گوناگون

کاهش هزینه های دولت با رونق بورس کالای کشاورزی/افزایش بهره وری بخش کشاورزی از طریق بورس کالا

81168101 5702914

به گزارش ایرنا و به نقل از بورس کالا، با رونق معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران و اجرایی شدن ماده 33 قانون بهره وری کشاورزی، علاوه بر اینکه بسیاری از هزینه های دولت کاهش می یابد، سود واقعی ناشی از تولید محصولات به دست کشاورزان می رسد.

حسین پناهیان روز یکشنبه درمراسم افتتاح معاملات قراردادهای آتی زیره سبز در مشهد مقدس، افزود: بورس کالا در بخش کشاورزی سه هدف اصلی را دنبال می کند که هدف نخست راه اندازی ابزارهای مالی از جمله قراردادهای آتی برای محصولات مختلف است.

وی در خصوص هدف دوم بورس کالا گفت: طی سه سال گذشته درخواست های زیادی از استان های مختلف برای راه اندازی تالار بورس کالا داشته ایم که هیات مدیره بورس در سال گذشته به این نتیجه رسید می توان تالار بورس کالا را از طریق شعب کارگزاری ها راه اندازی کرد که مشهد مقدس به عنوان نخستین تالار کارگزاران بورس کالا انتخاب شد.

مدیرعامل بورس اظهار داشت: هدف سوم بورس کالا به ایجاد بستر معاملات الکترونیک مربوط می شود به طوریکه کارگزاران بورس کالا از دو سال گذشته باتوجه الکترنیکی شدن معاملات، دیگر احتیاجی به حضور در تالار ندارند و از دفاتر کارگزاری اقدام به خرید و فروش می کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون امکان دادوستد محصولات مختلف در هر نقطه ای از کشور توسط کارگزاران وجود دارد، گفت: به زودی انجام معاملت فیزیکی بورس کالا از طریق تالار مشهد نیز فراهم می شود تا حجم معاملات کارگزاران این تالار افزایش یابد.

مدیرعامل بورس کالا در خصوص راه اندازی معاملات آتی زیره سبز در مشهد نیز گفت: وجود معامله گران حرفه ای قرارداد های زیره سبز در مشهد، نوسان بالای قیمت این محصول و نبود حساسیت روی نرخ های این کالا از دلایل اصلی بود که به فکر راه اندازی تالار کارگزاران بورس کالا در مشهد و آغاز قراردادهای آتی زیره سبز افتادیم.

** افزایش بهره وری بخش کشاورزی

پناهیان با اشاره به اینکه بخش کشاورزی بورس کالا هنوز در جایگاه اصلی اش قرار نگرفته است، افزود: براساس آمارها بالغ بر 90 درصد فولاد، مس و آلومینیوم کشور در بورس کالا مورد معامله قرار می گیرد و در بخش معدنی نیز حجم صادرات سنگ آهن روبه افزایش است. در بخش پتروشیمی و فرآورده های نفتی نیز حجم و ارزش مبادلات قابل توجه است اما درحوزه کشاورزی تاکنون به اهداف خود نرسیده ایم.

مدیرعامل بورس کالا گفت: با وجود تولید بالغ بر 100 میلیون تنی محصولات کشاورزی در کشور، سال گذشته حدود 300 هزار تن کالای کشاورزی در بورس معامله شده که این آمار جای تامل دارد.

به گفته پناهیان، عرضه پایین محصولات کشاورزی در بورس کالا در حالی است که از چندین سال پیش بستر و زیرساخت ها برای مبادلات شفاف محصولات کشاورزی در بورس کالا فراهم است که مدعی هستیم می توانیم به بهبود معاملات محصولات کشاورزی و افزایش بهره وری این بخش کمک کنیم.

وی تصریح کرد: سال گذشته طی مذاکراتی که با وزارت جهاد کشاورزی داشتیم، مقرر شد با اجرای ماده 33 قانون بهره وری کشاورزی قیمت تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالا کشف شود که با تحقق این کار علاوه بر کاهش هزینه های دولت، سود واقعی نیز نصیب کشاورزان می شود.

مدیرعامل بورس کالا در بخش دیگر سخنان خود به تامین مالی قابل توجه بورس کالا در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان تامین مالی برای بخش تولید در بورس کالا صورت گرفت که این رقم در مقایسه تامین مالی سیستم بانکی کشور برای تولید بسیار قابل توجه است.

وی در پایان اظهار داشت: رشد و توسعه معاملات کشاورزی از اولویت های بورس کالای ایران است به طوریکه ما از طریق ابزارهای مختلف مالی می توانیم به تامین مالی تولیدکنندگان کمک کنیم و زمینه را برای انجام مبادلات کالاهای کشاورزی در بستری نظامند و شفاف فراهم سازیم.

** کشاورزان با راه اندازی معاملات آتی از نوسانات قیمت بیمه می شوند

دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار نیز گفت: کشاورزان با ورود به معاملات آتی بورس کالا می توانند خود را از نوسانات آتی قیمت ها بیمه کنند به طوری که دیگر شاهد زیان تولیدکنندگان ناشی از نوسانات قیمت ها نخواهیم بود.

روح الله میرصانعی افزود: در معاملاتی که همیشه یک طرف قرارداد زیان و طرف دیگر سود می کند، احتمال نکول وجود دارد و فعالان بازار غیررسمی زیره سبز با توجه به تضامین حداقلی این بازار، با بی اعتمادی اقدام به معامله می پردازند.

میرصانعی افزود: اما در بورس کالای ایران تضامین محکمی از طرفین معامله دریافت می شود و معامله گران با خیال راحت اقدام به دادوستد می کنند.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار با اشاره به شفاف نبودن نرخ های معاملاتی، اظهار داشت: اگر محصولات کشاورزی در بورس کالا مورد معامله قرار گیرد، نرخ ها به صورت آنی و برای عموم مردم اعلام می شود و همین شفافیت کمک بزرگی به مسوولان و تولیدکنندگان می کند.

براساس این گزارش، در پایان مراسم افتتاح معاملات قراردادهای آتی زیره سبز از حسن رضایی پور مدیرعامل شرکت کارگزاری خوشه چین و محمدجواد رضایی مدیرعامل شرکت زیره و زعفران به پاس تلاش های آنها برای راه اندازی تالار کارگزاران بورس کالای ایران در مشهد تقدیر به عمل آمد.

اقتصام(1)9141**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا