گوناگون

"مسکن مهر" جیب متقاضیان را خالی کرد/ اجاره نشین هایی که قید خانه دار شدن را زدند

به گزارش خبرنگار مهر، اوضاع مسکن مهر در شهرستانهای مختلف استان لرستان و به ویژه شهرستان پلدختر این روزها برای متقاضیانی که در انتظار خانه دار شدن روزشماری می کنند به یک رویا و دغدغه ای مهم تبدیل شده و به منتظران آن بی مهری و نامهربانی می کند.

خبرنگار مهر در پلدختر برای اطلاع از جزئیات موضوع به میان متقاضیان مسکن مهر این شهرستان رفته و پای درددل آنها نشسته است، متقاضیانی که از وضعیت این پروژه در شهرستان به شدت گلایه دارند.

محمد شرفی نصیری یکی از متقاضیان مسکن مهر پلدختر به مهر گفت: چند سال است به ما اعلام کردند که یک میلیون تومان برای خانه دار شدن به حساب واریز کنید ولی چیزی عایدمان نشد.

وی افزود: دو سال گذشت و اعلام کردند که باید 6 میلیون تومان دیگر پرداخت کنید که این کار را کردیم ولی متاسفانه صاحب خانه نشدیم و فقط پول از ما درخواست می کنند.

شرفی با بیان اینکه به هر کجا می رویم با در بسته مواجه می شویم و دیگر نمی دانیم به کجا باید مراجعه کنیم، ادامه داد: قرار شد که دهه فجر سال گذشته واحد های مسکن مهر را تحویل دهند که این کار عملی نشد و وعده دیگری دادند که قبل از سال 93 واحدها را تحویل خواهند داد ولی باز هم اجرایی نشد و ما ماندیم با کاسه چه کنم.

متقاضی مسکن مهر: قید آسانسور و پارکینک را زده ایم

شرفی نصیری با بیان این که ما خسته شده ایم و به قول معروف “از طلا گشتن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید” گفت: ما قید آسانسور و پارکینک را زده ایم و راضی هستیم که خانه هایمان را تحویل دهند.

یکی دیگر از متقاضیان مسکن مهر پلدختر به گفت: مسکن مهر این شهرستان به یک سریال دنباله دار تبدیل شده با آرزوی روزی که ما صاحب خانه شویم، دیگر از این وعده های توخالی خسته شده ایم.

وی افزود: مسئولان به این سئوال پاسخ دهند که کی و چه زمانی انتظار ما به پایان خواهد رسید و صاحب خانه خواهیم شد و چه زمانی تکلیف ما با هزاران مشکل و وام و مقروض شدن مشخص می شود.

IMG16324047

وی با بیان این که برای رفع مشکلات مسکن مهر پلدختر نظارت جدی و پیگیری مستمر صورت نمی گیرد گفت: آقای استاندار باید به داد این مردم محروم که دیگر نمی توانند حتی 100هزار تومان هم بابت مسکن مهر پرداخت کنند برسد.

کمر متقاضیان زیر هزینه های مسکن مهر خم شد

وی افزود: این مشکلات عدیده و وعده های پوچ و توخالی و دردسرهای ایجاد شده برای متقاضیان مسکن مهر به یک کلاف سر در گم تبدیل شده و آنها را آزار می دهد و با این روند شاید عمر متقاضیان نیز به صاحب خانه شدن کفاف ندهد.

یک متقاضی دیگر مسکن مهر پلدختر گفت: چرا در مسکن مهر پلدختر آسانسور و پارکینگ تعبیه نشده است، ماشینم را باید کجا در گرمای 50 درجه پلدختر پارک کنم، انبار این ساختمان کجاست که من اثاثیه و وسایل اضافی را داخل آن قرار دهم، مگر هتل است که من با یک دست لباس آنجا زندگی کنم.

وی افزود: واقعا این درد نیست، مسکن مهر شهرستان دره شهر در 45 کیلومتری پلدختر قرار دارد که سه سال بعد از پلدختر احداث واحدهای آن شروع شد ولی الان متقاضیان واحدهای خود را تحویل گرفته اند.

 

وی با بیان اینکه یک سال است دارم قسط وام بانکی برای پرداخت سهم آورده را پرداخت می کنم، افزود: ما دیگر توان پرداخت 14 میلیون تومان را نداریم اگر مسئولان راه و چاره ای بلد هستند به ما بگوید.

اعضاء تعاونی های مسکن مهر پلدختر به تعهدات خود عمل نکرده اند

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مسکن مهر شهرستان پلدختر به خبرنگار مهر گفت: در سال 1386با حمایت اداره تعاون شهرستان پلدختر هشت تعاونی مسکن در سطح شهرستان به ثبت رسید که اولین تعاونی مسکن مهر کارگری بود که در اردیبهشت سال 86 اعضاء هیئت مدیره آن مشخص شدند.

لطیف محمدی افزود: بعد از آن هفت تعاونی به ثبت رسیدند که در پایان همان سال با تلاش مسئولین زمینی به مساحت 55 هزار و 843 متر واقع در تنگ علی در اختیار تعاونی ها قرار داده شد.

وی گفت: بعد از طراحی نقشه 750 واحد مشخص شد که بعد از چندماهی به علت تراکم واحدها نقشه تغییر کرد و از 850 واحد به 624 واحد رسید که همین تغییرات کار را مدت چند ماهی به تعطیلی کشاند.

محمدی افزود: مدیران تعاونی ها بعد از انتخاب پیمانکار با حمایت مسئولین استانی و شهرستانی توانستند تمام مراحل اداری اعم از کارهای ثبتی و پروانه ساخت و بانک را به پایان برسانند.

IMG16323852

وی گفت: با توجه به اینکه قرارداد بین بانک تجارت و تعاونی ها است بانک به تعهدات خود عمل کرده و تمام تسهیلات بانکی را در اختیار پیمانکار قرار داد بطوریکه پیمانکاران توانستند از کل 624 واحد 216 واحد را به 90 درصد رشد فیزیکی و 408 واحد را به 75درصد برسانند.

محمدی تصریح کرد: تنها چیزی که در این مرحله مشکل اصلی است اعضاء تعاونی های مسکن مهر هستند که به تعهدات خود عمل نکرده اند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مسکن مهر شهرستان پلدختر گفت: اعضاء تعاونی های مسکن مهر سهم آورده خود را تاکنون پرداخت نکرده اند و شرط پایان فاز اول واگذاری واحدها بستگی به پرداخت آورده اعضاء دارد.

محمدی با بیان اینکه از اعضاء تقاضا داریم که در پرداخت سهم آورده خود تسریع کنند گفت: با توجه به اینکه پلدختر منطقه محرومی است و اعضای تعاونی های مسکن مهر هم از اقشار کم درآمد هستند از دولت انتظار داریم که توجه ویژه ای به این بخش کند و برای پایان کار مبلغ پنج میلیون تومان اضافه تسهیلات بانکی در نظر بگیرد.

تسهیلات بانکی مسکن مهر افزایش یابد

مدیر عامل  مسکن مهر آزاد محله ای شماره 3 پلدختر نیز به خبرنگار مهر گفت: تعاونی مسکن مهر آزاد محله ای شماره سه پلدختر در نیمه دوم سال 1386شروع به عضوگیری از اعضاء کرد که در مرحله اول تعداد 372 نفر از طریق اداره تعاون سابق ثبت نام کردند.

احمد بیرانوند اصل افزود: این تعاونی در همان روزهای اول با مشکلات عدیده ای در بحث زمین مسکن و نقشه های اجرایی و آورده متقاضیان مواجه شد.

بیرانوند اصل افزود: مشکل اصلی این پروژه این است که بر اساس اعلام راه و شهرسازی هر متقاضی باید 14 میلیون تومان آورده نقدی بیاورد که 17 نفر از اعضاء این تعاونی به علت نداشتن آورده انصراف دادند که در حال حاضر بیشتر واحدهای تعاونی به علت نبود آورده نیمه تمام مانده است.

وی با بیان اینکه پیمانکار پروژه توان مالی بری ادامه کار ندارد افزود: اگر اعضاء تعاونی مبلغ یاد شده را به حساب تعاونی واریز کنند فاز اول که 24 واحد است تحویل متقاضی می شود.

بیرانوند اصل افزود:  از دولت تقاضا داریم که وام تسهیلات بانکی متقاضیان را افزایش دهد تا این متقاضیان بعد از چند سال صاحب سرپناهی برای خود و خانواده هایشان شوند.

مشکلات همچنان به قوت خود باقی است

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان پلدختر نیز به مهر گفت: عملیات اجرایی پروژه مسکن مهر این شهرستان در زمینی به مساحت 5.5 هکتار در سال 89 آغاز شد و پلدختر نخستین شهرستان استان لرستان بود که کلنگ عملیات اجرایی آن به زمین زده شد.

احمد عباسی با بیان این که جانمایی مسکن مهر شهرستان پلدختر دارای مشکلاتی است افزود: تعداد واحدهای مسکن مهر شهرستان پلدختر حدود 624 واحد بوده که دارای 80 درصد پیشرفت فیزیکی هستند.

وی گفت: در سال 92  سهم آورده هر متقاضی 14 میلیون تومان بود و امروز چنانچه  متقاضیان  سهم آورده خود را پرداخت کنند پس از دو ماه،  فاز اول با 290 واحد آماده تحویل خواهد شد.

عباسی افزود: با توجه به اینکه بانک سهم خود را پرداخت کرده تکمیل واحدهای مسکن مهر شهرستان نیاز به پرداخت سهم آورده اعضا دارد.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان پلدختر گفت: مسکن مهر این شهرستان تاکنون چندین پیمانکار را عوض کرده و پیمانکاران مختلف جایگزین شده اند.

عباسی عدم پرداخت سهم متقاضیان برای به اتمام رساندن پروژه مسکن مهر را از مشکلات آن عنوان کرد و گفت: مشکلات مبتلا به مسکن مهر شهرستان پلدختر نبود پارکینگ و آسانسور و… است  که علت به وجود آمدن این مشکلات عدم توان پرداخت سهم آورده از سوی متقاضیان بوده و این مشکل همچنان به قوت خود باقی است.

تلاش خبرنگار مهر برای تهیه عکس از مسکن مهر پلدختر به دلیل برخورد نامناسب و ممانعت سرپرست کارگاه بی نتیجه ماند.

به هر روی امید می رود مسئولان امر با واقف بودن به دغدغه های متقاضیان واحدهای مسکن مهر در راستای رفع مشکلات موجود در این زمینه گام های جدی تر بردارند چرا که استمرار این وضعیت و طولانی شدن روند اجرای این پروژه هر روز بر عمق مشکلات اضافه خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا