Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیر

کشف علائم سرطان در استخوان‌ ۱/۷ میلیون ساله انسان ؟

کشف علائم سرطان در استخوان‌ ۱/۷ میلیون ساله انسان توسط پژوهشگران، در غاری در آفریقای جنوبی نشان می دهد که این بیماری کشنده ریشه در استخوان انسان داشته و قدیمی‌ترین شواهد سرطان در فسیل اجداد انسان نشان می دهد. این استخوان متعلق به یکی از هومیندهای اولیه است به نام: هومو ارگاستر یا پاراتانتروپوس روبوستوس است. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

کشف علائم سرطان اگر چه خلاف این واقعیت است که علم پزشکی مدرن امروزی تمایل دارد که سرطان‌ها و تومورها در انسان را بیماری‌ ناشی از زندگی مدرن و محیط جدید قلمداد کند، اما مطالعات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که سرمنشاء این بیماری‌ها به اجداد دور ما که میلیون‌ها سال قبل می‌زیستند و پیش از عصر پیدایش جوامع صنعتی برمی‌گردد. آنها آثار یک غده سرطانی پیشرفته را در استخوان انگشت‌های پا که ۱/۷ میلیون سال قدمت دارد، پیدا کردند. محققان گفتند که این یافته‌ها به روشنی نشان می‌دهد که برخلاف بعضی ادعاها سرطان بیماری جامعه مدرن نیست.

کشف علائم سرطان در استخوان‌ 1/7 میلیون ساله انسان

قبل از کشف علائم سرطان در استخوان‌ ۱/۷ میلیون ساله انسان توسط پژوهشگران، گروه دیگری از دانشمندان در گذشته شواهدی از وجود تومور در انسان‌های پیشین نیز کشف کرده بودند که از جمله آنها می‌توان به یک نئاندرتال کشف‌شده در کرواسی که ۱۲۰ هزار سال قبل می‌زیست اشاره کرد.

کشف تازه در غار سواترکرانز در محوطه میراث جهانی «گهواره نوع بشر» در نزدیکی یوهانسبورگ انجام شد. داده‌های منتشر شده در نشریه ساینس آفریقای جنوبی نشان داد که استخوان‌های کف پا مبتلا به استئوسارکوما – نوعی سرطان نادر و مرگ‌بار استخوان – بوده است.

در همین حال محققان آفریقای جنوبی و بریتانیایی یک تومور خوش‌خیم در فسیل استخوان کمر یک «استرالوپیتکوس سدیبا»ی دو میلیون ساله در غار مالاپا پیدا کردند.

کشف علائم سرطان در استخوان‌ 1/7 میلیون ساله انسان

یک پژوهشگر از دانشگاه سنترال لنکشر بنام دکتر پاتریک راندولف-کوئینی در این خصوص می گوید:

این ایده که سرطان پدیده‌ای نوین است ناشی از مطالعات اشعه ایکس روی مومیایی‌های مصری است که در آنها آثار سرطان پیدا نشد و ما را به طرف این نظر سوق داد اما باید گفت که زندگی مدرن خطر بعضی تومورها را افزایش می‌دهد، افزایش آمار ابتلا به سرطان روده بزرگ بر اثر رژیم غذایی رایج در غرب، سرطان کبد بر اثر مصرف الکل، سرطان ریه بر اثر کشیدن سیگار جملگی بیماری‌های عصر حاضر است.

بنابراین به گفته او دلایل مختلفی برای سرطان‌ها وجود دارد که در طول زمان تغییر می‌کنند. مثلا اگر کسی در لندن دودکش تمیز می‌کرد خطر ابتلا به سرطان ریه در او بیش‌تر بود یا اینکه عادات غذایی و سموم می‌توانند از عوامل سرطان باشند.

منبع   sciencealert

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا