گوناگون

بازسازی دشوار قلعه ای که بیش از 300 مالک دارد/ احیاء بنا ازطریق پروژه های ملی تصویب شد

حسین یزدان مهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: حرف هایی که در مورد عدم اقدامات میراث فرهنگی برای محافظت و بازسازی قلعه طرق رود به گوش می رسد شایعه ای بیش نیست چراکه اداره میراث فرهنگی نطنز در تلاش است تا اعتبارات مناسب جهت رسیدگی به ابن بنای تاریخی را کسب کند.

وی با اشاره به این که مرمت و محافظت از این بنا نیاز به بودجه حداقل 10میلیارد تومانی دارد، اذعان کرد: اعتباراتی که از طریق استان برای بناهای تاریخی نطنز در نظر گرفته می شود کفاف رسیدگی کامل به این قلعه را نمی دهد چرا که ما بیش 1800 بنای تاریخی در نطنز داریم و در پی این هستیم که اعتبارات ملی برای این کار بدست آوریم.

رئیس اداره میراث فرهنگی نطنز گفت: این قلعه که حدود 2000 سال قدمت دارد و بنابر نقل قول هایی که از نسل های گذشته به این زمان منتقل شده به زمان اشکانیان باز می گردد، بیش از 300 مالک دارد که امکان انتقال کامل آن را به میراث فرهنگی تقریبا غیر ممکن می کند.

وی با بیان اینکه انتقال بنا برای ما مهم نیست و وظیفه ما محافظت از آن است که تلاش هایی در این زمینه صورت گرفته و شورای شهر طرق رود هم در پی ایجاد یک تعاونی است تا همه مالکان در آن عضوشوند اظهار کرد: انتظار داریم از این طریق بتوان رسیدگی بیشتری صورت داد و اگر هم هزینه یا سودی حاصل شد همه مالکان در آن سهیم باشند.

یزدان مهر بیان کرد: هفته گذشته دکتر صابری مدیر کل بنا ها و بافت های تاریخی کشور به نطنز آمده و از قلعه طرق رود بازدید کرد و مصوب شد که بازسازی این بنا جزء پروژه های ملی محسوب شود و اعتبارات لازم از طریق اعتبارات ملی تامین شود.

قلعه طرق رود بزرگ‌ترين بناي خشتي شهرستان نطنز است که در دل روستاي طرق در 35 کيلومتري مرکز شهرستان نطنز قرار دارد. اين قلعه، در فهرست آثار باستاني و ميراث فرهنگي شهرستان نطنز به ثبت رسيده است. قلعه طرق رود عضوي از منظومه‌ي بزرگ از بناهاي تاريخي است که در شهرستان نطنز قرار دارند.

قلعه طرق طي عمر طولاني خود ، بارها مورد مهاجمه ها ، و محاصره هاي طولاني دشمن، تخريب و ويراني بوده و نشانه هايي از اين ويراني ها در شمال قلعه قابل مشاهده است. با اين حال هنوز آماده است خود را به نسل هاي بعدي منتقل کند.

کاربرد اين قلعه بيشتر حفاظتي و امنيتي بوده و انبار کردن محصولات کشاورزي نيز در آن صورت ميگرفته و ساختار شکلي بعضي از اتاق ها و تقسيماتي که در کف و زير زمين اتاق ها وجود دارد مبين اين قضيه است.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا