Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

علل آغاز عصر یخبندان روی زمین در حال کشف شدن است

علل آغاز عصر یخبندان روی زمین در حال کشف شدن است و باید گفت که محققان پیش از این در پی بردن به چرایی و چگونگی آغاز دوره های یخبندان، آن را غیر قابل حل و مرموز می دانستند. اما سرنخ هایی که اخیرا بدست آمده می تواند به رفع بسیاری از ابهامات کمک کند .  در ادامه برای مشاهده تصاویر و توضیحات بیشتر با میهن پست همراه شوید.

در وضعیت کنونی کره زمین بطور عادی شرایط اقلیمی مختلفی را تجربه می کند ولی در گذشته های دور وضعیت موجود برقرار نبوده است و در فواصل زمانی ۱۰۰ هزار ساله یک دوره یخبندان طولانی رخ می داده است . با وجود اینکه این اتفاق برای چندین بار رخ داده همچنان محققان برای هیچ یک از پرسش های خود درباره علل آغاز عصر یخبندان پاسخ نیافته اند و همین امر سبب شده که مسئله مورد بررسی را «مسئله‌ی ۱۰۰ هزار ساله» بنامند؛ اما به تازگی یک تحقیق پیرامون همین موضوع انجام گرفته که نشان می دهد شاید به برخی سوالات بتوان پاسخ قطعی داد.

علل آغاز عصر یخبندان

این بررسی بیان می دارد که در فاصله های زمانی صد هزار ساله اقیانوس ها دی اکسیدکربن زیادی را به دلیل حضور جلبک ها در خود جذب می کنند و همین امر سبب می شود که زمین به شدت سرد شده و یخبندان شکل بگیرد. نکته جالب اینجاست که قبل از دوره های یخبندان صد هزار ساله که به آن پلیستوسن نیز گفته می شد فواصل دوره های یخبندان چهل هزار ساله بوده است که این امر توجیه عقلانی بیشتری نسبت به دوره های صد هزار ساله دارد .چرا که شیب زاویه ای زمین در دوره های ۴۰ هزار ساله تغییر کرده و منجر به تابستان های سردتری می شد. حالت برعکس زمانی است که ذخیره دی اکسید کربن در اقیانوس ها کمتر باشد در اینصورت زمین گرم تر از حد معمول خواهد شد.

منبع : sciencealert

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا