گوناگون

شوراهای عالی عشایری در استان های کشور فعال می شود/ سیستان و بلوچستان ظرفیت مناسبی در انرژی های پاک دارد

به گزارش خبرنگار مهر، کرمعلی قندالی صبح پنجشنبه در دیدار با استاندار سیستان و بلوستان در زاهدان اظهار داشت: تشکیل شوراهای عشایر در استان‌ها  یکی از اولویت های این سازمان است که با راه اندازی آن می‌توان بسیاری از مشکلات جامعه عشایری را حل کرد و مصوبات آن به طور حتم سبب پیشرفت و شکوفایی مناطق عشایری در کشور می شود.

وی بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های غنی در مناطق عشایری در بخش آب، خاک، کشاورزی، دامداری و صنایع دستی را از اولویت‌های اجرایی امور عشایری عنوان کرد و گفت: اجرای پروژه‌ها و طرح‌ های استفاده از انرژی پاک از دیگر دستورالعمل‌های اجرایی سازمان امور عشایر است که سیستان و بلوچستان با توجه به داشتن شرایط جوی مناسب یکی از استان‌های عشایری کشور در بحث اجرا و ترویج انرژی‌های پاک است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین ابراز داشت: در همین راستا نصب و راه‌اندازی 43 آبگرمکن خورشیدی، نصب 8 پمپ خورشیدی و توزیع فانوس‌های خورشیدی در مناطق عشایری از جمله اقداماتی است که به منظور اجرا و ترویج انرژی‌های پاک در این استان در دست اجرا است.

قندالی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان توانمدی و ظرفیت های مناسبی در عرصه تولید دارد بیان داشت: این استان از لحاظ آب و خاک، دامداری و دامپروری و صنایع دستی برای عشایر ظرفیت های بسیار خوبی دارد و این سازمان نیز با توجه ویژه ای به آن خواهد پرداخت.

وی حفر 47 حلقه چاه از اعتبارات این سازمان در استان، برق دار کردن چاه های آب و تعیین تکلیف برخی از چاه های حفر شده در مناطق مرزی این استان را از جمله اولویت های در دست اقدام این سازمان در سیستان و بلوچستان عنوان کرد.

وی در این دیدار از استاندار سیستان و بلوچستان خواست تا به منظور راه اندازی شورای عالی استان ها و همچنین تعیین تکلیف تعدادی از چاه های حفر شده در منطقه سرباز که سال ها بدون مجوز باقی مانده است به منظور کمک به حل مشکلات عشایر منطقه مساعدت لازم را انجام دهد.

10 درصد اعتبارات به سیستان و بلوچستان اختصاص می یابد

معاون وزیر کشاورزی و رییس سازمان عشایری کشور با بیان اینکه به دلیل شرایط خاص سیستان و بلوچستان با نگاه ویژه ای به آن نگریسته می شود افزود: در همین راستا از کل تخصیص اعتبارات 10 درصد به سیستان و بلوچستان اختصاص خواهد یافت.

قندالی گفت: در سال جاری 400 میلیارد تومان از بند تبصر 5 قانون اساسی برای سرمایه‌گذاری و چرخه تولید عشایر دیده شده است که حداقل 20 میلیارد تومان از این اعتبار برای سرمایه‌گذاری در بخش دام  در استان اختصاص خواهد یافت.

وی گفت: این استان دارای قابلیت ها و ظرفیت های بسیار مناسبی دارد و لذا این سازمان با نگاه ویژه ای برای شکوفایی این قابلیت ها به آن می نگرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا