گوناگون

تفکر حضور کشور در بازارهای جهانی نیازمند اصلاح است

به گزارش خبرنگار مهر، حسین ساعی نیک ظهر چهارشنبه در حاشیه کارگاه آموزشی آشنایی با سازمان های جهانی که به همت اتاق بازرگانی اردبیل برگزار شد تصریح کرد: اصل قضیه میزان بهادادن به حضور در بازارها است و باید فرمولی جهت پیشرفت پیدا شود.

وی لازمه حضور در بازار جهانی را حمایت از تولید داخل دانست و افزود: در سال های اخیر اولویت ها تغییر یافته و برخی مانع حضور کشور در بازارهای جهانی شده است.

ساعی نیک موقعیت جغرافیایی و منابع طبیعی ایران را قابل توجه و بی همتا در بین کشورهای منطقه خواند و افزود: به جرائت می توان گفت ایران می تواند حرف اول اقتصاد دنیا را بزند و با این وجود به دلیل اینکه زیر ساخت ها قوی نیست در عمل موفق نبوده است.

مدرس دانشگاه ها تهران برنامه های فعال سازی مناطق آزاد تجاری را قابل توجه خواند و تصریح کرد: اینکه هر منطقه ای با محوریت خاصی توسعه می یابد از نظر اقتصادی و تجاری حرکت ارزنده ای است.

وی معتقد است اگر این روال به شکل مطلوب هدایت یابد ایران می تواند به قدرت نخست اقتصادی منطقه تبدیل شود.

وی محور قرار دادن گردشگری در برنامه های دولت یازدهم را تصمیمی شایسته عنوان کرد و گفت: ما در حوزه گردشگری مزیت داریم و بهتر است تجارت در حوزه های مزیت دار برنامه ریزی شود.

ساعی نیک برنامه ریزی برای برخی حوزه ها از جمله صنعت خودرو و قطعه سازی را فاقد مزیت دانست و تاکید کرد: در مقابل در گردشگری و کشاورزی امکانات قابل توجهی در کشور وجود دارد.

این مدرس دانشگاه در عین حال به ضرورت تمرکز کشور به درآمدهای غیر نفتی تاکید کرد و بیان داشت: اگر ایران بتواند در حوزه های ترانزیت، گردشگری و کشاورزی اولویت ایجاد کند در بازار جهانی موفق عمل خواهد کرد.

وی در ادامه در واکنش به سوالی در خصوص ارزیابی تجارت جهانی در لایحه خروج از رکود دولت اضافه کرد: رویکرد دولت در این لایحه مثبت است و به عنوان مثال تشویق تولید کننده با اعطای معافیت مالیاتی و حمایت از ابتکارات  موارد قابل توجهی است.

ساعی نیک با اذعان به اینکه عملکرد دولت در سازمان های جهانی ر مسائل غیر اقتصادی چندان موفق نبوده است، ادامه داد: در عین حال انتظار می رود با خلق مزیت های مناسب این موانع رفع شود.

وی در ادامه به ضرورت توسعه روابط ایران با برخی بازارهای نزدیک از نظر فرهنگی و زبانی از جمله آذربایجان تاکید کرد و افزود: در حوزه گردشگری سلامت ایران برای این کشور امکانات مناسبی دارد و باید این مهم در روابط دو جانبه مورد توجه باشد.

مدرس دانشگاه های تهران تاکید دارد که در چنین کشورهایی با بهره گیری از جاذبه های گردشگری دو کشور، باید زمینه رفت و آمد تسهیل شود تا روابط تجاری رونق گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا