گوناگون

خودكشي سياسي غرب در كي‌يف

رسالت نوشت:

افزايش هزينه هاي ناشي از تشديد درگيريها در اوکراين از يک سو و ناکامي واشنگتن و اتحاديه اروپا در تقابل مطلق با مسکو از سوي ديگر سبب شده است تا مقامات اروپايي پس از ماهها مداخله مستقيم و شعله ور کردن آتش اختلاف و درگيري در اوکراين، حمايتهاي خود را از کي يف محدود کنند.

هشدار اشتاين ماير وزير امور خارجه آلمان به دولت اوکراين در خصوص درگيريهاي شرق اين کشور و از آن مهم تر، اظهارات وزير امور خارجه فرانسه در خصوص عضويت اوکراين در اتحاديه اروپا به خوبي نشان مي دهد که کشورهاي اصلي اتحاديه اروپا عملا از کي يف فاصله گرفته اند.

وزير امور خارجه فرانسه اخيرا اعلام کرده است که اتحاديه اروپا آمادگي الحاق اوکراين را ندارد.لوران فابيوس  پس از شرکت در مراسم تحليف پترو پروشنکو رئيس جمهوري اوکراين با بيان اين که اتحاديه اروپا آمادگي الحاق اوکراين را ندارد گفت پترو پروشنکو در مراسم تحليف خود به تمايل اوکراين براي پيوستن به اتحاديه اروپا پرداخت اما در حال حاضراين اتحاديه آمادگي پذيرش اوکراين را ندارد.

وي افزود: زماني که پترو پروشنکو گفت توافق نامه مشارکت و همکاري با اتحاديه اروپا اولين گام اوکراين براي پيوستن به اتحاديه اروپا است من با شرکاي اروپايي خود در خصوص اين مسئله صحبت کردم و اين واضح است که اولويتي در اين زمينه وجود ندارد.

وي تاکيد کرد باور ما اين است که اوکراين در اروپا واقع شده است و بايد با اتحاديه اروپا و روسيه روابط خوبي داشته باشد.

پترو پروشنکو رئيس جمهوري جديد اوکراين در مراسم تحليف خود متعهد شد وحدت اوکراين از جمله شرق اين کشور را حفظ کند و به سمت اتحاديه اروپا گرايش پيداکند.

وي همچنين وعده داد توافقنامه مشارکت اقتصادي با اتحاديه اروپا را هر چه سريعتر امضاکند.

در حالي که اصلي ترين بهانه سقوط دولت يانوکويچ و آزاروف توقف روند پيوستن اوکراين به اروپا بوده است، هم اکنون طرفداران غرب در اوکراين با شنيدن سخنان وزير امور خارجه فرانسه دچار شوکي سخت شده اند.

نظرسنجي انجام شده در فرانسه و آلمان نشان مي‌دهد که اکثريت مردم اين دو کشور مخالف نظريه پيوستن اوکراين به اتحاديه اروپا و ارائه کمک‌هاي مالي کشورهايشان به دولت جديد اين کشور هستند.

اکثر مردم فرانسه و آلمان نظر منفي در مورد نظريه پيوستن اوکراين به اتحاديه اروپا دارند. اين مسئله در نظرسنجي اجتماعي که در اين خصوص از سوي مجله «فيگارو» انجام شد، مشخص شده است.

بر اساس اين تحقيقات، نظرسنجي که هفته گذشته در اين رابطه انجام شد، نشان داده است که اکثر مردم فرانسه و آلمان بصورت يکسان نظر ترديدآميزي نسبت به نظريه پيوستن اوکراين به اتحاديه اروپا داشته و همچنين مخالف ارائه کمک‌هاي مالي اين سازمان به دولت جديد اوکراين هستند.71 درصد از مردم فرانسه مخالف پيوستن اوکراين به اتحاديه اروپا بوده و تنها 29 درصد از اين نظريه حمايت کردند. علاوه بر اين، 64 درصد از فرانسوي‌ها نمي‌خواهند که کشورهاي عضو اتحاديه اروپا به اقتصاد اوکراين که در آستانه ورشکستگي است، کمک مالي کنند. تنها 36 درصد از مردم فرانسه با حمايت مالي از دولت جديد اوکراين موافق هستند.

در کشور آلمان نيز 43 درصد از سئوال شوندگان از حمايت مالي از مقامات جديد کي‌يف حمايت کرده و 57 درصد مخالف اين مسئله بودند. علاوه بر اين تنها 38 درصد از مردم آلمان از نظريه پيوستن اوکراين به اتحاديه اروپا حمايت کرده و 62 درصد از سئوال شوندگان نظر منفي نسبت به اين مسئله دارند.

اين در حالي است که مقامات دولتي پاريس و برلين آشکارا از نيروهاي ملي گرايي که در اوکراين قدرت را به‌دست گرفته حمايت نموده و آمادگي خود براي ارائه هر نوع کمک مالي و سياسي به مقامات جديد کي‌يف را اعلام کردند. مقامات اتحاديه اروپا نيز آمادگي خود را براي امضاي توافقنامه اتحاد با اوکراين اعلام کرده اند.

با اين حال فابيوس با اظهارات اخير خود عملا روند پيوستن اوکراين به اتحاديه اروپا را زير سوال برده است. در حال حاضر اين سوال مهم مطرح مي شود که چرا غرب علي رغم اينکه خود آمادگي پذيرش اوکراين در اتحاديه اروپا را نداشته است، به بهانه توقف مذاکرات کي يف و اروپاي واحد ماهها اين کشور را به آشوب و بحران کشيد؟

اسناد مربوط به دخالت ايالات متحده آمريکا و ديگر کشورهاي غربي در امور داخلي اوکراين هر روز بيش از پيش انتشار مي يابد. اسنادي که نشان مي دهد واشنگتن و اتحاديه اروپا اساسا به دنبال ايجاد ناآرامي و ناامني و وقوع انقلاب مخملي ديگري در کي يف بوده اند.

در اين ميان اظهارات اخير ران پل نماينده سابق کنگره آمريکا بسيار حائز اهميت است:«شواهدي وجود دارد که ثابت مي‌کند اروپا و آمريکا نقش بسيار بزرگي در سرنگوني دولت قبلي اوکراين که به‌طور قانوني بر سر کار آمده بود، داشتند.ما همه اظهارات سفير آمريکا در کي‌يف و مقامات وزارت امور خارجه در مورد آينده اوکراين را به ياد داريم. من شخصا عقايد خاص خود در مورد آنچه اوکراين به آن نياز دارد و لازم است انجام شود، دارم. ولي اکنون مي‌خواهم در اين مورد صحبت کنم که دولت آمريکا بايد چه کار کند، و نظرم دقيقا اين است: بايد تا جاي ممکن از اوکراين فاصله گرفت. ما تاکنون هم نقش بسيار فعالي در اين خصوص داشتيم. شواهدي بارزي در مورد نقش بسيار فعال آمريکا و کشورهاي اروپايي در مورد سرنگوني دولت قانوني قبلي در اوکراين وجود دارد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا