گوناگون

نگهداری از محفوظات قرآنی از حفظ قرآن سخت تر است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد پیش از ظهر امروز در مراسم تجلیل از 20 طلبه حافظ قرآن کریم با ابراز خرسندی از بالندگی مدرسه علمیه تخصصی قرآن “ثامن الحجج” اظهار داشت: از دیدگاه من طلاب با رسیدن به مرحله پایه حوزه باید حافظ قرآن کریم باشند اما با تبادل نظرهایی که در این زمینه صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم که نمی توان با اجبار حافظ قرآن تربیت کرد.

وی با بیان اینکه مذمومیت دنیا به طور کلی از عقلانیت دور است، ابراز داشت: دنیا مزرعه آخرت و عرصه تجارت مومنان است و با اعمال و رفتار و گفتار در این دنیا سرمایه ای برای آخرت خواهد بود.

امام جمعه اصفهان افزود: بر این اساس حفظ قرآن کریم برای طلاب از ضروریات است و بر تسلط آنها بر امور مختلف مبتلا به همچون سخنرانی ها و تدریس و در ایجاد ویژگی هایی همچون فصاحت بیان و رسایی سخن که لازمه این امور است تاثیرگذار خواهد بود.

وی تاکید کرد: بر طبق روایات هر کس همه چیز داشته باشد اما قرآن در زندگی وی ورود پیدا نکند گویی هیچ چیز ندارد اما فردی که به قرآن تمسک جسته و یا حافظ قرآن باشد برکاتی در زندگی وی نازل خواهد شد که دیگر احتیاج به هیچ چیزی نخواهد داشت.

امام جمعه اصفهان ادامه داد: مطابق روایتی از رسول اکرم (ص) فردی که در سینه اش مطلبی از قرآن مجید نباشد همچون خانه خرابه ای است که هر شیء بی ارزشی می تواند در آن وارد شود.

وی با بیان اینکه دیگر اقشار جامعه همچون بسیجیان در حفظ قرآن کریم بسیار خوب عمل کرده اند، بیان داشت: طلاب و روحانیون نیز باید تلاش کنند تا با اهتمام بر حفظ و تفسیر قرآن کریم از دیگر اقشار جامعه پیشی بگیرند.

آیت الله طباطبایی نژاد تصریح کرد: شاید حفظ قرآن کریم به نظر سخت باشد اما این امر برای طلاب جوان که از هوش سرشار و حافظه قوی برخوردار هستند به یقین آسان تر است.

وی با اشاره به اینکه نگهداری از محفوظات قرآنی از حفظ قرآن سخت تر است، افزود: بر طبق احادیث نبوی هرکس قرآن را به خاطر خدا حفظ کند خداوند به او عزت می بخشد و اگر قرآن را وسیله ای برای فخرفروشی قرار دهد، آن شخص را به ذلت می کشاند.

امام جمعه اصفهان با اشاره به تاثیر قرآن در ایجاد خصوصیات فردی همچون تواضع، فروتنی، محبت، شجاعت تولی و تبری گفت: به هر وسیله ای برای انس با قرآن تمسک جویید که مطابق روایات نگاه کردن بر آیات قرآن بدون فهمیدن آن نیز ثواب دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا