Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

ساخت شیشه‌های جدید با قابلیت کنترل مقدار نور

ساخت شیشه‌های جدید با قابلیت کنترل مقدار نور به تازگی در مؤسسه فناوری ماساچوست MIT انجام گرفته است . در این شیشه شما با یک کلید می توانید شیشه را به حالت کدر یا شفاف در بیاورید . برای مشاهده تصاویر و توضیحات بیشتر در ادامه با میهن پست همراه باشید .

این شیشه‌های جدید با ترکیبی از مواد شیمیایی که به الکتریسیته حساس هستند پوشانده شده اند . آنها همچنین با سرعت بسیار بالایی این فرآیند شیمیایی – الکتریکی را طی کرده و خیلی زود تغییر حال شیشه قابل مشاهده خواهد شد .

بصورت کلی روش انجام این فرآیند به‌ این شکل است که مواد شیمیایی یونی که به الکتریسیته حساس هستند ، در ساختار یک شیشه قرار خواهند گرفت. زمانی که  بار های مثبت موجود در این مواد شیمیایی به داخل شیشه نفوذ کرده و در آن جریان یابند ، بار های منفی بنا بر خاصیت جذب و دفع برای خنثی کردن بار های مثبت به سمت آنها خواهند رفت  و سطح شیشه را مات می‌ کنند.

محققان MIT  حتی  برای کدر کردن بیشتر شیشه ها از دو نوع ماده شیمیایی که دارای رنگ‌ های قرمز و سبز هستند استفاده کرده تا یک ترکیب نزدیک‌ به رنگ سیاه را تشکیل دهند.

کاربرد اصلی این شیشه‌های جدید در ساختمان ها خواهد بود بصورتی که کاربر تنها با یک کلید بتواند به اندازه ای که نیاز دارد نور را در خانه خودش داشته باشد . استفاده از  این روش به صرفه جویی در  مصرف انرژی از طریق کنترل دمای داخلی کمک زیادی خواهد کرد .

تولید این  شیشه‌های جدید در مراحل آزمایشگاهی به پایان رسیده  و حالا دانشمندان قصد دارند در یک نمونه عملیاتی از شیشه ها در پنجره های واقعی استفاده کنند .

البته پیش از این هم با روش هایی مشابه چنین شیشه ای ساخته شده بود اما دو نقص بزرگ داشت که در این طرح جدید کاملا بر طرف شده است . مشکل اول مصرف بالای انرژی در نمونه قبلی بود و مشکل بعدی طولانی بودن فرآیند مات شدن شیشه ها .

با هم در میهن پست تصاویری از ساخت شیشه‌های جدید با قابلیت کنترل مقدار نور  را تماشا می کنیم.

منبع : mit

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا