گوناگون

اهواز 34 منطقه حاشیه‌نشین دارد

معاون عمرانی استاندار خوزستان با بیان این که روستا یک کانون اقتصادی است، گفت: راهکار ماندگاری مردم در روستاها این است که امکانات زیربنایی برای آنها ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خوزستان، احمد سیاحی در همایش برنامه‌ریزی پیرامون جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها که امروز، چهارشنبه (12 شهریورماه) در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: وفاق ایجاد شده فرصت خوبی را برای حل مشکلات استان فراهم کرده است.

وی افزود: صدمات وارده به مناطق مختلف استان خوزستان به دلیل صدماتی است که به تالاب‌ها وارد می‌شود، استفاده از ظرفیت آبی رودخانه‌ها و تالاب‌ها، استفاده از ظرفیت منطقه آزاد اروند، استفاده از ظرفیت پیمانکاران، مهندسان و خریدهای داخلی رونق را به استان بازمی‌گرداند.

معاون عمرانی استاندار خوزستان افزود: شاید نوع تعارض‌ها و تعاملات دستگاه‌های بزرگ اجرایی و طرح‌های عمده و اساسی در استان خوزستان با نگاه توسعه روستا و شهر سازگار نبود. ولی اکنون امور به سمت و سویی سوق پیدا می‌کند که اگر در منطقه‌ای شاهد انجام فعالیت طرح‌های عمده و ملی باشیم حتما به مقوله حل مشکلات روستاها نیز پرداخته می‌شود.

سیاحی اظهار کرد: مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها مساله پیچیده‌ای است که هم به توسعه شهرها و هم به توسعه روستاها برمی‌گردد. اگر در جایی رونق اقتصادی در شهر بالا باشد و به روستاها به همان تناسب رسیدگی نشود، شک نکنید مردم به سمت شهرها هدایت می‌شوند و نمی‌توانید در برابر این پدیده، دیوار حائل قرار دهید.

وی ادامه داد: اگر خدمات شهری مناسب‌تر و بهتر از روستا داشته باشیم بی‌شک مردم روستا حق دارند در جایی ساکن شوند که از خدمات مناسب‌تر و مطلوب‌تر برخوردار باشند.

معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: وضعیت نامناسب و نامطلوب حاشیه شهرها در کل کشور وجود دارد، ولی در استان خوزستان به گونه دیگری است. در اهواز 34 منطقه حاشیه‌نشین داریم و در این مناطق، مردم به دلایل متعددی درست یا غلط در سکونتگاه‌ها و کانون‌های غیررسمی زندگی می‌کنند.

سیاحی اظهار کرد: در کل کشور به خصوص در استان خوزستان از پنج دهه گذشته شاهد مهاجرت جدی روستاییان به شهر بوده‌ایم. با شدت و ضعف، پیش از انقلاب و بیشتر در دو دهه 30 و 40 بحث اصلاحات اراضی مطرح بود و به نوعی رونق اقتصادی در شهرها اتفاق افتاد و در پی آن، مردم به شهرها سوق پیدا کردند اما شدت این مهاجرت به اندازه پس از انقلاب نبود.

وی افزود: در استان خوزستان پس از انقلاب رونق اقتصادی و توسعه خدمات زیربنایی در شهرها، مهاجرت روستاییان را به شهرها تشدید کرد. اکنون بسیاری از شهرها، در واقع کانون‌هایی هستند که مهاجرت پس از جنگ در آنها رخ داده است.

معاون عمرانی استانداری خوزستان عنوان کرد: تا زمانی که به مشکلات روستاها نپرداخته‌ایم، تحقق بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌هایی که مطرح می‌کنیم، بسیار سخت خواهد بود. در استان خوزستان نزدیک به 4058 روستا وجود دارد؛ در حال حاضر 29 درصد جمعیت استان در این روستاها سکونت دارند و 71 درصد جمعیت نیز در 76 شهر ساکن هستند.

سیاحی گفت: پیش از این منطقه دشت‌آزادگان، به دلیل وجود تالاب هورالعظیم در این منطقه، کانون اقتصادی استان خوزستان به شمار می‌رفت و مردم در هورالعظیم صیادی، دامداری، گاومیش‌داری و داد و ستد داشتند؛ اما اکنون هوالعظیم را مانند گذشته نداریم.

وی افزود: ظلم است که بگوییم برای هورالعظیم کاری انجام نشده است ولی در منطقه دشت‌آزادگان در همین فصل زراعی گذشته، 75 هزار هکتار به زیر کشت نرفت، به این دلیل که آب نبود. با این شرایط در جایی مطرح می‌شود که آب در خوزستان به وفور یافت می‌شود در صورتی که مردم روستاهای خوزستان که با کشاورزی در روستا پایبند می‌شوند، برای کشاورزی آب نداشتند. در یکی از طرح‌های بزرگ صنعتی کشاورزی استان خوزستان نیز محصول به دلیل شوری آب به شدت کاهش یافت.

معاون عمرانی استانداری خوزستان اظهار کرد: باید شرایطی در استان خوزستان ایجاد شود که مردم تعلق خاطر بیشتری نسبت به روستا و کار کشاورزی خود داشته باشند.

سیاحی گفت: شاید به نوعی اقدامات ما در شهرها خود تشدیدکننده مهاجرت روستاییان به شهرها باشد، مهاجرت‌هایی که منجر به ساخت و سازهای غیرمجاز می‌شود و بعدها باید انشعاب آب و برق هم به این افراد داده شود.

وی افزود: واقعیت این است که هر دستگاه بزرگ صنعتی در استان خوزستان باید با امکانات خود در جهت حل مشکلات روستاها بپردازند تا شاید دیگر نیازی به بخشنامه و آیین‌نامه در این زمینه نباشد زیرا همه مردم ایران به خوزستان مدیون هستند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا