گوناگون

استاندار سیستان و بلوچستان از روند اجرای کار احداث سد کهیر دیدن کرد

81198466 5756190

به گزارش روز پنجشنبه خبرگزاری جمهوری اسلامی همزمان با حضور علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان سامانه انحراف آب ورودی این سد که شامل 10 درصد از اجرای کل کار است، مورد بهره برداری قرار گرفت بر این اساس ساخت بدنه اصلی سد رسما آغاز شد.

سد کهیر بزرگترین سد جنوب استان سیستان و بلوچستان است و هدف از اجرای طرح ملی تأمین آب شرب شهرهای چابهار و کنارک به میزان 15 میلیون مترمکعب در سال و تأمین آب کشاورزی برای آبیاری 2 هزار و 650 اراضی توسعه منطقه کهیر عنوان شده است.

همچنین علاوه بر تامین آب شرب و کشاورزی، این سد در تامین سالانه 13 میلیون متر مکعب آب برای مصارف صنعتی نیز هدف گذاری شده است.

به گفته بخشدار مرکزی کنارک، ساخت این سد با مشارکت بانک توسعه اسلامی با اعتبار 69.18 میلیون یورو و اعتبار 664.5 میلیارد ریال آغاز شده است که با حجم مخزن 314 میلیون متر مکعب 2 هزار و 650 هکتار از اراضی پایین دست شهرهای کنارک و چابهار را آبیاری خواهد کرد.

ˈعبدالطیف شیخ زادهˈ افزود: از سوی دیگر بر اساس مستندات موجود، دوره احداث این در سال 1388 سد چهار سال و دوره بازپرداخت تسهیلات با سود 5.1 ، 11 سال در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: از شروط این توافقنامه اجرای همزمان پروژه های تصفیه خانه کنارک، انتقال آب از سد کهیر تا ابتدای شبکه آبیاری و زهکشی و احداث شبکه آبیاری و زهکشی در نظر گرفته شده است.

سد مخزنی کهیر در فاصله 5 کیلومتری شمال روستای کهیر و بر روی رودخانه کهیر در حال احداث است.

به اعتقاد استاندار سیستان و بلوچستان، احداث سد کهیر در جنوب استان نقش مهمی در افزایش شاخص های اقتصادی و معیشتی مردم منطقه برای آینده بهتر دارد.

هاشمی افزود: سد کهیر علاوه بر تامین نیازهای آبی مردمان کنارک و چابهار نقش بسزایی در وسعت بخشیدن شاخص های کشاورزی و اقتصادی در منطقه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر سه سد در حال احداث و مطالعه و امکان سنجی 14 سد نیز در سیستان و بلوچستان در دست انجام است، تصریح کرد: با ایجاد زیرساخت های لازم و برنامه ریزی به منظور ایجاد تحول درمنطقه در راستای کمک به اقتصاد مردمان شاهد رشد، شکوفایی و رفاه و آبادانی این منطقه راهبردی کشور خواهیم بود.

به گزارش ایرنا جنوب سیستان و بلوچستان به سبب قرار گرفتن در مسیر بادهای موسمی اقیانوسی و وجود رطوبت بالا هر از چند گاه شاهد بارش های رگباری است که شاخصه اصلی آن جاری شدن سیلاب های مخرب است که احداث سد در این مناطق علاوه بر کاهش آثار مخرب در مهار و ذخیره روان آبها و مدیریت مصرف این ماده حیاتی نقش بسزایی دارد.

س.ن1744/2729

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا