گوناگون

نبود فرهنگ علت غرق‌شدگی مردم در سد اکباتان

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: ورود و در نتیجه غرق شدن مردم در دریاچه‌ی اکباتان از نبود فرهنگ سرچشمه می‌گیرد.

“منصور ستوده” در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه همدان، افزود: بحث شنا مربوط به قسمت بالادست سد اکباتان است، به طوری‌که با نصب تابلوهای هشدار دهنده عدم ورود مردم به دریاچه و احتمال غرق‌شدگی داده شده اما مقصر وقوع حادثه در این منطقه خود مردم هستند.

وی ادامه داد: بحث غرق شدن در حوزه‌های بالادست، خارج از محوطه سد و در رودخانه منتهی به دریاچه رخ می‌دهد، سپس جریان آب جسد را به سد منتقل می‌کند.

ستوده تصریح کرد: مگر می‌شود تمام دریاچه‌های کشور را برای جلوگیری از خطر غرق شدگی فنس‌کشی کرد؟ کدام سد بزرگی در دنیا و کشور سراغ دارید که فنس‌کشی شده است؟

وی افزود: عدم ورود مردم به دریاچه با توجه به هشدارهای داده شده، سردی آب و احتمال گرفتگی عضلات و عمیق بودن ناحیه بالادست به فرهنگ هر شخص برمی‌گردد و اینکه اگر کسی شنا بلد نیست نباید وارد آب شود.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از مسیرهای جانبی منطقه بالادست دریاچه را توسط دستگاه لودر مسدود کرده‌ایم، اما مردم با موتور به آنجا رفته و موانع را برمی‌دارند.

ستوده در ادامه به فنس‌کشی 90 درصدی قسمت پایین‌دست دریاچه اکباتان اشاره و اظهار کرد: در این منطقه تاسیسات آب شرب، تصفیه‌خانه، دستگاه‌های شتاب‌مدار و ساختمان بهره‌برداری وجود دارد و علاوه بر حضور نگهبان اقدام به فنس‌کشی این محدوده نیز کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: فنس‌کشی دور دریاچه اکباتان اعتباری زیادی می‌خواهد اما با توجه به عدم توجه مردم به تابلوهای هشدار دهنده نسبت به برآورد هزینه مورد نیاز اقدام کرده‌ایم.

به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای همدان، بخشی از محدوده دریاچه اکباتان در حریم شرکت نبوده و انجام فنس‌کشی میسر نیست.

وی ادامه داد: اعتبار مورد نیاز برای محدوده‌ای که امکان فنس‌کشی وجود دارد بین دو تا سه میلیارد تومان برآورد شده که از استان درخواست و با مدیریت بحران مکاتبه کرده‌ایم.

وی یادآور شد: در زمان احداث و افزایش ارتفاع سد، اراضی اطراف خریداری شد و برای تجهیز بالادست و پایین دست دریاچه اقداماتی نظیر فنس‌کشی انجام شد که عملیات اجرایی از اعتبارات موافقت‌نامه تحت مرمت و بازسازی تامین می‌شود.

ستوده تصریح کرد: پیش از آغاز فنس‌کشی با هلال‌احمر جلساتی داشتیم و قسمتی از زمین خود را در اختیار آنان برای استقرار کانکس قرار دادیم تا در روزهای تعطیل و شلوغ در صورت وقوع حادثه‌ اقدام به امدادرسانی کنند، کما اینکه حدود 10 روز گذشته دو نفر را نجات دادند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا