Mihanpostاینترنتپیشنهاد سردبیرموبایل و تبلت

مزایا و معایب پیام رسان تلگرام از دیدگاه دو کارشناس ایرانی

روز گذشته یک برنامه فرهنگی با حضور مینو بدیعی ، دکتر هادی البرزی و محمدرضا اصنافی از رادیو پخش شد که  موضوع اصلی این برنامه بررسی مزایا و معایب پیام رسان تلگرام بود . امروز قصد داریم یک جمع بندی کلی از این برنامه فرهنگی در خصوص رسانه های نوین در عصر رسانه داشته باشیم . در ادامه با میهن پست همراه شوید .

معایب پیام رسان تلگرام در کنار مزایای آن به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست و باید در این خصوص کمی هوشمندانه تر عمل کرد . اما در این برنامه فرهنگی البرزی که یکی از اساتید دانشگاه است در ابتدا به تاریخچه ای از اینترنت اشاره کرد. او ماهیت تلگرام را در سه رکن پیام ، فرسنده و گیرنده  معرفی می کند و پاسخگویی به فرصت ها و تهدیدهای حاصل از این ارکان را لازم و ضروری می داند.

البرزی در خصوص سه رکن تلگرام این چنین توضیح داد :

تلگرام هرسه رکن ارتباطات را مورد تغییر قرار داده است.به عبارت دیگر در گذشته گیرنده، پیام را دریافت می کرد و ارتباطی با فرستنده نداشت یعنی تعاملی وجود نداشت.از سوی دیگر علاوه بر تغییر مخاطب ، پیام نیز متکثر و متنوع شده است و خود کاربران نیز به تولید پیام می پردازند. در این میان رسانه های رسمی باید به سمت صحت و دقت اخبار حرکت کنند . بطور کلی وجود رسانه های رسمی بسیار ضروری است اما دقت و صحت این رسانه ها باید بیش از پیش بالاتر بیاید . اما در این فضای آسیب زا مردم نیز باید کمی هوشمندانه تر به اخبار غیر رسمی توجه نشان دهند . البته این سلب مسئولیت از حاکمیت نمی کند.

معایب پیام رسان تلگرام

محمد رضا اصنافی از کارشناسان فضای مجازی نیز که در این برنامه حضور داشت گفت :

در این حوزه کشورهایی که صاحب تکنولوژی نبوده اند و مانند ما منفعل بودند، ضربه بیشتری خورده اند. خودمان می گوییم نزدیک به ۸۰ درصد پهنای باند کشور خرج تلگرام می شود و حدود ۲۰ درصد هم اینستاگرام و بقیه شبکه ها هستند و مقدار کمی از آن برای کارهای دیگر است.

مینو بدیعی از روزنامه نگاران با سابقه در زمینه مطبوعات در ادامه گفت :

ارتباطات از ۴۰۰ سال پیش با ظهور رسانه مادر یعنی مطبوعات آغاز شد . اما با اختراع رایانه ارتباطات متحول شده و این تحول حتی روی افکار مردم نیز تاثیر گذاشته است .

اما مینو بدیعی اشاره داشت که تمام رسانه ها در خدمت سیاست هستند و اینترنت نیز ابزاری برای نشر افکار افراد سیاسی شده است . در نرم افزار تلگرام یک انسان به هیچ وجه ساده و منفعل نیست و می تواند در هر لحظه پیام و افکار خود را انتشار دهد . او معتقد است فناوری و تکنولوژی های به خودی خود بد نیست اما تفکر سیاسی در آن می تواند  آسیب زننده باشد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا