گوناگون

رفع نارسایی های مبادلات سنتی با ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا

81168098 5702809

به گزارش ایرنا و به نقل از بورس کالا، محمدضا عربی روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه معاملات آتی زیره سبز در مشهد مقدس، گفت: بخش کشاورزی و بازار سرمایه هر دو دارای پتانسیل های زیادی هستند که در صورت همکاری این دو حوزه، دادوستد های سنتی کالاهای کشاورزی به مبادلات مدرن و کارای بورس کالا تبدیل می شود.

وی اظهار داشت: رفع سه مشکل یادشده در ذات بورس کالا نهفته است به طوریکه قیمت ها براساس عرضه و تقاضا مشخص می شود و دیگر امکان دستکاری نرخ ها در بازار وجود ندارد.

عربی ادامه داد: همچنین تنها کالاهایی در بورس کالا پذیرش و معامله می شوند که دارای استاندارد و کیفیت مشخصی باشند به این ترتیب مشکل دوم نیز در بورس حل می شود.

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به معضل سوم فعالان بخش کشاورزی، گفت: در بورس کالا طرفین معامله با خیالی آسوده به دادوستد می پردازند زیرا مطمئن هستند با توجه به دریافت تضامین از سوی بورس کالا، امکان ضایع شدن حق آنها وجود ندارد.

** مزایای معاملات آتی زیره سبز

معاون سازمان بورس درخصوص مزایای معاملات آتی زیره سبز در مشهد گفت: پوشش ریسک قیمت و تامین مالی دو مزیت بزرگ ابزارهای مشتقه است که فعالان بازار زیره در مشهد در مبادلات غیررسمی خود از این دو مزیت بی بهره بودند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر علاوه بر معاملات آتی زیره، قرارداد اختیار معامله نیز در بازار غیررسمی زیره مشهد در جریان است، افزود: بزودی براساس مصوبه سازمان بورس معاملات اختیار معامله در بورس کالا فعال می شود که محصولات کشاورزی می توانند در این زمینه پیشقدم شوند.

عربی با بیان اینکه آغاز افتتاح شعب استانی بورس اوراق بهادار نیز از مشهد آغاز شد و اکنون 22 شعب استانی در کشور وجود دارد، گفت: به برکت حرم امام رضا (ع) تالار کارگزاران بورس کالا نیز رونق می گیرد و این شعبه، زمینه ساز افتتاح شعب دیگر این بورس در کشور خواهد بود.

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس در پایان، اظهار داشت: بزودی پس از موفقت معاملات آتی زیره سبز در تالار مشهد، سایر محصولات استان خراسان رضوی راهی این تالار خواهند شد.

اقتصام(1)9141**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا