گوناگون

آغاز مهاجرت پرندگان به منابع آبی کردستان

ریس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست کردستان گفت: هر ساله با آغاز سرما پرندگان مهاجر از کشورهای سردسیر همچون سیبری و روسیه به سمت جنوب ایران به حرکت درمی‌آیند و استان کردستان با توجه به منابع آبی مهم و فراوان مأمن مناسبی است که در مسیر خود چند ماهی در آن استراحت کرده و با ذخیره انرژی به راه خود ادامه دهند.

حیدر ویسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کردستان، تالاب زریبار مریوان، سد شهید کاظمی سقز، سد گاوشان کامیاران، سد گلبلاغ بیجار و سد سنگ سیاه دهگلان از مهم‌ترین منابع آبی استان محسوب می‌شوند که هر ساله هزاران پرنده مهاجرآبزی و کنارآبزی به این منابع مهاجرت می‌کنند.

وی افزود: فلامینگو، حواصیل خاکستری و سفید، باکلان، سیاه کاکل، درنای معمولی، پلیکان، قو، چنگرها، کشیم ها، اردک های سرسبز و سر حنایی و انواع کاکایی‌ها از مهم‌ترین پرندگان مهاجر به منابع آبی استان هستند.

رییس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست کردستان ادامه داد: مطالعه نحوه زندگی پرندگان مهاجر، تعیین مسیر مهاجرت، زیبا شناختی برای منطقه مورد مهاجرت و آشنایی مردم با این پرندگان و کمک به اکوتوریسم در مناطق یاد شده از اهمیت حضور و مهاجرت پرندگان به شمار می‌آید.

گفتنی است، پارسال حدود 14 هزار پرنده مهاجر در قالب 25 گونه مختلف از پرندگان آبزی و کنار آبزی در منابع آبی استان سرشماری شد که بیشترین تنوع در تالاب زیوار و بیشترین مقدار در سد شهید کاظمی سقز مشاهده شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا