آثار تاریخی

نگاهی به جام طلایی دو شیر یا جام کلاردشت

جام طلایی دو شیر یا جام کلاردشتب شماره ی 1668 در موزه ی ملی ایران به ثبت رسیده است و نشان از فرهنگ و هنر مردم این دیار دارد .

جام طلایی دو شیر یا جام کلاردشت یک اثر باستانی بی‌نظیر است که در منطقه کلاردشت دراستان مازندرانِ ایران کشف شده و در تهران، موزه ایران باستان نگهداری می‌شود. این جام از نظر سبک سبک به دوره‌هایی بین 1000 تا 600  پیش از تولد مسیح تعلق دارد.

جام طلایی دو شیر یا جام کلاردشت در چه سالی کشف شد ؟

جام طلایی دو شیر یا جام کلاردشت در سال ۱۳۱۳ خورشیدی و حین ساخت کاخ تابستانی اجابیت در دشت کلاردشت، گورهایی از دوره آهن آشکار شد. اشیاء به‌دست‌آمده به «گنجینه کلاردشت» معروف گردیده که شامل سلاح و ظروف از فلزات قیمتی است. جام طلایی دو شیر یا جام کلاردشت با بلندی 10 سانتی‌متر دارای یک ردیف نقش برجسته شیر است که سر آنها به صورت جداگانه کار شده و از طرفین به جام پرچ شده‌است.

جام طلایی دو شیر یا جام کلاردشت

طراحی جام طلایی دو شیر یا جام کلاردشت ؟

بر روی گونه و سر شیرها در جام طلایی دو شیر یا جام کلاردشت نشان سواستیکا (卍) نقش بسته و بر روی سینه شیرها نقش گردونه خورشید دیده می‌شود. بالا و پایین جام با یک ردیف نقش زنجیره‌ای تزیین شده و در کف آن نقش ترنجِ هندسی محصور در نوار زنجیره‌ای که درون آن گل‌های شش پر حک شده، دیده می‌شود.

توضیح بیشتر این که بر روی بدنه جام طلایی دو شیر یا جام کلاردشت دو شیر به صورت برجسته و کاملا حجمی دیده می شود. دو شیر از سمت چپ به راست در حال حرکتند. کف ظرف مسطح و حاشیه ی پایین آن انحنای کمی دارد. فرم اندام شیرها به صورت واقع گرایانه و با ظرافتی قابل توجه کار شده و گویی شیری زنده با حرکت پاها و اندامی قوی در حالت حرکت است.

نمونه ی طراحی جام طلایی دو شیر یا جام کلاردشت را در ظروف مارلیک قابل مشاهده می باشد. سر و گردن هر دو شیر با روش پرچ کردن به بدنه ظرف متصل شده در بالا و پایین بدن شیر دو نوار با خطوط منحنی وجود دارد.

در کف جام طلایی دو شیر یا جام کلاردشت گل های شش پر نیلوفر نقش شده که مشابه جام های زرین ونقره ای املش است با این تفاوت که تعداد گلبرگ ها در هر دو ظرف فرق دارد .تنها تفاوت در تعداد گلبرگ های این جام هاست.

جام طلایی دو شیر یا جام کلاردشتب شماره ی 1668 در موزه ی ملی ایران به ثبت رسیده است و نشان از فرهنگ و هنر مردم این دیار دارد .

قدمت: 800 الی 1000 پیش از میلاد

محل و سال کشف : منطقه کلاردشت دراستان مازندران

کشف توسط: ابوالفتح بوذری

جنس: طلا

وزن: 235 گرم

ابعاد: قطر دهانه ی 12 وقطر کف 7/10 سانتی متر وارتفاع 10 سانتی متر

محل نگهداری: موزه ایران باستان- تهران

چنگیز قیاسی

چنگیز قیاسی متولد ۱۳۶۰ و فارغ التحصیل دوره کارشناسی علوم ارتباطات - شاخه روزنامه نگاری - و دکترای مدیریت کسب و کار است. وی علاوه بر 12 سال تجربه سردبیری چند نشریه چاپی ،۷ عنوان ملی در جشنواره های مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در کارنامه خود دارد ، وی در سال 92 مجله اینترنتی« میهن پست» را تاسیس کرد .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا