گوناگون

مناسب کردن طراحی محیط کار و زندگی باید مرتبط با ارگونومی باشد

به گزارش خبرنگار مهر، سید ابوالفضل ذاکریان ظهر چهارشنبه در نخستین همایش دوسالانه ارگونومی ایران که در مرکز سالن همایش های دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد، اظهار داشت: از یک سال و نیم قبل این انجمن در مورد مهندسی عوامل انسانی فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه اعضا این انجمن مجله ارگونومی را پس از یک رکود فعال کردند، بیان داشت: سایت رسمی انجمن به صورت رسمی و در این مدت آغاز به کار کرده است.

رئیس انجمن ارگونومی ایران ادامه داد: همایش دوسالانه ارگونومی برای نخستین بار و به منظور بررسی دستآورد های علمی در زمینه بهره وری نیروی کار و ارگونومی در همدان برگزار شده است.

ذاکریان بیان داشت: از مشخصات یک سازمان سالم آن بوده که سلامت جسم و روان کارکنان به همان اندازه مورد توجه و علاقه مدیریت سازمان قرار گیرد که تولید و بهره وری مورد نظر است.

رئیس کمیته علمی، اخلاق در ارگونومی نیز در این جلسه اظهار داشت: بیماری های شغلی فراواني در جامعه وجود دارد.

توجه به ارگونومی بهره وری را افزایش می دهد

محمد علی لحمی در ادامه سخنانش افزود: مناسب کردن طراحی محیط کار و زندگی باید مرتبط با ارگونومی باشد چرا که باعث پایین آمدن هزینه ها، افزایش بهره وری کار ها است.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در کشور به ارگونومی پرداخته نمی شود، اظهار داشت: اگر در محیط کار به ارگونومی توجه شود هزینه های بهداشت پایین می آید.

رئیس کمیته علمی، اخلاق در ارگونومی در ادامه افزود: اختلالات اسکلتی از مهمترین عوامل شایع آسیب های شغلی و ناتوانی در کشور های صنعتی و در حال توسعه به شمار می آید.

لحمی گفت: این اختلالات از مهترین عوامل پایین آمدن کار اقتصادی و از دست دادن بهره وری در کشور های در حال توسعه است.

وی اختلالات اسکلتی عضلانی را از دلایل عمده بروز ناراحتی و ناتوانی کارگران عنوان کرد و ادامه داد: این امر موجب افزایش غرامت های پرداختی و کاهش بهره وری در کشور های صنعتی در حال توسعه است.

رئیس کمیته علمی، اخلاق در ارگونومی ابراز داشت: این اختلالات از عمده ترین دلایل تحمیل هزینه های مالی و پزشکی و از دست رفتن نیروی کار و آسیب های نیروی کار به شمار می آید.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه درد های عضلاتی و اسکلتی در بین دانش آموزان شیوع بالایی دارد، بیان داشت: مطالعات در زمینه نشان داده است که مقدار شیوع این مشکلات در دانش آموزان بیش از 40 درصد باشد.

دانشگاه علوم پزشکی همدان در رشته دکترا ارگونومی دانشجو می پذیرد

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این مراسم، عنوان داشت: بسیاری از فعالیت های انسان در دنیای صنعتی به ارگونومی مرتبط است.

فرهاد فراهانی ادامه داد: با توجه به رویکرد امروز و افزایش بهره وری باید به این رشته توجه داشته باشیم و تشدید این نوع همایش ها در سطح وسیعتر می تواند منجر به تبادل علمی اطلاعات شود.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان طی سال های اخیر رشد بالایی را داشته است، ابراز داشت: نقش آموزش دانشگاه و به ویژه دانشکده بهداشت در این موضوع بسیار مهم است.

فراهانی با تاکید بر اینکه دانشکده بهداشت همدان در غرب کشور جز دانشگاه های رده یک است، ابراز داشت: این دانشکده در چهار رشته دانشجوی دکترا می پذیرد و کارشناسان ارگونومی چند سال است که در این دانشگاه مشغول تربیت دانشجویان هستند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: دانشگاه علوم پزشکی همدان آماده پذیرش دانشجویان دکترا در رشته ارگونومی بوده و کار خود را به عنوان یک دانشگاه های مطرح کشور آغاز کند.

دبیر اجرایی همایش دوسالانه ارگونومی ایران با بیان اینکه توجه به ارگونومی در افزایش بهره وری تاثیر زیادی دارد، گفت: برنامه ریزی این همایش از سال گذشته آغاز شده است و مقالات به این همایش ارسال شده است.

مجید معتمد زاده بیان داشت: 280 مقاله به این همایش ارسال شده است که شامل 84 سخنرانی و 175 پوستر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا