزمایش قرار می گیرد

ناسا به تازگی مراحل آزمایش مریخ‌ نورد جدید خود را در صحرای آتاکاما آغاز کرده است . این مریخ نورد جدید در سال ۲۰۲۰ به سیاره سرخ فرستاده خواهد شد . در ادامه برای مشاهده تصاویر و توضیحات بیشتر با میهن پست همراه شوید .

مریخ‌ نورد جدید ناسا که KREX-2 نام دارد قرار است در مریخ به حفاری بپردازد . این مریخ نورد روی سطح سیاره مریخ حرکت کرده و نمونه ها را از زیر خاک مورد بررسی خود قرار می دهد .  البته ردیابی حیات نیز از دیگر وضایف این مریخ نورد جدید محسوب می شود . این ربات در حقیقت یک آزمایشگاه سیار بوده که به لابراتواری  زیستی‌ مجهز است و با آزمایشگاه مایعات لابراتوار می تواند آمینواسید ها رادر هر جایی که باشند تشخیص دهد.

اما کار بر روی سیاره مریخ بسیار دشوار است و رباتی که قرار است روی این سیاره به حفاری بپردازد باید تا حد بسیار زیادی در مقابل تشعشعات و تغییرات دمایی مقاوم باشد . اختلاف دمای شب و روز در این سیاره بسیار زیاد است که این مسئله به نبود آب و رطوبت در مریخ مربوط می شود .

دانشمندان حدس می زنند که باکتری ها و یا در حقیقت حیات در زیر خاک های این سیاره وجود دارد . چراکه تشعشعات و همین اختلاف دمایی هیچ موجودی را روی سطح این سیاره زنده نخواهد گذاشت .

با بررسی های انجام شده روی سیاره زمین ناسا متوجه شباهت های مریخ و صحرای آتاکاما شده است و به همین دلیل مراحل آزمایشی مریخ‌ نورد جدید خود را در این صحرا انجام خواهد داد . صحرای آتاکاما هم از لحاظ اختلاف دمایی در شب و روز و هم از لحاظ تشعشعات بسیار شبیه به سیاره مریخ است و می توان حدس زد اگر این ربات در صحرای آتاکاما به خوبی از پس مراحل آزمایشی بر بیاید می تواند در مریخ هم به انجام ماموریتهایش بپردازد .

شاید جالب باشد که بدانید مریخ‌ نورد یک خودروی خودکار است که بعد از فرود بر روی سیاره مریخ به حرکت در می‌آید. مریخ‌ نورد نوعی سطح‌نورد است و نسبت به فضاپیماهای سطح‌نشین ساکن برتری دارد. برای مثال یک مریخ نورد قادر به بررسی کردن مساحت بیشتری از سطح مریخ است و می‌تواند به اهداف قابل توجه هدایت شود.هم‌اکنون چهار ربات مریخ‌نورد به طور موفقیت آمیز در سطح مریخ فعال شده‌اند. آزمایشگاه پیش‌رانش جت، یک آزمایشگاه علمی و فناوری ناسا، مأموریت رهیاب مریخ و سطح‌نورد هم‌اکنون غیر فعالش سژرنر را مدیریت کرده است. این آزمایشگاه در حال حاضر مأموریت مریخ‌نورد اکتشاف و سطح‌نشین‌های کنجکاوی، آپورچونیتی، و اسپیریت را مدیریت می‌کند.از اهداف ناسا بر روی مریخ یافتن نشانه‌های زیست‌پذیری، سنگواره‌شناسی، و کربن آلی‌ است .

مریخ‌ نورد های متعددی نیز تا کنون به سطح مریخ فرستاده شده‌اند:

مریخ ۲ :  ناموفق. ۱۹۷۱ میلادی. سطح‌نشین مریخ ۲ موفق به فرود آوردن ربات Prop-M نشد. Prop-M دارای ۲ اسکی برای حرکت بر روی سطح مریخ بود.
مریخ ۳ :  ناموفق. ۱۹۷۱ میلادی. حامل مریخ‌نورد Prop-M. مخابره با سطح‌نشین مریخ ۳ بعد از ۲۰ ثانیه قطع شد.
سژرنر :  موفق. سطح‌نشین رهیاب مریخ در تاریخ ۴ ژوئیه ۱۹۹۷ بر سطح مریخ نشست.
بیگل ۲:  ناموفق. ۲۰۰۳ میلادی. هیچ تماسی با سطح‌نشین به علت درست کار نکردن پانل خورشیدی برقرار نشد.
روح :  موفق. اسپیریت در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۰۴ در منطقه دهانه گسیو  در مریخ به سلامت فرود آمد.
فرصت :  موفق. ر ۲۵ ژانویه ۲۰۰۴، مریخ‌نورد «فرصت»  پا به سطح مریخ گذاشت. این کاوشگر هنوز هم فعالانه به اکتشاف در سیاره سرخ می‌پردازد.
کنجکاوی : موفق. این کاوشگر در تاریخ ۲۶ نوامبر ۲۰۱۱ توسط ناسا، سازمان فضایی آمریکا به مقصد مریخ پرتاب شد و حدود ۸ ماه بعد در ۶ اوت ۲۰۱۲ بر روی سطح این سیاره فرود آمد. کنجکاوی هم‌اکنون در گودال گیل نزدیکی خط استوا مریخ، در حال کاوش است.

باهم در میهن پست تصاویری از مریخ‌ نورد جدید ناسا در صحرای آتاکاما را تماشا می کنیم .

منبع : nasa

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا