گوناگون

باز شدن پای ایرانی‌ها به طلسم‌شکنی/ بازهم دوپینگی داشتیم

به گزارش خبرنگار مهر، کشتی ایران می‎توانست به واسطه قهرمانی متوالی فرنگی‌کاران و آزادکاران جوان در سطح آسیا هفته‌ای کاملا خوب را سپری کند اما اعلام دوپینگ یکی از هشت کشتی‌گیر فرنگی‌کار شرکت کننده در مسابقات جام جهانی تهران این هفته را هم برای اهالی گوش شکسته‌ها پرحاشیه کرد.

این در حالی بود که فدراسیونی مانند سوارکاری که طی دو سال گذشته با سرپرست اداره می‌شد این هفته به واسطه برگزاری مجمع انتخاباتی‌اش بالاخره از بلاتکلیفی و حاشیه‌هایی که با آن مواجه بود، خارج شد. این هفته اما برای والیبال ایران هم خوب بود چون با کسب چهار امتیاز تیم ملی در لیگ جهانی همراه شد و البته گلبال که در مسابقات انتخابی بازی‌های پاراآسیایی و در بخش مردان و زنان به ترتیب اول و سوم شد.

در کنار همه این اتفاقات و رویدادها، اخبار و اتفاقات مربوط به جام جهانی پربازدیدتر از همیشه بود.

مهمترین اتفاقات و رویدادهای این هفت روز ورزش عبارت است از:

قهرمانی فرنگی‌کاران جوان ایران در آسیا
تیم کشتی فرنگی جوانان که در مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی مغولستان شرکت کرده بود، جمعه گذشته با کسب عنوان قهرمانی به کار خود در این رقابت‌ها پایان داد. فرنگی‌کاران جوان با 5 مدال طلای علی ارسلان، رامین طاهری، پیام بویری، علی شریفی و محمد ابراهیمی، یک نقره بهروز ملکی و دو برنز رضا خدری و بابک رزمپوش به عنوان قهرمانی دست یافتند.

فیفا کی طلب ایران را می‌دهد؟
دبیرکل فدراسیون فوتبال شنبه گذشته با تاکید بر طلبکاری ایران از فیفا در مورد میزان آن و مبلغ نخستین قسطش توضیح داد. بنا بر اعلام مهدی محمد نبی، فیفا اولین قسط مطالبات مالی فوتبال ایران را مرداد یا شهریورماه پرداخت می‌کند. میزان این قسط 1.5 میلیون دلار است که البته 500 هزار دلار آن بابت هزینه‌های تیم ملی در اردوهای مختلف کسر خواهد شد. این بخش از مطالبات مربوط به مطالبات مالی بازیکنان می‌شود اما به بنا به گفته دبیر کل فدراسیون 8 میلیون دلار مطالبه فدراسیون فوتبال بابت صعود به جام جهانی نیز طی چند قسط از طرف فیفا پرداخت خواهد شد.

IMG17293862

ملی‌پوش دوپینگی فوتسال محروم شد
محرومیت مهدی جاوید، بازیکن تیم ملی فوتسال که به استفاده از مواد نیروزا متهم شده یکی از خبرهای مهم شنبه گذشته بود. بنا بر این خبر جاوید برای مدت سه ماه از حضور در میادین محروم شده است. همچنین به گفته رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال، فیزیوتراپ تیم ملی نیز به مدت 4 سال از شرکت در تمام فعالیت‌های رسمی در فوتسال محروم شد. البته این رای بدوی است.

چهار امتیاز ایران مقابل نایب قهرمان لیگ جهانی
تیم ملی والیبال سومین و چهارمین دیدار خود در رقابت‌های لیگ جهانی را جمعه و شنبه گذشته در سائوپائولو و مقابل تیم ملی برزیل برگزار کرد و طی آن صاحب چهار امتیاز شد. ملی‌پوشان والیبال که از مصاف با ایتالیا صاحب هیچ امتیازی نشده بودند در اولین دیدار برابر برزیل که جمعه شب برگزار شد، 3 بر 2 شکست خوردند و به یک امتیاز دست یافتند. سه امتیاز دیگر تیم ملی والیبال در لیگ جهانی در پایان دومین دیدار مقابل برزیل به دست آمد. این دیدار شنبه گذشته برگزار شد و طی آن تیم ایران موفق به شکست 3 بر صفر نایب قهرمان دوره گذشته لیگ جهانی شد.

IMG19500272

ایران قهرمان کشتی آزاد جوانان آسیا شد
تیم ملی کشتی آزاد جوانان ایران با کسب 6 مدال طلا، یک نقره و یک برنز و مجموع 77 امتیاز یکشنبه گذشته قهرمانی خود در مسابقات قهرمانی آسیا را جشن گرفت. در جریان این رقابت‌ها که در مغولستان در جریان بود، ایمان صادقی، حسن یزدانی، رضا مظفری، پدارم جمشیدی، صابر خانجانی و امین طاهری به مدال طلا دست یافتند. رضا اطری صاحب مدال نقره شد و مجتبی گلیج به مدال برنز رسید.

تیم ملی فوتبال بالاخره پیروز شد
تیم ملی فوتبال آخرین دیدار تدارکاتی خود پیش از حضور در جام جهانی بیستم را یکشنبه شب گذشته در شهر سائوپائولو برزیل برگزار کرد و طی آن موفق شد تیم ملی ترینیداد و توباگو را با نتیجه 2 بر صفر شکست دهد. این پیروزی در حالی برای ملی‌پوشان فوتبال رقم خورد که آنها پیش از این و در جریان اردوهای تدارکاتی که در آفریقای جنوبی و اتریش برگزار کرده بودند برابر حریفان خود موفق به کسب پیروزی نشده بودند.

معرفی حریفان تیم ملی بسکتبال در مسابقات کاپ آسیا
مراسم قرعه‌کشی پنجمین دوره مسابقات کاپ آسیا دوشنبه گذشته در چین برگزار شد و بر اساس آن ایران، مدافع عنوان قهرمانی که به طور مستقیم به این دوره از بازی‌ها راه یافته با تیم‌های چین، ژاپن، هـند و اندونزی در گروه یک هم‌گروه شد ضمن اینکه تیم‌های فیلیپین، چین‌تایپه، اردن، ازبکستان و سنگاپور نیز در گروه دوم قرار گرفتند. این مسابقات 21 تا 28 تیرماه در چین برگزار می‌شود.

IMG10482693

قویترین مرد جهان در نصف جهان
به دنبال تصویب اعضای هیات مدیره باشگاه ذوب‌آهن مبنی بر حضور تیم وزنه‌برداری این باشگاه در رقابت‌های لیگ برتر، بهداد سلیمی که عنوان قوی‌ترین مرد جهان را در اختیار دارد به این تیم پیوست. قرارد سلیمی با ذوب‌آهن یک ساله است. این وزنه‌بردار سال گذشته عضو تیم پرسپولیس بود.

دروازه‌بان ایران به تیم قهرمان نمی‌رود
باشکاه نوریلسکی که مصطفی نظری را به عنوان دروازه‌بان در اختیار دارد با انتقال این بازیکن به باشگاه چونبوری تایلند، قهرمان فصل گذشته مسابقات فوتسال جام باشگاه‌های آسیا مخالفت کرد. این خبر مربوط به دوشنبه گذشته است.

گلبال بانوان صاحب سهمیه اینچئون شد
تیم ملی گلبال بانوان ایران در دیدار رده‌بندی مسابقات انتخابی بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون که دوشنبه برگزار شد با نتیجه 11 بر یک تایلند را شکست داد و ضمن ایستادن بر سکوی سوم آسیا، جواز حضور در بازی‎های آسیایی 2014 اینچئون را به دست آورد. این تیم در این رقابت‌ها که به میزبانی چین برگزار شد در مجموع صاحب پنج برد و یک باخت شد.

احسان لشگری هم سفیر سلامت شد
قهرمان کشتی جهان و دارنده مدال برنز المپیک 2012 لندن یعنی احسان لشگری به عنوان یکی دیگر از سفیران سلامت ایران معرفی شد. پیش از این مهدی مهدوی‌کیا، علی  دوستی‌مهر و سعید مظفری‌زاده به عنوان سفیران سلامت معرفی شده بودند.

موافقت هیات دولت با پرداخت مطالبات معوق قهرمانان
وزیر ورزش و جوانان دوشنبه گذشته از موافقت هیات دولت برای اختصاص بودجه‌ای جهت پرداخت مطالبات سال‌های 90، 91 و 92 ورزشکاران خبر داد. گودرزی گفت که  تا حدودی این مبالغ تامین شده و امیدواریم اواخر تیرماه و بعد از ماه مبارک رمضان و  پیش از بازی‌های آسیایی اینچئون، آیین ویژه قدردانی برگزار شود.

وزیر ورزش و جوانان از ملی‌پوشان کشتی تقدیر کرد
طی مراسمی که دوشنبه شب گذشته در محل وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان با اهدای جوایزی از قهرمانان تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی به خاطر قهرمانی در مسابقات جام جهانی تقدیر کرد.

سوارکاری بالاخره صاحب رئیس شد
مجمع انتخاباتی فدراسیون سوارکاری که با حاشیه‌های زیادی همراه بود و طی دو سال گذشته 3 بار برگزاری آن لغو شده بود، سه‌شنبه به ریاست معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در محل آکادمی ملی المپیک برگزار شد که طی آن مسعود خلیلی از مجموع 34 رای ماخوذه، صاحب 26 رای شد. بدین ترتیب از میان 13 کاندیدای مجمع انتخاباتی فدراسیون سوارکاری که البته پنج نفر آنها پیش از آغاز رای‌گیری، کناره‌گیری کردند، خلیلی با بیشترین رای به عنوان رئیس این فدراسیون انتخاب شد.  این مجمع در شرایطی برگزار شد که بر خلاف تاکید سازمان بازرسی کل کشور، یکی از نمایندگان مجلس هم به عنوان کاندیدا در آن حضور داشت هرچند در نهایت کناره‌گیری کرد.

IMG15410600

معرفی سرپرست کاروان ایران در بازی‌های آسیایی
شاهرخ شهنازی، دبیر کل کمیته ملی المپیک سه‌شنبه اعلام کرد که مسئولیت سرپرستی کاروان اعزامی ایران به بازی‌های آسیایی اینچئون کره‌جنوبی بر عهده وی است. ظاهرا این مسئولیت در جریان یکی از نشست‌های هیات اجرایی و مطابق قوانین همیشگی به وی سپرده شده است.

قهرمانی گلبال مردان در راه اینچئون
تیم ملی گلبال مردان که به فینال مسابقات انتخابی بازی‌های پاراآسیایی راه یافته بود، سه‌شنبه مقابل چین، قهرمان پارالمپیک پکن و پارآسیایی گوانگژو با نتیجه 14 بر 4 پیروز شد و به عنوان قهرمانی این رقابت‌ها دست یافت. تیم ملی گلبال که پیش از فینال نیز تمام حریفان خود را شکست داده بود علاوه بر این قهرمانی سهمیه بازی‌های پاراآسیایی را هم کسب کرد.

جعلی بودن کارت پایان خدمت یک بازیکن
طبق بررسی‌های صورت گرفته یکی از بازیکنان تیم پیکان در گرفتن کارت پایان خدمت خود تخلفاتی مرتکب شده و حالا چند سال بعد از گرفتن آن کارت، مشمول خدمت سربازی شده است. سعید خلافی بازیکن متخلف در این زمینه است.

افتتاح جام جهانی با داوران ایرانی
طبق اعلام سه شنبه شب سایت فیفا، علیرضا فغانی داور ایرانی حاضر در جام جهانی 2014، به عنوان داور چهارم و حسن کامرانی‌فر به عنوان کمک داور ذخیره دیدار افتتاحیه این جام بین تیم‌های برزیل و کرواسی معرفی شدند.

IMG15410754

ورزش ایران بازهم دوپینگی داشت
در آخرین روزهای این هفت روز رو به پایان مشخص شد که یکی دیگر از ملی‌پوشان ایران محکوم به دوپینگ شده و این بار در کشتی فرنگی؛ بر اساس خبری که چهارشنبه اعلام شد ظاهرا یکی از هشت کشتی‌گیر شرکت کننده در مسابقات جام جهانی کشتی فرنگی که چندی پیش در تهران برگزار شد، به استفاده از مواد نیروزا محکوم شده است. اگرچه هیچ یک از مقامات فدراسیون کشتی و ستاد ملی مبارزه با دوپینگ این خبر را تایید نکردند اما تکذیبی هم در کار نبود!

چند گام تا جام حهانی
شمارش معکوسی که برای آغاز بیستمین دوره مسابقات جام جهانی در برزیل آغاز شده بود در این هفت روز رو به پایان به آخر خط رسید چون از بامداد جمعه (به وقت ایران) این دوره از مسابقات کار خود را آغاز می‌کند. در این هفته تیم ملی فوتبال آخرین دیدار خود برای آماده‌سازی حضور در این مسابقات را برگزار کرد و دیگر روزها را به تمرین آماده‌سازی و گشت و خرید در سائوپائولو اختصاص داد. کاروان خبری ایران هم در این هفته عازم برزیل شد تا از نزدیک این رویداد جهانی را پوشش خبری بدهند.

IMG15410703

این هفته چه نقل و انتقالاتی انجام شد؟
در این هفته نقل و انتقالاتی در چارچوب لیگ برتر انجام شد. نقل و انتقالاتی مانند: مجید خدابنده‌لو، مسعود همامی، کیوان وحدانی، سعید حلافی، مرتضی آقاخان، وحید حیدریه، سیدحسین کریمی، جهانگیر عسگری و محمد صادق بارانی قراردادشان را با پیکان تمدید کردند. حبیب گردانی، مدافع چپ تیم فوتبال تراکتورسازی قرارداد خود را برای دو فصل دیگر با این تیم تمدید کرد. طی این هفته البته یکسری توافقات نهایی هم صورت گرفت، بر این اساس ابراهیمی هافبک پیشین تیم سپاهان اصفهان، میلاد فخرالدینی بازیکن فصل پیش تیم تراکتورسازی تبریز و سجاد شهباززاده مهاجم گذشته سایپا البرز با مسئولان تیم فوتبال استقلال برای حضور در این تیم در لیگ چهاردهم به توافق رسیدند. امید ابراهیمی هافبک پیشین تیم سپاهان اصفهان، میلاد فخرالدینی بازیکن فصل پیش تیم تراکتورسازی تبریز و سجاد شهباززاده مهاجم گذشته سایپا البرز طی هفت روز گذشته قرارداد 2 ساله‌ای با استقلال منعقد کردند. رضا نوروزی، مهاجم فصل گذشته تیم فوتبال نفت تهران با باشگاه پرسپولیس قرارداد یک ساله‌ای منعقد کرد. مهدی کیانی، هافبک تیم تراکتورسازی هم قراردادش را برای دو فصل دیگر با این تیم تمدید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا