Mihanpostاقتصادیپیشنهاد سردبیر

واحد پولی دیجیتال بیت‌کوین سر فصل جدید تدریس در دانشگاه های آمریکا

واحد پولی دیجیتال بیت‌کوین در واقع به زبان ساده یک نوآوری اینترنتی با کارکردهای مشابه «پول بی‌پشتوانه» یا پول حکومتی است و اگر از این واحد پولی دیجیتال به عنوان نوآور بودن آن یاد می کنند ، بدین معناست که خالقان آن توانسته‌اند آن را در مدت کوتاهی از یک ایده به یک واقعیت اثرگذار بر دنیای اقتصاد و مراکز سیاست پژوهی مبدل کنند. زیرا در چندسال گذشته ارزش بیتکوین در بازارهای جهانی از چند صدم دلار به صدها دلار افزایش یافته است و حالا دانشگاه‌های آمریکایی تصمیم گرفته‌اند دوره‌هایی برای آموزش کار با آن برگزار کنند. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

با وجود استفاده از واحد پولی دیجیتال بیت‌کوین در تراکنش‌های اینترنتی در دنیا مفهوم آن همچنان در سطح جهان ناشناخته و انتزاعی باقی مانده است و جالب است بدانید که نشریه نیوزویک در مارس ۲۰۱۴ مدعی شده بود که بیت کوین سال ۲۰۰۹ توسط یک مرد ۶۴ ساله ژاپنی-آمریکایی است به نام ساتوشی ناکاموتو که نزدیک لس‌آنجلسزندگی می‌کند پایه‌گذاری شده است. اما کمی بعد معلوم شد که کشف نیوزویک اشتباه بوده و ناکاموتو (که اسم شناسنامه‌ایش ساتوشی است اما دوریان صدایش می‌کنند) از نیوزویک به علت زیر و رو شدن زندگیش شکایت کرد و در ادامه این داستان نیز در دسامبر ۲۰۱۵ در تحقیقات مشترک توسط وایرد و گیزمودو گفته شد که ممکن است کریگ رایت مهندس کامپیوتر و بازرگان استرالیایی، مخترع واقعی بیت‌کوین باشد.

واحد پولی دیجیتال بیت‌کوین

واحد پولی دیجیتال بیت‌کوین از نظر فنی تعریف یک واحد پولی دیجیتال است که بر پایه شبکه‌های نظیر به نظیر، امضای دیجیتال و پروتکل‌های اینترنتی کار می‌کند و طراح آن ساتوشی ناکوموتو است.

اما پول بودن یک جایگاه حقوقی است و پول بودن واحد پولی دیجیتال بیت‌کوین منوط به پذیرش جایگاه حقوقی آن از سوی دولت‌ها است. تاکنون هیچ دولتی بیت‌کوین را به رسمیت نشناخته است و دولت‌های آمریکا، آلمان و چین بر کالا بودن بیت‌کوین تأکید دارند.

با گسترش استفاده از این پول رمزگذاری‌شده و ضرورت آشنایی با نحوه عملکرد آن، دانشگاه‌های آمریکا اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی بیت‌کوین کرده‌اند تا دانشجویان بتوانند با مبانی و مفاهیم پول دیجیتال آشنا شوند.

واحد پولی دیجیتال بیت‌کوین

به عنوان یک کاربر جدید، می توانید بدون دانستن جزئیات فنی شروع به کار با بیت کوین کنید. همین که یک کیف پول بیت کوینی روی کامپیوتر یا گوشی تلفن همراه خود نصب کردید، اولین آدرس بیت کوینی شما تولید شده و می توانید در صورت نیاز، آدرس های بیشتری هم بسازید و البته می توانید آدرس های خود را برای دوستانتان اطلاع دهید تا آن ها بتوانند به شما بیت‌کوین پرداخت کنند و یا برعکس. در حقیقت، بسیار شبیه به طرز کار ایمیل است جز آنکه آدرس های بیت کوینی فقط باید یکبار استفاده شوند.

و اما این روزها با کاربردی شدن واحد پولی دیجیتال بیت‌کوین دانشگاه‌هایی در آمریکا اقدام به برگزاری دوره‌های آموزش کار با بیت‌کوین کرده اند ، دانشگاه هایی همانند …

دانشگاه استنفورد : دانشگاه استنفورد نیز از چند سال قبل دوره‌هایی در این زمینه برگزار می‌کند. دانشگاه استنفورد از معدود دانشگاه‌هایی است که دوره‌های تمام‌وقت در این زمینه برگزار می‌کند. این دانشگاه بیشتر بر روی برنامه‌های مرتبط با بیت‌کوین و ساختار پول دیجیتال تمرکز دارد.

دانشگاه نیویورک : این دانشگاه‌ دوره‌های آموزشی خود در این زمینه را از سال ۲۰۱۴ آغاز کرده است و در درجه اول مباحث حقوقی استفاده از بیت‌کوین را مد نظر دارد. دانشگاه نیویورک یک دوره جانبی نیز با عنوان “انقلاب در پول و پرداخت” برگزار می‌کند.

دانشگاه پرینستون : دوره دانشگاه پرینستون با عنوان “بیت‌کوین و فناوری پول رمزگذاری‌شده” برگزار می‌شود و یک جلد کتاب‌ مرتبط با آن در فروشگاه اینترنتی آمازون، توسط دانشگاه پرینستون به فروش می‌رسد.

 دانشگاه دوک : یکی از دانشگاه‌های پیشرو در زمینه برگزاری دوره آموزشی در رابطه با بیت‌کوین، دانشگاه دوک بوده است که اولین دوره خود را در سال ۲۰۱۴ برگزار کرده است. عنوان دوره دانشگاه دوک “نوآوری و سرمایه‌گذاری رمزنگاری‌شده” است.

دانشگاه نیکوزیا : این دانشگاه یک دوره آموزش مفاهیم پول رمزگذاری‌شده برگزار کرده و دوره آموزشی آنلاین نیز برای این منظور دارد. طبق اعلام این دانشگاه در حال حاضر بیش از پنج هزار دانشجو در این دوره‌ها در حال گذراندن آموزش‌های خود هستند.

واحد پولی دیجیتال بیت‌کوین

بد نیت بدانید که یک تراکنش انتقال ارزش بین کیف های پول بیت کوینی است که در زنجیره بلاک گنجانده می شود. کیف های پول بیت کوینی یک قطعه داده ی محرمانه به نام کلید خصوصی یا سید را در خود نگه می دارد که در امضای تراکنش ها بکار می رود و یک مدرک ریاضی انجام کار دال بر اینکه این تراکنش ها از جانب صاحب کیف آمده اند، بوجود می آورد. این امضا همچنین از اینکه کسی بتواند تراکنش را پس از صدور آن، تغییر دهد جلوگیری می کند. تمامی تراکنش ها بین کاربران منتشر شده و معمولاً طی ۱۰۰ دقیقه ی پس از آن، شبکه کار تائید تراکنش را طی فرآیندی به نام استخراج شروع می کند.

و البته استخراج یک سیستم اجماع توزیع شده است که برای تائید تراکنش های در حال انتظار، از راه گنجاندن آنها در زنجیره بلاک، بکار می رود. استخراج، یک ترتیب زمانی را به یک زنجیره بلاک اعمال می کند، از بیطرف بودن شبکه محافظت می کند و اجازه می دهد کامپیوترهای مختلف با هم در مورد وضعیت سیستم به توافق برسند. تراکنش ها برای اینکه تائید شوند، باید در یک بلاک که طبق قوانین بسیار سختگیرانه ای رمزنگاری شده، دسته بندی شوند و به تائید شبکه برسند. این قوانین از اصلاح بلاک های قبلی جلوگیری می کند چرا که با اینکار، بلاک های بعدی باطل خواهند شد. استخراج، همچنین چیزی شبیه به یک بخت آزمایی رقابتی را ایجاد می کند تا کسی نتواند بسادگی به زنجیره بلاک، بلاکهای جدید اضافه کند. به این ترتیب، هیچکس نخواهد توانست آنچه را که به زنجیره بلاک وارد شده، کنترل کند و یا بخش هایی از زنجیره بلاک را طوری عوض کند که پول های خرج شده ی خود را برگرداند.

با این اوصاف جالب است بدانید که فقط در ماه دسامبر سال ۲۰۱۳ تقریباً ۱۲ میلیون واحد پولی دیجیتال بیت‌کوین در گردش ثبت شد که در نوع خود رند رشد قابل توجهی محسوب می شود.

منبع : bitcoin

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا