گوناگون

نگرانی از آهنگ کند توسعه جنگل‌های هیرکانی/ وضعیت دریا از جنگل بدتر است

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر مقدسی، پیش از ظهر چهارشنبه در همایش ملی مدیریت جنگل در ساری بیان داشت: اگر باور داریم که بحران گرمایشی جهان معضل شده است، باید تدابیر ویژه ای برای حفاظت و مدیریت از عرصه‌های طبیعی اتخاذ کنیم.

وی عنوان کرد: تهیه و تدوین ضوابط و استانداردهای زیست محیطی طرح های مدیریت منابع طبیعی جزء وظایفی است که باید به آن توجه اساسی شود.

مقدسی با اشاره به تهیه برنامه صیانت از جنگل های شمال گفت: سازمان جنگل ها و محیط زیست باید تا 6 ماه پیشنهادات خود را در زمینه این برنامه ارائه دهند.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه مصوبه بهینه سازی و پایش در جنگل های شمال در سال 92 تهیه شد، عنوان کرد: این مصوبه از نظر ابعاد کارشناسی نسبت به مصوبه سال 82 ضعیف تر بوده است.

وی ادامه داد: بهره‌برداری جزئی از وضعیت جنگل ها است که باید توجه اساسی به مدیریت پایدار در این حوزه شود.

مقدسی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته گفت: تلاش برای نهادینه سازی مدیریت پایدار جنگل، اصلاح روند اجرای طرح های جنگلداری با رویکرد تقویت، حفاظت و کاهش تهدیدات، اقدام برای تهیه و تدوین بسته های اجرایی اصول شاخص ها و معیارهای مدیریت پایدار جنگل، از جمله تلاش ها است.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان داشت: اقدام برای جایگزینی سوخت های فسیلی و انرژی های نو در روستاهایی که متکی به مصرف سوخت هیزمی هستند، باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه آهنگ توسعه جنگل در جنگل های هیرکانی در سال های گذشته کند بوده است، گفت: این در حالی است که طبق برنامه، 380 هزار هکتار طرح توسعه جنگل در این مناطق تهیه شده است.

ربیع فلاح‌جلودار، استاندار مازندران نیز با اشاره به اینکه 10.5 درصد از وسعت کشور ما را جنگل تشکیل می دهد، سطح جنگل‌های استان مازندران را حدود 40 درصد از وسعت استان بیان کرد.

وی با اشاره به اهمیت جنگل گفت: بخشی از مشکلاتی که امروز در استان با آن مواجه هستیم ناشی از کم توجهی به مدیریت عرصه‌های طبیعی است.

استاندار مازندران با بیان اینکه سیل و بلایای طبیعی سالانه میلیاردها تومان خسارت به استان وارد می کند، یادآور شد: همه نگاه ها نباید به سمت منابع طبیعی باشد و اینگونه مطرح کرد که مدیریت منابع طبیعی با چالش مواجه است.

فلاح‌جلودار وضعیت دریا را بدتر از شرایط جنگل دانست و نگاه عادلانه به حوزه مدیریت عرصه های طبیعی را ضروری دانست.

استاندار مازندران گفت: حدود 100 سال به شیوه های سنتی از جنگل ها بهره برداری می شود که در شرایط کنونی باید به نگاه جدیدی به جنگل ها داشته باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا